تخصصی نبودن هیئت‌ امنا؛ چالش‌ موجود در مساجد
کد خبر: 3836437
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

تخصصی نبودن هیئت‌ امنا؛ چالش‌ موجود در مساجد

گروه اجتماعی ــ امام جماعت مسجد داودقلی زنجان تخصصی نبودن هیئت امنا را یکی از چالش‌های موجود در مساجد برشمرد و گفت: روحانیان با دوستی بیشتر با مردم می‌توانند زمینه جذب افراد به مسجد را فراهم کنند.

هیئت امنای مساجد تخصصی نیست/روحانیون زمینه جذب افراد بیشتر به مسجد را فراهم کنندعلی‌اصغر ولایتی، امام جماعت مسجد داودقلی زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد علل کاهش حضور مردم در مساجد اظهار کرد: بخشی از این دغدغه به روحانیان مربوط می‌شود؛ چراکه برخی از روحانی‌ها، نماز را اقامه و به سرعت مسجد را ترک می‌کنند، در حالی که دوستی امام جماعت با مردم، آن‌ها را به مسجد جذب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسجد جایگاهی مقدس است که آن را خانه خدا می‌دانند، یادآور شد: مسجد، مرکز فرماندهی جامعه است و در گذشته شاهد بودیم که بسیاری از مسائل اجتماعی و کمک به نیازمندان در مساجد انجام می‌شد و پایه‌های اقدامات فرهنگی در مساجد شکل می‌گرفت.

امام جماعت مسجد داودقلی زنجان تخصصی نبودن هیئت امناها را یکی از چالش‌های مساجد برشمرد و گفت: اگر مدیر یک مجموعه متخصص و متعهد نباشد، آن مجموعه فلج می‌شود، حتی اگر فرد باتقوا باشد. کار مسجد بر خلاف تصور عموم، ساده و سطحی نیست و باید به شکل استاندارد اداره شود.

وی با بیان اینکه امام جماعت‌ها باید به مردم نزدیک باشند، ابراز کرد: در مسجد داودقلی طرح شب‌نشینی‌های معنوی را دایر کردیم و ضمن دلجویی و ایجاد فضای شاد و صمیمی با نمازگزاران، از مشکلات مردم آگاه می‌شویم و برای برطرف کردن آن‌ها راه حل ارائه می‌دهیم.

روحانی باید امام باشد نه پیش‌نماز

این کارشناس دینی به رفتار جهادی ائمه جماعت تأکید کرد و افزود: روحانی باید امام باشد نه پیش‌نماز، همان‌طور که در زمان جنگ نیز فرماندهان خودشان جلوتر از همه پای کار بودند و سربازان از آن‌ها الگو و روحیه می‌گرفتند.

ولایتی گفت: مسجد باید جامع باشد و در حوزه‌های فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی و ... فعالیت داشته باشد. امام جماعتی که با مردم تعامل می‌کند و پذیرای مردم است، با وجود بودجه‌های اندک مسجد، می‌تواند کمک‌های مردمی را برای تعالی این نهاد مقدس جذب کند.

وی ادامه داد: خیران حضور پررنگی در مسجد داودقلی دارند؛ گاهی گوسفند ذبح و بین نیازمندان توزیع می‌شود، بسته‌های غذایی شبانه به دست نیازمندان می‌رسد، نوعروسان نیازمند از جهیزیه‌های ساده برخوردار می‌شوند و برای کمک‌رسانی در حل مشکلات مردم، به محله نزدیک مسجد اکتفا نکردیم و حتی به حاشیه شهر هم رفتیم و هر کسی به مسجد مراجعه می‌کند، دست خالی برنمی‌گردد.

جریان‌سازی مساجد در فضای مجازی

امام جماعت مسجد داودقلی زنجان در مورد ارتباط بین مسجد و فضای مجازی ابراز کرد: باید مسجد هم فضای مجازی را به رسمیت بشناسد، اهمیت این موضوع از آنجایی بیشتر نمایان می‌شود که رهبر معظم انقلاب فرمودند که من اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی می‌شدم.

وی با بیان اینکه تاکنون در مدیریت فضای مجازی موفق نبودیم، تأکید کرد: باید از جوان‌‌های خلاق و متخصص برای تولید محتوا و استفاده مفیدتر از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم و به‌دنبال جریان‌سازی اسلامی در این فضا باشیم.

ولایتی یادآور شد: در حال حاضر زرق و برق فضای مجازی مردم را به خود مشغول کرده؛ باید این را بدانیم که فضای مجازی مثل یک تیغ دولبه است که هم مزایا و هم آسیب‌هایی دارد، البته باید علم را حتی از کافر هم دریافت کرد و باید خودمان بیشتر روی این موج سوار شویم.

این کارشناس دینی بیان کرد: خیلی از افراد مؤمن و مذهبی هم در فضای مجازی کارهای خوبی انجام دادند و دل‌ها را به‌سوی خود جذب کردند و افراد را به این باور رساندند که در این فضا هم می‌توان کارهای مثبت و خوب زیادی کرد و بین مسجد و فضای مجازی پیوند برقرار کرد.

انتهای پیام

captcha