مهم‌ترین وظیفه امام، نورانی کردن قلب‌ انسان‌ است
کد خبر: 3839497
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
سیدمجتبی حسینی:

مهم‌ترین وظیفه امام، نورانی کردن قلب‌ انسان‌ است

گروه اندیشه ــ سیدمجتبی حسینی با تأکید بر اینکه ائمه(ع) قلوب مؤمنین را نورانی می‌کنند، تصریح کرد: ما جسم و شعارهایمان را در خدمت ائمه(ع) قرار دادیم، اما قلبمان را در اختیار دیگری گذاشته‌ایم.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) شب گذشته با سخنرانی سیدمجتبی حسینی در دبیرستان صدیقین برگزار شد. حسینی در این مراسم به ادامه بحث از فراز «کلامکم نور» در زیارت جامعه کبیره پرداخت و اظهار کرد: اولا باید ببینیم نور چیست؟ نور را معمولاً اینگونه تعریف می‌کنند: ظاهر بنفسه مظهر لغیره؛ یعنی خودش ظاهر است و چیزهای دیگر را هم آشکار می‌کند. کسی با تعریف نور، نورانی نمی‌شود. کسی با تعریف نور، راه را پیدا نمی‌کند. نور را برای حرکت لازم داریم. اگر شما نور نداشته باشی، نمی‌توانی حرکت بکنی، ولی همه خاصیت نور حرکت نیست.

مولف کتاب «مقامات اولیا» تصریح کرد: نور خواص متعددی دارد. خاصیت اصلی نور حیات است. زنده بودن به واسطه نور است. اصلا رشد بدون نور امکان ندارد. اگر می‌خواهی به یک جامعه‌ای رشد بدهی با حرف نمی‌شود این کار را کرد، بلکه باید نور بدهی تا رشد بکند. مقابل نور، ظلمت است. ظلمت ریشه در ظلم دارد. اگر نور نباشد، ظلم و ظلمت می‌آید. اگر عصیان هست، ریشه‌اش یا ظلم است یا ظلمت.

ائمه(ع) دعوت‌گر نورند

وی افزود: به هر دلیل یکی از کلیدواژه‌های اصلی قرآن «نور» است. ائمه(ع) مدعی نور هستند. ائمه(ع) دعوت‌گر نورند. کار ائمه(ع) این است که قلوب مومنین را نورانی کنند. ما قلب را در اختیار دیگری گذاشتیم، ولی جسم و شعارهایمان را در خدمت ائمه(ع) قرار دادیم. بسیاری از درد دل‌هایی که داریم به خاطر این است که قلبمان تاریک است. قلب ما نیاز به نور دارد.

وی ادامه داد: آیا تا به حال به قلب خودت فکر کردی؟ تو چه مکانیزمی برای نورانی کردن قلبت قرار دادی؟ ائمه(ع) کارشان همین است. چنانکه در روایت آمده است: «انّ الائمه ینوّرون قلوب المومنین». یکی از راه‌های نورانی کردن قلب توسط ائمه(ع)، زیارت است. یکی از راه‌های دیگر، دعا کردن است؛ یعنی برای ما دعا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین محورها این است که ائمه(ع) با ما حرف می‌زنند و کلام دارند و کلامشان نور است.

در همین زندگی اجتماعی هم می‌شود نورانی شد

کارشناس معارف اسلامی ادامه داد: ما می‌توانیم نورانی باشیم. اینها افسانه نیست. من و شما در همین زندگی اجتماعی معمولی می‌توانیم نورانی باشیم، مشروط به اینکه قلبمان را در اختیار این زندگی معمولی نگذاریم. متأسفانه ما می‌خواهیم از ائمه(ع) استفاده ابزاری بکنیم. ائمه(ع) برای نورانی کردن قلب ما آمدند. ما قلبمان را کنار گذاشتیم و با ائمه کارهای دیگر داریم.

وی تاکید کرد: قلب سیدالشهداء مملو از معرفت و انسانیت و عاطفه بود. در تاریخ نداریم که کسی سراغ ایشان آمده باشد و ایشان با عطوفت رفتار نکرده باشد. حتی در روز عاشورا هم نمونه ندارد که با دشمن چنین برخوردی کرده باشند. در خود عاشورا حضرت چقدر با اینها صحبت می‌کرد و پیام می‌داد. امام حسین(ع) با قلب‌ها کار دارد، ولی متأسفانه ما قلب خودمان را محروم کردیم. یکی از راه‌های نورانی کردن قلب از سوی ایشان، کلام ایشان است. باید خودمان را با کلام ائمه(ع) مأنوس کنیم.

حسینی اظهار کرد: آیه قرآن می‌فرماید: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَه مُبَارَكَه زَيْتُونَه لَا شَرْقِيَّه وَلَا غَرْبِيَّه يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ» (آیه 35 سوره نور). طبق این آیه لازم نیست حتما میان آتش و شمع تماس فیزیکی برقرار باشد تا شمع نورانی شود: «‌يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ». امام زمان(عج) بدون ارتباط فیزیکی هم می‌تواند شمع وجود تو را روشن کند.

تبعات اخروی استفاده نکردن از نعمت وجود اهل بیت(ع)

وی تصریح کرد: اینکه آیه قرآن می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ؛ سپس در همان روز است كه از نعمت [روى زمين] پرسيده خواهيد شد»(آیه 8 تکاثر). مقصود این نیست که سوال کنند از چه نعمت‌هایی استفاده کردی، بلکه از این امر سوال می‌کنند که از چه نعمت‌هایی استفاده نکردی. مثلاً وجودی به نام امیرالمومنین(ع) وجود دارد، آیا توانستیم از این نعمت استفاده کنیم؟ آیا متوجه شدی طبیب قلبت حسین(ع) است؟
انتهای پیام

captcha