نهضت عاشورا الگوی آزادی‌خواهان جهان است
کد خبر: 3839142
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳

نهضت عاشورا الگوی آزادی‌خواهان جهان است

گروه معارف - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نهضت عاشورا را الگوی تمامی آزادیخواهان جهان عنوان کرد و افزود: امام حسین‌(ع) در واقعه عاشورا و نهضت حسینی در سخنان، رفتار و اعمال خود همواره به دنبال الگوسازی بودند که این الگوسازی تنها مربوط و مختص عاشورا نبوده بلکه همه زمان‌ها و همه جوامع را در برمی گیرد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک با صدور پیامی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، نهضت عاشورا را الگوی تمامی آزادیخواهان جهان عنوان کرد و افزود: امام حسین‌(ع) در واقعه عاشورا و نهضت حسینی در سخنان، رفتار و اعمال خود همواره به دنبال الگوسازی بودند که این الگوسازی تنها مربوط و مختص عاشورا نبوده بلکه همه زمان‌ها و همه جوامع را در برمی گیرد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در این پیام آورده است:

امام حسین(ع) از جمله امامان معصوم شیعه و تجسّم عینی اسلام و از شخصیت‌های بزرگ مکتب است که از او به عنوان مصباح هدایت و کشتی نجات و علت مبقیه دین و سید و سرور جوانان اهل بهشت و امام برحق و محبوب پیامبر(ص) و نمونه عینی مکتب یاد می‌شود، امامی که سنّت او یعنی گفتار و کردار و تقریر او حجتی است در برابر بشریت تا انتخاب راه او خود در مسیر سعادت و تکامل گام بردارد، امامی که الگوی او پیامبر(ص) و علی(ع) و انبیاء(ع) و خود الگوی مسلمانان و جهانیان است.

 نام حسین(ع) با نام عاشورا با هم عجین است که با یاد یکی دیگری تداعی می‌شود عاشورا بزرگترین حادثه تاریخ در راستای امامت برای تحقق اهداف امام و آرمان‌های بلند اسلامی تحقق پیدا کرد، حادثه‌ای که از آغاز تا انجام آن درس‌آموز است و الگویی است جاودانه برای همه کسانی که اگر بخواهند انسان باشند و وظیفه‌شناس، از جهت فردی و اجتماعی باید چگونه باشند.

نهضت عاشورا در راستای هدف خود نهضتی موفق و پیروز بوده است زیرا هدف امام توجه دادن مردم به موقعیت اسلام و مسلمین و افشای چهره حاکمیت از جهت ظلم و ستم و جهل و انحراف از مسیر اسلام بوده است و این مقصد می‌بایست با برنامه حساب شده و دقیق محقق شود نه اینکه این نهضت ناقص و بی‌نتیجه باشد و لذا امام با توجه به اینکه قیام نهضتش دو مرحله داشت که مرحله اول آن با خون و شهادت خود و اصحاب و یارانش پایان می‌یابد و مرحله دوم آن که در واقع مکمّل مرحله اول قیام است با اسارت اسراء شروع می‌شود که نتیجه آن در نهایت آگاهی مردم از شرائط موجود و ندامت صاحبان قدرت و آزادی اسراء است و نقشه راه برای همیشه تاریخ است و درس حریت و آزادی و آزادگی و فداکاری در راه حق برای تمامی آزادی‌خواهان عالم است.

امام حسین‌(ع) در صحنه کربلا و واقعه عاشورا نشان دادند که در اگر طول اعصار بعدی همانند وضعیتی مثل کربلا ایجاد شود وظیفه همه قیام به قسط و حمایت از مظلوم و دفاع از مکتب و پاسداری از حریم اسلام و امت اسلامی است و در مقابل آن نیز ظالم و جائری وجود داشته باشد، بدانند که امام عدل با شخص ظالم در مقابل هم بوده و مماشاتی در کار نخواهد بود و بعد از واقعه عاشورای حسینی، نهضت‌ها و قیام‌های بسیاری بر اساس الگوی نهضت عاشورایی روی ‌داده و حتی بعد بین‌المللی به خود گرفته و ملت‌هایی که می‌خواستند از زیر یوغ استکبار آزادشده و رهایی یابند، بر همین اساس و الگو در مقابل استکبار جهانی ایستادند و مقاومت کرده و به پیروزی هم رسیدند.

امام حسین (ع) هدف از نهضت خود را احیای اسلامی ناب محمدی (ص) و برگشت جامعه به صراط مستقیم و اسلام اصیل قرار داده و انقلاب اسلامی نیز بر همین مبنا برای رسیدن به استقلال، آزادی، اسلامیت و جمهوریت شکل گرفت .

حضور مردم در آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) دارای اجر اخروی است اما آنچه كه جامعه ایران اسلامی را از هجمه و توطئه‌های فرهنگی دشمنان مصون می‌دارد، نهادینه كردن فرهنگ ناب عاشورا است كه این مهم وظیفه اصلی روحانیان و مبلغان دینی است و تمامی عاشقان اردوگاه آن بزرگوار است.

مراسم و آئین‌های عزاداری و سوگواری باید بر اساس اخلاص، معرفت‌، ایمان و بصیرت باشد و موجب بصیرت‌افزایی‌، ارتقای اخلاق و معنویت‌، انسجام و وحدت ملی و بدور از هرگونه غلو‌، خرافه گرایی‌، بدعت و مطالب سست باشد و موجب وهن مذهب و اسلام نباشد و خدمتگزاران دانشگاه امام حسین‌(ع) باید هشیار و مراقب باشند و سوژه به دشمنان ندهند.

مردم ولایتمدار ایران اسلامی به خصوص استان مرکزی باید ضمن برپایی هر‌چه باشکوه‌تر آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان نسبت به حرکت در مسیر نهضت مقدس عاشورا و هدف والای امام حسین(ع) حرکت کرده و با الگو‌گیری از سیره آن امام همام با پشتیبانی از ولایت فقیه دین خود را به اسلام، امام راحل و شهدای گران‌سنگ انقلاب اسلامی ادا نموده و قلب امام عصر ارواحنا فداه را خشنود نمایند. إن شاء الله تعالی

انتهای پیام

captcha