عزاداری مطلوب تقویت‌کننده روحیه مبارزه با ظلم است/ توطئه‌هایی اسرائیلی بر سر راه مداحی
کد خبر: 3840625
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
آیت‌الله دین‌پرور:

عزاداری مطلوب تقویت‌کننده روحیه مبارزه با ظلم است/ توطئه‌هایی اسرائیلی بر سر راه مداحی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه ضمن هشدار در مورد توطئه‌های اسرائیلی بر سر راه مداحی، تأکید کرد: گاهی در سطح یک خیابان بنر بزرگی را نصب می‌کنند که روی آن نوشته «غریب مادر حسین»؛ این نوع مطالب مایه تحرک اجتماعی، اندیشه و فکر مردم نیست. لذا عزاداری و نوشته‌های مرتبط باید تقویت‌کننده روحیه مبارزه با ظلم و ستم باشد.

دین پرورآیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مورد کارکردهای اجتماعی قیام عاشورا، گفت: عاشورا به تعبیر مقام معظم رهبری یک فرهنگ است؛ یک فرهنگ جامع، کامل، فرازمانی و فرامکانی است و امام حسین(ع) شخصیتی است که نمونه عدل، شهامت، شجاعت و احیاکننده اسلام محسوب می‌شود.

وی افزود: امام حسین(ع) و اصحابش و به دنبال ایشان امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) کار بزرگی انجام دادند و آن کار بزرگ این بود که شمر و یزید را از عرصه محدود تاریخ خارج ساختند و تعابیری مانند یزیدیان و شمرهای زمان‌های دیگر را خلق کردند، یعنی هر کسی در طول تاریخ تا روز قیامت در برابر حق، عدالت و بشریت بایستد و رویارویی کند همانند یزید و شمر است.

دین‌پرور بیان کرد: امام حسین(ع) و اصحاب کربلایی ایشان، مظهر حق و عدل شناخته شدند و دشمنان ایشان تا قیامت در زمره یزیدیان و شمرها هستند و خواهند بود و این فرهنگسازی از تأثیرات قیام امام حسین(ع) است.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با اشاره به اینکه یکی از روزنامه‌های آمریکایی خطاب به ترامپ نوشته بود که مردم تو را یزید زمان می‌نامند و می‌دانند، اظهار کرد: این نتیجه عمل فرازمانی و فرامکانی امام حسین(ع) است که امروز با گذشت هزار و 400 سال از صدر اسلام، برخی از آمریکایی‌ها ترامپ را یزید زمان می‌دانند.

دین‌پرور با تأکید بر اینکه فرهنگ مبارزه با ظلم و باطل یکی از کارکردهای اجتماعی و سیاسی مکتب عاشوراست، اظهار کرد: یکی دیگر از کارکردهای ماه محرم تغییرات اساسی در نگرش و نوع رفتار افراد مستعد است. از سوی دیگر افراد هرقدر هم گرفتار مسائل اخلاقی نادرست باشند در این ایام سعی می‌کنند بیشتر مراعات کنند.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه ایجاد وحدت و وفاق اجتماعی را از دیگر آثار خوب عزاداری در ایام محرم برشمرد و تصریح کرد: این پدیده در کمتر جایی در جهان وجود دارد که در یک مراسم اجتماعی و مذهبی این گونه افراد بدون چشم‌داشت دنیوی کنار هم به خدمت می‌پردازند و همدل هستند.

دین‌پرور با بیان اینکه گسترده شدن انفاق و نذر در این ایام از دیگر فواید و برکات عزاداری برای امام حسین(ع) است، گفت: در حالت عادی ممکن است افراد حاضر نباشد به دیگران را اطعام کنند ولی در این ایام با کمال میل نذر خود را ادا می‌کنند. نتایج مثبت اجتماعی مکتب عاشورا بسیار زیاد است و باید تلاش کنیم نتایج آن را به همه سال  و در نگاه به فعالیت‌های اداری و اجتماعی دیگر نیز تسری دهیم در این صورت مکتب عاشورا می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را بر طرف کند.

روشنگری در ذات مکتب عاشوراست

این استاد حوزه با ذکر اینکه روشنگری در ذات مکتب عاشورا نهفته است، تصریح کرد: وحدت و برادری از آموزه‌های کلیدی در قرآن و روایات است و ایام محرم فضای مناسبی برای توسعه این برداری‌ها ومهربانی‌هاست.

دین‌پرور در پاسخ به این سؤال که مداح‌محوری از آفات مجالس عزاداری است، بیان کرد: یکی از خبرهای جدید این است که در اسرائیل توطئه‌ای علیه مداحان در حال انجام است و مداح‌نماهایی را تربیت می‌کنند که اشعارشان، آهنگ و نواهایی که در مداحی به کار می‌برند مخالف ارزش‌های دینی است.

دین‌پرور با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری برای آن است که مداحان می‌توانند جامعه را به سمت اهداف امام حسین(ع) ببرند، تأکید کرد: در زمان حضور ائمه(ع) هم شعرا و مادحین نقش مهمی داشتند. بنابراین تلاش می‌شود تا این قشر را به سمت دیگری سوق دهند و خراب کنند. لذا مداحان باید این توطئه‌ها را بشناسند و چارچوب مرثیه‌سرایی و مداحی برای اهل بیت(ع) را حفظ کنند و وارد کارهایی نشوند که نتایج برعکس دارد.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با بیان اینکه اصل مکتب عاشورا، یک واقعه و پدیده سیاسی است، اظهار کرد: در دوره امام حسین(ع) یزید و معاویه و شمر در جبهه مخالف حق بودند و امروز هم یزیدهایی مانند ترامپ و اسراییل را داریم و عزاداری‌های ما باید جنبه مبارزه با ظلم و جور جهانی را در مردم تقویت کند.

عزاداری باید مایه عظمت اسلام باشد

دین‌پرور با بیان اینکه عاشورا مایه عظمت اسلام بوده و هست، گفت: عزاداری‌های ما هم باید مایه عظمت اسلام باشد. از این رو رویکرد عاطفی و احساسی که در مجالس هست خوب است و باید باشد ولی نباید از این رویکرد مبارزه با ظلم و ستم غفلت شود.

وی در پایان افزود: گاهی در سطح یک خیابان بنر بزرگی را نصب می‌کنند که روی آن نوشته «غریب مادر حسین»؛ من نمی‌گویم نباید از این نوع بنرها نصب شود ولی این نوع مطالب مایه تحرک اجتماعی، اندیشه و فکر مردم نیست؛ در خیابان‌های بزرگ باید شعارهایی بزنیم که مردم را علیه ظلم و زور و جور جهانی بخروشاند، بشوراند، تحریک و ترغیب کند و در راستای اهداف قیام امام حسین(ع) باشد.

انتهای پیام

captcha