هیئت آل‌محمد(ص) سامان؛ بانی کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان خوزستان
کد خبر: 3840226
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
هیئت کجا بریم؟/۶

هیئت آل‌محمد(ص) سامان؛ بانی کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان خوزستان

گروه اجتماعی - مسئول هیئت آل‌محمد(ص) سامان با اشاره به کمک‌های نقدی مردم سامان به آسیب‌دیدگان سیل اخیر، گفت: مردم سامان در میان سایر مناطق استان بیشترین کمک را به سیل‌زدگان داشتند که این کمک‌ها با همت مسئولان هیئت جمع‌آوری و به دست سیل‌زدگان شوشتری رسید.

هیئت آل‌محمد(ص) سامان؛ بانی کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان خوزستان
مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان، که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل و عدل بر ظلم، و امانت بر خیانت، و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، باید هر چه با شکوه‌تر و فشرده‌تر بر پا و  بیرق‌های خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم و ظالم، هر چه بیشتر افراشته شود.

علی‌ضامن محمدی، مسئول هیئت آل‌محمد(ص) شهرستان سامان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به قدمت بیش از نیم‌قرنیِ این هیئت مردمی، اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب دو هیئت مذهبی با نام‌های «ارشاد» و «آل‌محمد» در سامان فعالیت می‌کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد رشد فضای مذهبی و تعدد هیئات فعال هستیم که هیئت آل‌محمد(ص) سامان، قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین هیئت این شهر محسوب می‌شود.

محمدی در تشریح فرایند عزاداری اهالی سامان در دهه نخست محرم، گفت: در این ایام، هیئات عزاداری پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، در قالب دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی راهی خیابان‌های شهر می‌شوند به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده مسیرها را طی و هر هیئت به مسجد خود باز می‌گردد. 

وی ادامه داد: مردم پس از بازگشت به مسجد به مدت ۲۰ دقیقه از بیانات سخنران مستفیض می‌شوند و بعد از صرف شام، در مسجد و حسینیه مجاور آن به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی می‌پردازند که این مراسم هرشب تا حدود نیمه‌شب ادامه دارد.

محمدی در خصوص مسیر عبوری هیئات در شهر، تأکید کرد: در شب‌های نخست خیابان‌های فرعی و در روزهای تاسوعا و عاشورا و شام غریبان، خیابان‌های اصلی شهر به عزاداران اختصاص دارد.

وی با اشاره به آیین دیرینه «چاق چاقو» سامان، تصریح کرد: این آیین در ساعت ۲ بامدادِ عاشورای حسینی آغازگر عزاداری مردم در این روز است و تا اذان صبح به طول می‌انجامد.

محمدی در ادامه افزود: هیئات عزاداری سامان پس از اقامه نماز صبح و پذیرایی با شیر و حلیم و چای، از ساعت ۸ صبح عاشورا دسته‌جات سینه‌زنی، نوحه‌خوانی، زنجیرزنی و ... را در مسیرهای اصلی به حرکت در می‌آورند. 

وی اقامه نماز جماعت ظهر و عصر را پایان‌بخش مراسم عاشورا دانست و اضافه کرد: هیئت آل‌محد(ص) تعزیه «قتلگاه امام» را در عصر عاشورا اجرا می‌کند.

محمدی تأکید کرد: این هیئت همچنین اجرای تعزیه شب عاشورا و تعزیه شهادت آقا ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی را در خیابان خاقانی سامان در دستور کار دارد.

وی در ادامه تشریح برنامه هیئات سامان در دهه نخست محرم، بیان کرد: هیئات پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در شامگاه عاشورا مراسم شام غریبان و بازسازی حرکت کاروان اسرای کربلا را با شکوه خاصی در خیابان‌های شهر برگزار می‌کنند و خالق صحنه‌های حزن‌آلود و معنوی در شهر می‌شوند.

محمدی تأکید کرد: پیش از آغاز دهه محرم جلسه‌ای با مسئولان انتظامی شهر داشتیم که نظم و امنیت مراسم را در طول دهه بر عهده خواهند داشت.

بافت ۶ تخته فرش و ارسال به عتبات عالیات

مسول هیئت آل‌محمد(ص) سامان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های فرهنگی این هیئت در طول سال، گفت: کارگاه قالی‌بافی بانوان این هیئت فعال است و تاکنون ۶ تخته فرش بافته شده در این کارگاه به عتبات عالیات ارسال شده و دو فرش نیز در دست بافت است.

محمدی با بیان اینکه حسینیه آل‌محمد به کارهای فرهنگی هیئت اختصاص دارد، گفت: در این مکان کلاس‌های آموزش احکام و قرآن و جلسات دعاخوانی خواهران همواره برپاست و سه بار در هفته در این محل حاضر می‌شوند.

درخشش ورزشکاران هیئت در مسابقات

وی در ادامه بیان کرد: زیرزمین حسینیه نیز به ورزش آقایان و بانوان اختصاص دارد که به صورت حرفه‌ای آموزش کاراته می‌بینند و خوشبختانه این ورزشکاران در مسابقات استانی و ملی حضور پررنگ و درخشانی دارند.

محمدی در پاسخ به این پرسش که برای جذب جوانان به فعالیت‌های هیئت چه کرده‌اید، گفت: بها دادن به جوانان و سپردن امور هیئت به آنان و نیز برگزاری کلاس‌های ورزشی و فرهنگی تلاش‌های انجام شده در این خصوص است.

وی با تأکید بر اینکه هیئت برخاسته از دل مردم است و باید بتواند منشأ خدمات برای آنان باشد، گفت: در همین راستا اعضای هیئت با بهره‌گیری از حسن شهرت و مقبولیت دیرپا در میان مردم، همواره در اختلافات خانوادگی آنان پادرمیانی می‌کنند که خوشبختانه موارد متعدد حل اختلافات و آغاز دوباره زندگی زوج‌ها را شاهد بوده‌ایم.

جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم سامان برای آسیب‌دیدگان از سیل

محمدی جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم سامان برای آسیب‌دیدگان از سیل اخیر را خدمت دیگر هیئت آل‌محمد خواند و افزود: مردم سامان در میان سایر مناطق استان بیشترین کمک را به سیل‌زدگان داشتند که این کمک‌ها با همت مسئولان هیئت به سیل‌زدگان شوشتری اختصاص یافت.

وی در پایان با اشاره به پروژه ساخت و ساز در حسینیه آل‌محمد، بیان کرد: برای اجرا و تکمیل این پروژه کمک‌های مردم و مسئولان قطعاً کارگشا خواهد بود.

انتهای پیام

 

 

 

 

captcha