معجزات حضرت علی(ع) را می‌توان در کلام او مشاهده کرد
کد خبر: 3835939
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان:

معجزات حضرت علی(ع) را می‌توان در کلام او مشاهده کرد

گروه ادب ــ نویسنده کتاب «علی از زبان علی» در جلسه نقد و بررسی این کتاب، با بیان اینکه ۹۰ درصد این کتاب کلام مستقیم حضرت علی(ع) و ۱۰ درصد دیگر کتاب هم از زبان راوی است، اظهار کرد: از معجزات حضرت علی(ع) این است که از کلامش می‌توان تمام زندگی ایشان را درک کرد. البته این کتاب گوشه‌ای از عظمت حضرت علی(ع) است.

به گزارش ایکنا؛ سی و یکمین نشست پایگاه نقد کتاب کتابخانه عمومی پیروزی به معرفی و بررسی «علی از زبان علی» اختصاص داشت. در این برنامه که امروز ۲۷ مردادماه برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، نویسنده و عضو حقیقی شورای انقلاب فرهنگی و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌‌های کشور حضور داشتند.

علیرضا مختارپور در ابتدای جلسه در سخنانی درباره این کتاب اظهار کرد: برایم افتخاری است که در ایام عید غدیر درباره کتابی با محوریت امام علی(ع) حرف بزنم. با این مقدمه باید بگویم روش‌‌های تاریخ‌نگاری مختلفی وجود دارد. در همین راستا انواع تاریخ‌نگاری نام برده شده است.

انواع تاریخ‌نگاری

وی افزود: یکی از روش‌‌های تاریخ‌نگاری، زندگی‌نامه‌نویسی است، هر چند این شکل تاریخ‌نگاری خود چند نوع دارد. گاهی زندگینامه شامل شرح حال نویسنده است یا در روش دیگر زندگینامه به شکل گزارش بیان می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌‌های کشور ادامه داد: دین اسلام به عنوان دین خاتم، دارای شخصیت‌‌های بسیاری است. در کنار شخصیت‌ها در اسلام، معارف هم بخش دیگری از تاریخ اسلام را شامل می‌شود. حالت بعد به تاریخ حوادث مختص می‌شود، اما بخش مهمی از تاریخ‌نویسی اسلامی به تاریخ پیشوایان اسلام اختصاص یافته است.

این پژوهشگر گفت: درباره امام علی(ع) کتاب‌‌های مختلفی نوشته شده است. در ابتدا کتاب‌هایی نوشته شده است که که به بیان روایت‌‌هایی پیرامون امام علی(ع) می‌پردازد. کتاب‌های دیگری که درباره امام علی(ع) نوشته شده، به احوالات ایشان مربوط می‌شود که نهج‌البلاغه یکی از جمله این کارهاست.

وی تصریح کرد: درباره زندگی امام علی(ع)، کتاب‌های بسیاری نوشته شده است، اما کتاب «علی از زبان علی» ویژگی‌‌های خاص خود را دارد. اولین شاخصه، مستند بودن این کتاب است. نکته دوم، تمام مطالب این کتاب از زبان حضرت است. این شکل ‌کار را در کمتر کتابی در این زمینه می‌توان مشاهده کرد.

مختارپور تأکید کرد: این کتاب بصیرت بالایی به مخاطب می‌دهد. با این توضیحات، کتاب علی از زبان علی یکی از مستندات خوب درباره امیرالمومنین(ع) است. همچنین این کتاب از شیوایی خیره‌کننده‌ای سود می‌برد که نشان از تسلط ادبی نویسنده دارد.

وی تأکید کرد: نویسنده، کتاب معتبری هم در سه جلد درباره عاشورا نوشته است. همچنین کتاب وی درباره حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) از اتفاقات خوب دیگر در پرونده کاری این نویسنده است.

رنج‌های محبان علی(ع) در طول تاریخ

در بخش دوم این مراسم، محمدیان نویسنده کتاب اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنیم برای محبت امیر‌المومنین(ع)، زیرا هیچ گوهری بالاتر از این نیست. حضرت علی(ع) قرآن ناطق است، برای همین اگر بتوانیم حضرت علی(ع) را درست معرفی کنیم، حقانیت اسلام را اثبات کرده‌ایم.

این نویسنده ادامه داد: فاصله ما با اولیاء خدا خیلی زیاد است. اگر این فاصله زیاد نبود، عظمت مقام ایشان را بهتر درک می‌کردیم. البته لازم به ذکر است که هیچ فردی غیر از خودشان نمی‌تواند عظمت آنان را تصویر کند.

وی گفت: متأسفانه در صدر اسلام بسیاری از افراد به دلیل دوستی حضرت علی(ع) کشته شدند، حتی در زمان حال هم این اتفاق به نوعی رخ داده است. جالب است بدانید هیچ فردی به اندازه علی(ع) به خلفا کمک نکرد. پس اینکه علی ۲۵ سال خانه‌نشین شد را قبول ندارم.

محمدیان تأکید کرد: از معجزات حضرت علی(ع) این است که از کلامش می‌توان تمام زندگی ایشان را درک کرد. البته این کتاب گوشه‌ای از عظمت حضرت علی(ع) است. نکته بعد اینکه ۹۰ درصد این کتاب کلام مستقیم حضرت علی(ع) است. ۱۰ درصد دیگر کتاب هم از زبان راوی است.

وی تصریح کرد. درباره حضرت علی(ع) هر اندازه کار کنیم، باز هم کم است، چو‌ن هر اندازه به شخصیت وی نزدیک می‌شویم، عظمت شخصیت ایشان درخشان‌تر می‌شود، ولی با این وجود این امر، نباید بهانه برای کم‌کاری در این حوزه باشد.

این نویسنده در ادامه تأکید کرد: در نگارش این کتاب از مکتوبات اهل سنت هم استفاده شده است، چون می‌خواستم تمامی منابع مد نظر قرار گیرد.

محبت به علی(ع) تنها به یک دین خلاصه نمی‌شود

مختارپور در بخش دوم سخنان خود تصریح کرد: درباره نقد باید بگویم نقد همیشه به معنی ایراد گرفتن از اثر نیست، بلکه معرفی اثر مهمترین شاخصه نقدنویسی است، پس من از کتاب تعریف نمی‌کنم، بلکه داشته‌‌های واقعی آن را معرفی کرده‌ام.

این نویسنده ادامه داد. متاسفانه کشور ما به شدت از کتابخوانی فاصله گرفته است، برای همین هم بسیاری از مشکلات در جامعه وجود دارد. با این توضیح، برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند اتفاق خوبی در این عرصه باشد.

محمدیان، نویسنده کتاب در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: سال‌ها پیش میهمان شاعری از هندوستان داشتیم. وی هندو مذهب و به شدت عاشق علی(ع) بود. این را گفتم تا تأکید کنم محبت به علی(ع) تنها به یک دین خلاصه نمی‌شود.

وی تأکید کرد: خداوند به ما نعمت بزرگی داده که همان محبت به علی(ع) است. بیایید این عشق را به فرزندانمان بیاموزیم تا بتوانیم در جامعه راحت زندگی کنیم. در ضمن باید بگویم محبت به امیرالمومنین(ع) می‌تواند زندگی شخصی ما را تحت تأثیر خود قرار دهد تا زندگی بهتری داشته باشیم.

این نویسنده در پایان بیان کرد: دلی که محبت علی(ع) در آن است، احترامش از کعبه واجب‌تر است. محبت به علی، محبت به همه زیبایی‌هاست، البته قدر این دنیا را در جهان آخرت بهتر در خواهیم یافت.

انتهای پیام

captcha