«هیهات منا الذله»؛ شناسه ملت ایران در دنیا/ جهان در فکر عصر «پسا آمریکا» است
کد خبر: 3840400
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

«هیهات منا الذله»؛ شناسه ملت ایران در دنیا/ جهان در فکر عصر «پسا آمریکا» است

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه مکتب حسینی هم کشور را حفظ کرده و هم رشد داده است، گفت: امروز شناسه ملت عزیز ایران در تمام دنیا جمله تاریخی و جادوانه امام حسین(ع) است که فرمودند «هیهات منا الذله».

به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، امروز 15 شهریور، در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با دعوت همه به تقوا گفت: این تقوا که در ذیل مکتب حسینی تعریف می‌شود هم زندگی مؤمنین را از انواع و اقسام گناهان پاکیزه می‌دارد و هم به آن‌ها همت بلند برای ورود به عرصه جهاد و مقاومت می‌دهد. این‌گونه است که رستگاری برای مؤمنان رقم می‌خورد و این تقوای حسینی و عاشورایی است.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد شهدای 17 شهریور و مرحوم آیت‌الله طالقانی گفت: نماز جمعه تهران مدیون ایشان است.

حاج علی‌اکبری در ادامه از برگزارکنندگان همایش جهانی حضرت علی اصغر(ع) تشکر کرد و گفت: این حرکت فراگیر شده و به یک دستگاه تربیتی زیبا و دلنشین تبدیل شده که این بچه‌ها از همان نقطه اول در مسیر امام حسین(ع) باشند.

خطیب جمعه تهران در ادامه از همه عزاداران حسینی و هیئات که مواظب هستند برنامه‌های آن‌ها برای خانواده‌ها و بیماران مزاحمتی ایجاد نکند، تشکر کرد.

وی اظهار کرد: ملت عزیز ما با الهام از مکتب حسینی درس مقاومت را آموخته و به خوبی زیبایی‌های این مکتب را بر محور جهاد در راه خدا و حضور در میدان مجاهدت تجربه کرده است و این مکتب حسینی هم کشور را حفظ کرده و هم رشد داده است و امروز شناسه ملت عزیز ایران در تمام دنیا جمله تاریخی و جادوانه امام حسین(ع) است که فرمودند: «هیهات منا الذله».

حاج علی اکبری بیان کرد: امام حسین(ع) دست ملت ما را گرفت و از حضیض ذلت به اوج عزت رساند و راه روشنی را برای همه ملت‌های عالم نشان داد. ما امروز در حال چیدن ثمره روش حسینی در مقاومت فعال، جدی، هوشمندانه و پافشاری خستگی‌ناپذیر بر آرمان‌های حسینی هستیم.

وی در تشریح وضعیت امروز دشمن گفت: امروز مشاهده می‌کنید که دشمن درجه یک ملت ایران که نمونه‌ای از تبار یزیدی است در چه وضعیتی است؛ در داخل آمریکا در مورد افول قدرت‌شان اجماع وجود دارد و در این باره آینده‌شناسی می‌کنند که حتی امریکا کشور ده سال پیش هم نیست. دنیا در حال فکر کردن به عصر «پسا امریکا» است؛ آمریکا دیگر قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی و توان تأثیرگذاری پیشین را ندارد.

خطیب جمعه تهران افزود: در مجله معتبر «فارن افرز» به پایان هژمونی آمریکا در جهان اشاره شده و عکس کرکس سفید به عنوان نماد آمریکا کشیده شده که پرهایش ریخته و زیر چشمش هم کبود است و این ترسیمی است که بین خود کارشناسان امریکا درباره قدرت امریکا مطرح است.

وی اظهار کرد: هیئت حاکمه آمریکا با گرفتار شدن به بیماری سرگشتگی استراتژیک و راهبردی دارد آخرین تلاش‌هایش را می‌کند تا این چهره ابرقدرتی آمریکا را حفظ کند ولی این دیگر امکان‌پذیر نیست. اقصاد امروز آمریکا با 20 هزار میلیاد دلار بدهی این اجازه را نمی‌دهد و قدرت اقتصادی این کشور شکسته شده و امروز بیش از 15 درصد اقصاد جهانی را در اختیار ندارد و کاهش هم خواهد یافت. به لحاظ تمام شاخص‌های دیگر مانند مواد مخدر، بی خانمانی، گرسنگی 41 میلیون، توسعه زندان‌ها و زیرپا گذاشتن دموکراسی و ناهنجاری‌های اخلاقی و جنسی و فاصله طبقاتی وحشتناک آمریکا وضعیت بحرانی دارد و این همان افول موریانه‌ای است که از درون می‌پوسد و این دستگاه استکباری دچار پوکی استخوان مزمن شده و از درون در حال متلاشی شدن است.

حاج علی اکبری بیان کرد: وضعیت سیاسی نیز با ظهور یک پدیده عجیب و غریب مانند ترامپ قابل گفتن نیست که می‌بینید چه به روز حیثیت آمریکایی آورده است؛ گویا این آدم که با شعار جلوگیری از افول آمریکا آمد در حال زدن تیر خلاص به حیثیت آمریکاست و این وضعیت دشمن اصلی ماست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ایستادگی ملت ایران افول آمریکا را تسریع کرده و شکل‌گیری بلوک مقاومت در برابر آمریکا اعتبار جهانی و نفوذ منطقه‌ای آن‌ها را کاهش داده است. البته این افول حاصل تکبر و فساد است و این بشارتی است که قرآن کریم داده است و چنین رژیم منحطی خودبخود افول خواهد کرد و انتقام خدا از آن‌ها شذید خواهد بودف اما ایستادگی ملت ایران در حال تسریع افول آمریکاست.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به ثمرات مقاومت در منطقه ابراز کرد: در سوریه جنگ نیابتی را آغاز کردند و در شش سال پیش بیش از 80 درصد سوریه را اشغال کردند اما امروز بعد از این همه سرمایه‌گذاری آمریکایی و متحدانش تنها چند نقطه کچک در سوریه را در اختیار دارند. روحیه جدیدی در مردم سوریه شکل گرفته که توقع دارند بلندی های جولان ازاد شود.

وی اظهار کرد: در عراق بیش از چهار سال درگیری خانمانسوز ادامه پیدا کرد و حتی عتبات عالیات در معرض خطر قرار گرفت اما به برکت مقاومت شرایط جدید اقتدار اجتماعی قابل مشاهده است و حماقت اخیر صهیونیست‌ها در حمله پهپادی به مواضع حشد الشعبی موج جدیدی از مخالفت را در مردم عراق علیه آمریکایی‌ها شکل داد و این کشور در حال رفتن ساختن خود است.

حاج علی اکبری با اشتره به یمن بیان کرد: این کشور ذخیره راهبردی جبهه مقاومت محسوب می‌شود و امروز ائتلاف موهوم آمریکایی با محوریت سعودی به هیچ جا نرسیده و در حالی که فکر می‌کردند در دو هفته یمن را می‌گیرند اما به پنجمین سال رسیده و امروز به دنبال راهی هستند که آبرومندانه از این جنگ خارج شوند.

وی ابراز کرد: در لبنان نیز نیرنگ‌های آمریکا در ایجاد اختلاف و جلوگیری از انتخابات و تشکیل دولت به جایی نرسیده و اخیراً عملیات نتانیاهو در لبنان به تهدید سید مقاومت منجر شد و او آن تهدید را عملی کرد و الان دو سه هفته است که کابوس موشک‌های مقاومت را می‌بینند. در فلسطین هم تظاهرات بازگشت به صورت هفتکی ادامه دارد و بین نیروهای جهاد و حماس وحدت برقراراست و صدای مقاومت در فلسطین بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد و اخیراً نامه دبیرکل حماس به رهبر معظم اقلاب و ابراز علاقه او را مشاهده کردید.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: ایران قهرمان و سربلند نیز از میان همه این توطئه‌های بزرگ و کوچک به برکت مقاومت، صبر و مجاهدت حسینی با یک نظام و رهبر حسینی و حلقه انصار و وفاداران حسینی و با ظرفیت های طبیعی و ذخایر انسانی عالی و موقعیت فوق‌العاده جهانی در حال بالیدن و شکفتن به ویژه با حضور یک نسل جوان و تحصیلکرده است. این ملت بصیر با مقاومت و صبر خودشان تمام توطئه‌های آمریکا را خنثی کردند.

حاج علی اکبری بیان کرد: آن‌ها فکر می‌کردند 22 بهمن سال گذشته به خیال خام خودشان در تهران خواهند بود اما الان به دیپلماسی التماسی و خواهشی رسیدند که از هر طرف میانجی می‌فرستند و این‌ها اثر مقاومت و ایستادگی و داشتن ظرفیت بازدارندگی فعال در حوزه موشکی و دفاعی و نفوذ منطقه‌ای است. دیکر از تابستان داغ و زمستان سرد خبری نمی‌ماند و تنها روسیاهی برای دشمن و سربلندی برای جبهه مقاومت باقی می‌ماند.

وی تأکید کرد: از وقتی که این اقدام راهبردی با توجه به تجربه تلخ برجام در دستور کار مسئولان قرار گرفت و ایستادند و مقاومت کردند و کاهش تعهدات در گام اول شروع شد و هیچ اتفاقی در بازار ایران نیفتاد و بعد گام دوم را برداشتند و پس از آن حتی وضع اقتصادی در برخی شاخص‌ها بهتر هم شد. الان هم در جریان مذاکره با اروپا گام سوم برداشته شد و از امروز اجرایی می‌شود. این تصمیم با صلابت ایرانی که میوه شیرین منطق مقاومت حسینی است ثمرات بهتری برای ما خواهد داشت. ملت ما دیگر به وعده‌های پوچ و خیالی وقعی نمی‌دهد و فقط به دنبال اقدم اروپاست و با اروپا هم مذاکره می‌کند اما محتاطانه و بدبینانه و دیگر با مذاکرات کش‌دار موقعیت خود را متوقف نمی‌کند و تصمیم خود را گرفته و اجرا می‌کند و فقط و فقط باید اروپایی‌ها به تعهدات یازده گانه خود عمل کنند و هر وقت عمل کردند آن وقت می‌توان بقیه مسائل را پیش برد و دیگر وعده به درد ما نمی‌خورد.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: این منطق حسینی ما را به همه آرمان‌های مان خواهد رساند و باید مقاومت کنیم و این مقاومت هوشمندانه و فعال زمینه گشایش‌های فراوان در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و دیپلماسی را فراهم خواهد کرد.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: امام حسین(ع) سخن آخر را درباره زندگی خدایی و مطلوب به بشریت ارائه کرده است؛ یک سبک زندگی برجسته، باطراوات و فعال که در آن آحاد مؤمنان به رشد شایسته می‌رسند و هم جامعه بشری می‌تواند به کمال مطلوب برسد. این یک مدرسه تمام عیار و دانشگاه عالی رتبه و مکتب بی‌نظیر است که در آن اصول و قواعد ریست پاکیزه و حیات طیبه به بشریت تقویم شده است.

وی ادامه داد: نقطه مرکزی این سبک زندگی جهاد در راه خدا و سرمایه‌گذاری در راه پرورگار متعال برای اعتلای کلمه الله است. نصاب همه فضیلت‌ها در مکتب حسینی ارتقا داده شد؛ شاخص‌های فتوت، جوانمردی، ایثار، فداکاری، از خودگذشتگی، محبت نسبت به خلق و امر به معروف و نهی از منکر، حراست از دین خدا، رسیدگی به مردم، حسن خلق چه در عرصه حیات فردی و چه اجتماعی.

حاج علی اکبری بیان کرد: در مکتب امام حسین(ع) سیمای مؤمن مجاهد برگزیده در پیشگاه خداوند را می‌توانید مشاهده کنید. بی‌جهت نبود که همه انبیا و اولیا در طول تاریخ چشم امیدشان به این نقطه مرکزی و این نام دلارا بوده است؛ امام حسین(ع) وارث این خط متحد و یکپارچه که برای هدایت بشریت بوده است.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: پس از پیامبر(ص) اتفاق حساسی پیش آمد که نوعی بی‌وفایی و رویگردانی از نسخه ارائه شده بود که نمونه عالی آن در غدیر خم به عنوان تحقق ولایت الهی تقدیم بشریت شده بود. امام حسین(ع) در چنین وضعیت حساسی قرار داشت و اینجا بود که وارد میدان شدند چون نقطه‌ای بود که می‌رفت تا زحمات تمام انبیا بر باد برود. امام حسین(ع) در اینجا متفاوت وارد میدان شد و اکنون هم رسالت همه انبیا را بر دوش داشت و هم رسالت پیامبر(ص) و هم رسالنت پدر، مادر و برادرش را.

وی افزود: امام حسین(ع) سرمایه‌گذاری شگفت‌انگیزی کرد و اینجا جای مجاهدت عادی نبود و ایشان مرد این میدان بود به همراه اهل بیت و یارانش. امام (ع) اقدام کردند که هم زحمات گذشتگان را صیانت کرد و هم مسیر پیش رو را هموار کرد و هم یک مکتب برجسته در اختیار قرار بدهد تا اینده بشریت را تضمین کند.

حاج علی اکبری ابراز کرد: تصمیم امام تصمیمی شجاعانه بود که در آن شرایط نمونه و نظیری ندارد و با همه وجود و عزیزانش به میدان آمد که امروز نتیجه و میوه آن مکتب را جامعه با بصیرت ما به خوبی دریافت کرده است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: جامعه‌ای که از نظر ایمانی آمادگی دارد که بتواند دوباره در این بخش حساس از تاریخ بشریت تصمیمی مانند امام حسین(ع) بگیرد و مسیر تاریخ را به روی آن روز موعود باز کند و این نقش ملت ایران در این مرحله با پرچمداری امام راحل بود.

وی بیان کرد: این مسیر استمرار کرد و همانطور که از مجلس و اسم امام حسین(ع) شروع شد، امتداد نیز یافت و آموزه‌های مکتب حسینی بر محور جهاد در راه خدا به میدان آمد و ملت عزیز ما را سازماندهی کرد و ملت ما شاگردان شایسته‌ای برای مکتب امام حسین(ع) بودند. لذا هم انقلاب و هم نظام ما ریشه و اساسش حسینی است و براساس خط مقاومت، صبر و جهاد طراحی شده و ادامه پیدا کرده و معجزه حسینی را در ایجاد تحول تربیتی در انسان‌ها در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دیدیم. این مسیر ادامه دارد که همان مسیر سعادت و خوشبختی بشریت است و مقدمات ظهور امام زمان(عج) را آماده می‌کند که یادگار امام حسین(ع) است تا آرمان حسینی را تحقق بخشد. امروز هم در سراسر عالم لبیک یا حسین(ع) شنیده می‌شود و این پیام از ماورای قرون و اعصار امروز شنیده شده است. 

انتهای پیام

captcha