‌ثبت‌نام ‌در جشنواره قصه‌گویی سیستان‌وبلوچستان آغاز شد
کد خبر: 3835692
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

‌ثبت‌نام ‌در جشنواره قصه‌گویی سیستان‌وبلوچستان آغاز شد

گروه فرهنگی ــ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان‌وبلوچستان گفت: ثبت‌نام ‌در بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از امروز، 27 مردادماه در سطح استان آغاز شد.

معصومه هادی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: ثبت‌نام ‌در بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از امروز، 27 مردادماه در سطح استان آغاز شد.

وی با بیان اینکه این مسابقه در دو بخش «قصه‌های 90 ثانیه‌ای» و «صحنه‌ای» برگزار می‌شود، افزود: شرکت‌کنندگان در بخش قصه‌های 90 ثانیه‌ای با فیلمی به مدت 90 ثانیه برشی از قصه‌ زندگی خود(امیدها، شادی‌ها، و آرزوها) را روایت می‌کنند که می‌توانند آن را تا تاریخ دهم شهریورماه سال جاری در سایت جشنواره بارگذاری کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان ادامه داد: بخش صحنه‌ای نیز به دو شیوه‌ کلاسیک(سنتی) و مدرن(نوآورانه) اجرا می‌شود که در بخش نخست قصه‌گویان روایتی از روزگاران کهن، تاریخ و قهرمانی‌ها با استفاده از منابع شفاهی یا کتبی را بیان می‌کنند و متقاضیان بخش دوم قصه‌هایی به صورت گفت‌وگو، ترانه، آواز یا موسیقی و سایر ابزارهای خلاق اجرا می‎کنند که مهلت ارسال آثار آن تا هفدهم شهریورماه تعیین شده است.

وی درباره شرکت‌کنندگان بخش ملی و بین‌الملل مسابقه گفت: پس از پایان مرحله‌ استانی و منطقه‌ای برگزیدگان به بخش ملی راه پیدا می‌کنند که در این بخش دختران و پسران‌(12 تا 18 سال)، زنان و مردان (18 سال به بالا) و مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها هستند و در بخش بین‌الملل نیز برگزیدگان 21 دوره جشنواره، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای دارای سابقه در رسانه‌ی ملی و تئاتر کشور و داوطلبان سایر کشورها حضور خواهند داشت.

هادی اظهار کرد: قصه‌گویی در تاریخ و فرهنگ ایران به دلیل کارکرد آن در حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و در دوران معاصر نیز با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در زندگی به وجود آمده، «قصه» بهترین راه حفظ این ارتباط و انتقال ارزش‌ها به نسل آینده است.

وی افزود: دوران کودکی مناسب‌ترین زمان برای افزایش توانایی‌های فردی است و «کودکان» به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های هر کشور، ضروری است با پشتوانه‌ قوی فرهنگی خود آشنا باشند تا آینده را با نگاه عمیق‌تری بسازند که «قصه» این کارکرد مهم را در خود دارد و در واقع ابزاری قوی برای افزایش مهارت‌های آنان است.

دبیر جشنواره‌ی قصه‌گویی استان در ادامه با اشاره به حضور موفق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در دوره‌ گذشته از راه‌یابی علی نساج‌شهرکی پدربزرگ سیستانی، به بخش ملی و تقدیر از وی و همچنین کسب مقام دوم سارا کاهبازیان، مربی‌مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کُنارک، در بخش منطقه‌ای و مقام سوم مرحله‌ ملی نام برد.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام، به صورت رایگان، تا هفدهم شهریورماه به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان مراجعه و یا از طریق سایت www.kanoonfest.ir اقدام کنند.

انتهای پیام

captcha