ظهور منجی پایان بدعت‌های باطل و نابخردی‌ها است
کد خبر: 3834060
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
حجت‌الاسلام اباذری:

ظهور منجی پایان بدعت‌های باطل و نابخردی‌ها است

گروه حوزه‌های علمیه ــ  کارشناس مسائل مهدویت تأکید کرد: در دوره ظهور خداوند، دین اسلام را بر همه دین‌ها غلبه داده و همه بدعت‌های باطل و نابخردی‌ها را از بین می‌برد تا جایی که اثری از ظلم دیده نشود.

مهدویت تکمیلیحجت‌الاسلام والمسلمین محمود اباذری، استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به آیه 41 سوره مبارکه حج «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» گفت: براساس این آیه شریفه، کسانی که قدرت در روی زمین گرفتند نماز را برپا داشته، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و به پرداختن زکات می‌پردازند.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) فرموده است که این آیه برای آل محمد(ص) است و خدا شرق و غرب عالم را در سیطره امام مهدی(عج) و یارانش قرار می‌دهد و دین را بر همه دین‌ها غلبه داده و همه بدعت‌های باطل و نابخردی‌ها را از بین می‌برد تا جایی که اثری از ظلم دیده نشود؛ یعنی با ظهور امام(عج) نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر سراسر عالم را  در برمی‌گیرد.

اباذری با اشاره به ویژگی اقامه نماز در این آیه بیان کرد: نماز سمبل ارتباط انسان با خداست و اگر ارتباط انسان با خدا قطع شود درست مانند این است که ارتباط نور با منبع آن قطع شود؛ نماز برای روح و روان و جان ما مفید است و حقیقت وجودی ما در پرتو ارتباط با خداوند نیرو گرفته و رشد کرده و به کمال می‌رسد.

این کارشناس مهدویت با اشاره به تأکید آیه بر زکات، تصریح کرد: زکات سمبل ارتباط با دیگران است؛ اینکه فردی نماز بخواند و روزه بگیرد و مسجد برود، ولی کاری به کار دیگران نداشته و اینکه جوانی قصد دارد ازدواج کند ،ولی نمی‌تواند ازدواج کند و او بگوید به من چه؛ دختری می‌خواهد ازدواج کند و جهیزیه ندارد و این فرد به ظاهر نمازخوان بگوید به من چه و یا زلزله و سیل افرادی را درگیر کرده و او بگوید به من مرتبط نیست، چنین فردی نمی‌تواند به کمال برسد.

وظیفه منتظران ظهور در اقامه نماز و ایتاء زکات

وی تأکید کرد: سراسر قرآن نماز و زکات دوشادوش هم است؛ یعنی نماز سمبل ارتباط با خدا و زکات سمبل ارتباط  با انسان‌های دیگر است و انسان باید با مال، علم، فن، هنر، آبرو و تجربه در خدمت دیگران باشد؛ آنچه را که دین بر آن صحه گذاشته در جامعه باید حفظ شود و اگر بدی‌ها، گناه و نافرمانی‌ها در جامعه رواج یابد همه آسیب خواهند دید؛ زیرا همه به منزله مسافران یک کشتی هستیم.

اباذری بیان کرد: در این صورت افراد بد بر جامعه مسلط می‌شوند و قدرت به دست نااهلان می‌افتد و در این وضع هرقدر نیکان و خوبان هم دعا کنند باز هم نتیجه و سودی نخواهد داشت و دودش در چشم همه خواهد رفت؛ بنابراین زمانی خواهد آمد که ارتباط انسان با خدا به اوج می‌رسد و مسابقه خدمت‌گزاری به دیگران صورت می‌گیرد و فرد صدقاتش را بر می‌دارد و از این شهر به شهر دیگر و از این محله به محله دیگر می‌رود تا به دیگران کمک کند، ولی فقیری نمی‌یابد.

ظهور منجی پایان بدعت‌های باطل و نابخردی‌ها است

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه در دوره ظهور، ارزش‌ها تماماً بر جامعه حاکم و منکرات و بدی‌ها از جامعه رخت می‌بندد و به صورت کمال و تمام در دوره ظهور رخ خواهد داد، اظهار کرد: اگر ادعای یارو و یاور بودن امام(ع) را داریم، در هر مسئولیت و جایگاه نسبت به دیگران و ارزش‌ها نباید بی‌تفاوت باشیم؛ یعنی کاری کنیم نماز در جامعه پررنگ شود رواج یابد  و بی‌نمازی نباشد؛ کاری کنیم که دغدغه حل مشکلات دیگران تبدیل به یک فرهنگ شود. 

وی تأکید کرد: نسبت به حفظ ارزش‌ها و از بین رفتن منکرات باید دغدغه داشته باشیم و به میزانی که تلاش کنیم سبب تعجیل در ظهور خواهد شد و ارزش و لیاقت خود را برای در رکاب بودن امام نشان می‌دهیم.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با طرح این سؤال که مضطر واقعی چه کسی است، گفت: امام باقر(ع) در ذیل آیه «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ ...»  فرموده که این آیه در مورد امام مهدی(عج) نازل شده است و همین نجوای منتظران در صبحگاه جمعه است که فرمود: «این المضطر یجاب اذا دعا»؛ کجاست آن مضطری که وقتی خدا را بخواند فرمان ظهور صادر می‌شود، ولی وقتی امت نخواستند و در برابر ظلم ظالمان کوتاهی کردند، غیبت نتیجه عمل خود مردم است.

وی افزود: گاهی سؤال می‌کنند که چرا امام مهدی(عج) در برابر این همه ظلم در دنیا کاری نمی‌کند؛ زیرا امام(ع) از جانب خدا تعیین شده و خدا براساس سنن حکیمانه برنامه‌ریزی می‌کند و از جمله سنت خدا این است که خود امت هم بخواهند و وقتی خودشان نمی‌خواهند نتیجه غفلت و کوتاهی خود آنان است. سنت الهی در اجرای دین و تحقق عدالت خواست حقیقی خود مردم است و تا نخواهند امام زمان(عج) اجازه ندارد کاری انجام دهد.

سنجشی برای معرفت به امام

اباذری ادامه داد: او مضطر است و آن هنگام که ایشان در کنار مقام ابراهیم دو رکعت نماز خوانده، خداوند درخواستش را اجابت کرده و او را خلیفه در روی زمین قرار خواهد داد. وقتی مضطر می‌شویم آیه «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ» را می‌خوانیم و از دیگران درخواست داریم برای ما بخوانند، ولی آیا به این معرفت رسیده‌ایم که این آیه را برای ظهور امام(عج) بخوانیم و اگر مضطر نیستیم ناشی از جهل و بی‌خبری ماست.

اباذری تأکید کرد: از آسیب‌های دوران غیبت و از جمال و زیبایی دوره ظهور بی‌خبریم؛ لذا غرق در امور شخصی خودمان هستیم و با امام کاری نداریم، ولی اگر متوجه او شویم فرج زودتر حاصل می‌شود.

انتهای پیام 
captcha