قرآن در مسائل سیاسی و اجتماعی به کلیات بسنده نکرده است
کد خبر: 3837169
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
دبیر مجمع عالی تفسیر:

قرآن در مسائل سیاسی و اجتماعی به کلیات بسنده نکرده است

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن در هم‌اندیشی بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: دین هم خطوط کلی اقتصاد، سیاست و فرهنگ و هم خطوط جزئی را بیان کرده است و ما هم تا جایی که بر پایه قرآن پیش رفته‌ایم، اوج گرفته‌ایم.

قرآن در مسائل سیاسی و اجتماعی به کلیات بسنده نکرده استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی میرکتولی، دبیر مجمع عالی تفسیر دوم شهریورماه در هم‌اندیشی استادان حوزه علمیه با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب؛ رسالت حوزه‌های علمیه گفت: اگر بخواهیم اندیشه و مهمانی را وارد ساختمان وجود کنیم، باید میهمانی باشد که با صاحبخانه همسانی و سازگاری داشه باشد و گرنه موجب جدایی خواهد بود.

وی افزود: اندیشه قرآنی و فقهی و دینی با وجود ما سازگار است و قرآن فرموده نفس انسان لوح خالی نیست، بنابراین اگر علوم حوزه و دانشگاه سازگار با این صاحبخانه باشد، مطلوب است وگرنه برای همه دردسرساز خواهد شد.

میرکتولی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب با تمرکز بر هفت محور تنظیم شده است، تصریح کرد: اگر بنای خود را بر محور قرآن و سنت گذاشته بودیم، چند برابر امروز به پیشرفت و رشد در عرصه‌های مختلف رسیده بودیم، در حالی که تمدنی که تعریف کرده‌ایم، در همه عرصه‌ها مبتنی بر قرآن و سنت نیست.

میرکتولی تصریح کرد: مشکلات کنونی و ناراحتی مردم به خاطر دستورات دینی  نیست، بلکه نگرانی و اعتراض مردم نسبت به اجرایی نشدن دستورات دینی از جمله بحث ربا در مسئله اقتصاد است.

وی افزود: لازم نیست ما به سفره دین چیزی بیفزائیم و باید هر مقدار حرفی که در بحث اقتصاد و سبک زندگی از قرآن و سنت داریم، عملی کرده و نهادینه کنیم؛ به عنوان نمونه امروز در بحث مبارزه با استکبار عملاً وارد و موفق شدیم.

دبیر مجمع عالی تفسیر اظهارکرد: دین هم خطوط کلی اقتصاد، سیاست و فرهنگ و هم خطوط جزئی را بیان کرده است و ما هم تا جایی که بر پایه قرآن پیش رفته‌ایم، اوج گرفته‌ایم، ولی وقتی قرآن از محور زندگی و اقتصاد و سیاست و فرهنگ جدا شده، شاهد انحطاط و سقوط تمدن اسلامی بوده‌ایم که اوج آن در دوره مغول رخ داد.

میرکتولی اظهارکرد: در گام دوم باید دستاوردهای گام اول را شمارش کرده و چالش‌های گام اول را بررسی کنیم، نه اینکه دستاوردهای گام اول را نادیده بگیریم، زیرا همین مسئله چالش خواهد بود.

وی افزود: در قوه مجریه وقتی دولتی سر کار می‌آید، به تخریب دستاوردهای دولت‌های گذشته می‌پردازد و در قوه قضائیه هم این مسئله وجود دارد که مضر است، لذا مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ابتدا به بحث مهم دستاوردهای گام اول پرداخته‌اند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه بیان کرد: غربی‌ها گام‌های خود را 50 ساله تنظیم می‌کردند و اخیراً به علت رشد علوم، 25 ساله شده است و بنده معتقدم که بومی‌سازی علوم انسانی یکی از ابعاد موفقیت ما در گام دوم خواهد بود.

میرکتولی با تمجید از شخصیت مصطفی احمدی روشن، از دانشمندان هسته‌ای، بیان کرد: وی از یک ریال بودجه دولتی استفاده نکرد، در حالی که برخی بیشترین پول‌ها را به عنوان حقوق می‌گیرند و یکی از دلایل آن این است که تا آخر عمر درس‌های تفسیر آیت‌الله جوادی آملی را مطالعه و پیگیری می‌کرد.

انتهای پیام

captcha