ویژگی‌های طرح تحولی در ادبیات دفاع مقدس
کد خبر: 3833292
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
سردار عامری تبیین کرد:

ویژگی‌های طرح تحولی در ادبیات دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه ــ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ مقدس با تشریح طرح تحولی این سازمان در حوزه ادبیات دفاع مقدس، اظهار کرد: معرفی ایران نوین در عرصه بین‌الملل به کمک ادبیات دفاع مقدس که پاسداری صلح محسوب می‌شود، با این برنامه‌ها تسهیل می‌شود.

ویژگی‌های طرح تحولی در ادبیات دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی رسانه و ادبیات پایداری، روز چهارشنبه 16 مردادماه، با حضور سردار سرتیپ داوود عامری، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ مقدس برگزار شد.

سردار عامری در این نشست اظهار کرد: ادبیات دفاع مقدس حاوی پیام‌هایی است که باید برای جهانیان عرضه شود، با بررسی‌های علمی می‌توان نشان داد که دفاع مقدس چه پیروزی‌هایی داشته است.

وی در ادامه گفت: از جایی به بعد عنوان جنگ تحمیلی را به دفاع مقدس تغییر دادیم چون برای جهانیان محرز شد که ملت ایران به واقع از جغرافیای ملی و دینی خود دفاع می‌کند، ما در آن دوران بهترین صفات انسانی را در مقابل دشمن به تصویر کشیدیم، کافی است رفتار ایران با اسرای عراقی و رفتار با مردمان مناطقی که تحت تصرف داشتیم، مقایسه کنید. این مقایسه یکی از نکاتی است که باید در ادبیات دفاع مقدس منعکس شود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ مقدس یادآوری کرد: یکی از نکات برجسته دفاع مقدس این بود که بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره) اجازه هدف‌قراردادن مناطق غیرنظامی با موشک را ندادند، لذا جنگ تحمیلی یک دفاع شرافتمندانه و بزرگ بود. معتقدیم فرهنگ، ارزش و باورهایی که توسط رزمندگان ایران اسلامی خلق شد، می‌تواند الگوی بزرگی برای جهانیان باشد.

سردار عامری گفت: در کشورهای مختلف دنیا آثاری درباره جنگ و دفاع تولید شده است که فرهنگ آن کشور را منعکس می‌کند. ادبیات دفاع مقدس به تعبیر رهبری گنجینه است هنر ما باید این باشد که با روش‌ها و زبان‌های گوناگون این ادبیات را به گوش جهانیان برسانیم و به واسطه آن فرهنگ غنی کشور خودمان را نیز بازنمایی کنیم.

این یادگار دوران دفاع مقدس بیان کرد: ما پیش‌تر در قراردادهایی مثل ترکمان‌چای تحقیر شدیم و کام ملت ما برای ده‌ها سال تلخ شد اما در دفاع مقدس ضمن خلق آثار انسانی به طور کامل از حقوق کشورمان دفاع کردیم، یک وجب از سرزمین‌مان را ندادیم لذا می‌توانیم کام ملت‌مان را تا سالیان سال از عظمت این ایستادگی و پایداری و دستاوردهای آن شیرین و بهره‌مند سازیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ مقدس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در گام دوم انقلاب و در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اتفاقات متنوع و هدفداری را رقم خواهیم زد که از آن با نام نهضت فرهنگی دفاع مقدس یاد می‌کنیم.

وی افزود: اولین مؤلفه‌ای که در این نهضت دنبال می‌کنیم، موضوع شناخت در موضوع، مخاطب و نیازهاست، تنوع‌بخشی به گونه‌های مختلف ادبیات پایداری، ترجیح کیفیت بر کمیت و راه‌اندازی نهضتی برای جمع‌آوری خاطرات از دیگر مؤلفه‌هاست.

سردار عامری در ادامه گفت: تلاش برای جهانی‌شدن ادبیات دفاع مقدس با اقداماتی همچون برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی دوسالانه کتاب دفاع مقدس، نمایشگاه بین‌المللی دفاع مقدس و برگزاری جایزه «یوسف» به شکل جهانی از دیگر برنامه‌هاست؛ معرفی ایران نوین در عرصه بین‌الملل به کمک ادبیات دفاع مقدس که پاسداری صلح محسوب می‌شود، با این برنامه‌ها تسهیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ترجمه، کارهایی جدی برنامه‌ریزی شده است، گفت: استفاده از ظرفیت ناشران داخلی و خارجی، راه‌اندازی طرح آبونمان کتاب دفاع مقدس، راه‌اندازی شوراهای ادبیات دفاع مقدس در همه استان‌ها، راه‌اندازی نشست‌های قلم به منظور استعدادیابی جوانان نوقلم، شبکه‌سازی برای فعالان ادبیات پایداری به خصوص در زمینه کودک و نوجوان از دیگر اقدامات پیش روست.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ مقدس از رونمایی قریب‌الوقوع اپلیکیشن کتاب مقدس نیز خبر داد و گفت: در این اپلیکیشن، کتاب‌های صوتی، دیجیتال و فروش کتاب دفاع مقدس مهیا شده است. همچنین به زودی کنگره شعر دفاع مقدس با نام کنگره شعر مقاومت به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست، جمعی از اصحاب رسانه به بیان نقطه نظرات خود درباره ادبیات پایداری پرداختند.

انتهای پیام

captcha