ضرورت تبیین سبک زندگی غدیری‌ها/ داعش حاصل دور شدن از پیام غدیر است
کد خبر: 3836337
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

ضرورت تبیین سبک زندگی غدیری‌ها/ داعش حاصل دور شدن از پیام غدیر است

گروه ادب ــ یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: اگر امروز مبتلا به داعش و وهابیت هستیم، باید پیام غدیر را برای کودکان، نوجوانان و جوانان بیان و آ‌ن‌ها را با واقعیت غدیر آشنا کنیم.

ضرورت تبیین سبک زندگی غدیری‌ها/ داعش حاصل دور شدن از پیام غدیر استحجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ضرورت تبیین پیام واقعه غدیرخم برای کودکان و نوجوانان گفت: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در معرض اطلاعات و داده‌های بسیاری در فضای مجازی هستند، اگر ما پیام غدیر را برای آن‌ها بیان نکنیم، دیگران ذهن آن‌ها را با مسائل دیگری پر خواهند کرد. برای مثال وهابیت درباره زیارت به گونه‌ای واکنش نشان می‌دهد که گویی همه امامزاده‌ها دروغین است. اگر من کودکم را با آثار و برکات زیارت، مفهوم زیارت و ... آشنا نکنم، وهابیت این کار را به نوعی دیگر انجام خواهد داد.

وی افزود: نباید اجازه دهیم، کودکان در معرض آسیب قرار بگیرند و بعد به دنبال درمان باشیم. از ابتدا باید معارف دینی را متناسب با ظرفیت ذهنی آن‌ها بیان و معرفی کنیم.

این نویسنده درباره آثار منتشرشده درباره غدیر و موفقیت این آثار گفت: به نظر می‌رسد برای داستان‌نویسان جنبه‌های داستانی اولویت بیشتری دارد و بحث‌های عمیق‌تر کمتر دیده می‌شود. در واقع نویسنده به جای اینکه جان غدیر را بیان کند، قصه‌گویی می‌کند که به نظرم خوب است، اما کافی نیست.

حیدری ابهری درباره اینکه ممکن است نسل امروز تصور کنند تبیین پیام غدیر پس از ۱۴ قرن موضوعی کهنه باشد، گفت: داعش حاصل دور شدن امت اسلامی از غدیر است. درست است که واقعه غدیر ۱۴۰۰ سال قبل اتفاق افتاد، اما غدیر یک راه و شیوه زندگی و دینداری است و اگر به آن متمسک نشویم، سر از داعش درمی‌آوریم. اگر امروز مبتلا به داعش و وهابیت هستیم، باید غدیر را بیان و کودکان، نوجوانان و جوانان را با این حقیقت آشنا کنیم.

این نویسنده در ادامه تصریح کرد: همه این واقعه را بیان می‌کنیم و تشریح واقعه در اولویت است و برخی تصور می‌کنند اگر در رابطه با نهج‌البلاغه مطالعه کنند، درباره غدیر کاری نکرده‌اند، در حالی که پیامبر(ص) در این روز تأکید کرد که از این روز به بعد علی وصی و مولای شماست و کمتر به این مسئله توجه می‌شود و یا اغلب منبری‌ها در شب غدیر، به جای اینکه به سبک زندگی غدیری‌ها بپردازند، در هر محفل و مجلسی درباره چگونگی این واقعه صحبت می‌کنند، بدون اینکه توجه کنند این امر چندان کاربردی برای زندگی امروز نخواهد داشت.

وی در پایان سه عنوان کتاب را درباره غدیر معرفی کرد و افزود: کتاب «قهرمان غدیر» نوشته حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نیا برای کودکان مناسب است و کودکان را با شایستگی علی ابن ابیطالب برای این مقام و حقیقت انتصاب آن حضرت در روز عید غدیر آشنا می‌کند. کتاب «یک روز با غدیر» نیز نوشته خودم است که در آن روایت غدیر در قالب یک گفت‌وگو ارائه شده و برای نوجوانان اثر خوبی است. در کتاب «با غدیر و الغدیر»، که اثر مناسبی برای جوانان است، نیز به معرفی علامه امینی نویسنده کتاب الغدیر پرداخته و نگاهی به واقعه غدیر و بررسی سند حدیث غدیر داشته‌ام و در قالب مصاحبه‌ای خیالی بین علامه امینی و خودم ارائه کرده‌ام.

انتهای پیام

captcha