۳۱ اردیبهشت ۹۹؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی
کد خبر: 3829451
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲

۳۱ اردیبهشت ۹۹؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی

گروه فرهنگی ــ دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی همزمان با دهه کرامت در هشت محور افتتاح شد و مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ است.

آخرین مهلت ارسال آثار به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های علمی، پژوهشی، ادبی و هنری مرتبط با سیره، زندگی و ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام رضا(ع)، شناسایی، تجلیل و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر علمی، فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ رضوی، گسترش گفتمان تمدن نوین اسلامی جشنواره کتاب سال رضوی همزمان با دهه کرامت آغاز به کار کرد.

این جشنواره شامل هفت بخش و هشت محور تببین شده که در بخش یکم کتاب‌های چاپی با موضوع اصلی شامل امام رضا(ع) و خاندان آن حضرت حضرت امام موسی‌کاظم(ع)، حضرت امام محمد بن علی‌الجواد(ع)، حضرت امام علی بن محمد الهادی(ع)، حضرت امام حسن بن علی العسکری(ع)، حضرت امام حجة بن الحسن المهدی(عج)، حضرت حسین بن موسی‌الکاظم(ع)، حضرت احمد بن موسی‌الکاظم ”شاه‌چراغ“(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) است.

محورهای هشت‌گانه جشنواره کتاب سال رضوی شامل تاریخ و سیره رضوی، علوم و معارف رضوی (اخلاق؛ طب‌الرضا با دو رویکردِ طب قدیم و جدید؛ فلسفه؛ کلام)، زیارت،حرم و اماکن متبرکه، علوم قرآنی و حدیث، فقه و حقوق، روان‌شناسی، علوم‌اجتماعی و علوم تربیتی و آموزشی و فرهنگ و ادب (شعر؛ داستان؛ نمایش‌نامه؛ متن ادبی...) می‌شود که به صاحبان آثار برگزیده در هریک از محور‌های یادشده، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نفیس اهدا خواهد شد، ضمن اینکه گزینش آثار در دو رده سنی «بزرگ‌سال» و «کودک و نوجوان» انجام خواهد گرفت.

برای این جشنواره موضوعات جانبی شامل گفتمان تمدن نوین اسلامی (بیانیه گام دوم انقلاب؛ نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا، تمدن‌سازی اسلامی، مقابله با اسلام‌هراسی، تروریسم و مبارزه با آن، حقوق بشر در تمدن اسلامی و تمدن غربی، تولید ملی و استفاده از کالای ایرانی، گفت‌وگو و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان؛ اقتصاد اسلامی) در نظر گرفته شده که به صاحبان آثار برگزیده در موضوعات یادشده، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نفیس اهدا خواهد شد.

بخش دوم جشنواره شامل کتاب‌های دیجیتال و گویا ، بخش سوم شامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی و حوزوی است که به صاحبان آثار برگزیده در این دو بخش، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نفیس اهدا خواهد شد.

بخش چهارم شامل آثار چاپ‌نشده رسیده به جشنواره است که به صاحبان آثار برگزیده در این بخش، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نفیس اهدا خواهد شد؛ ضمن این‌که دبیرخانه جشنواره، آثار برتر را چاپ خواهد کرد همچنین بخش پنجم که بخش ناشران فعال است به ناشران فعال در حوزه فرهنگ رضوی، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نفیس اهدا خواهد شد. بخش ششم شامل نشریه‌های پژوهشی و ترویجی که در این بخش نیز به صاحبان آثار برگزیده تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزۀ نفیس اهدا می‌شود.

بخش هفتم جشنواره که بخش بین‌الملل است به صاحبان آثار برگزیده در این بخش، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌هایی به شرح زیر اهدا خواهد شد:
جایزه بخش بین‌الملل به بهترین آثار نگارش‌یافته یا ترجمه‌شده به زبان‌های زنده و پرمخاطب جهان در موضوع اصلی امام رضا(ع) و خاندان آن حضرت، جایزه بخش بین‌الملل به بهترین آثار نگارش‌یافته یا ترجمه‌شده به زبان‌های زنده و پرمخاطب جهان در موضوع جانبی (گفتمان تمدن نوین اسلامی) و جایزه «عالِم آل محمد(ع)» به فعال‌ترین ناشر خارجی در حوزه علوم اسلامی و معارف رضوی تعلق می‌گیرد.

در بخش بین‌الملل، امتیازهایی شامل حمایت از چاپ بهترین آثار نگارش‌یافته به یکی از زبان‌های زنده و پرمخاطب جهان در موضوع اصلی جشنواره و حمایت از برترین موسسه‌ها و ناشران نهضت ترجمه معکوس (ترجمه از زبان فارسی به سایر زبان‌ها) در حوزه معارف اسلامی در نظر گرفته شده است.

مهلت ارسال آثار به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و اختتامیه ۵ تیرماه ۱۳۹۹ است که در طول دوره (از افتتاحیه تا اختتامیه)، آثار رسیده به دبیرخانه، با حضور هیئت داوران، نویسنده، ناشر، زائران، دانشجویان، کتاب‌دوستان و اصحاب رسانه، معرفی و نقد و بررسی و نشست‌های نقد و بررسی آثار نویسندگان خارجی از طریق ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد. آثار دریافتی توسط استادان کارآزموده حوزه و دانشگاه، ارزیابی و داوری می‌شود.

همزمان با برگزاری افتتاحیه و اختتامیه جشنواره، آثار رسیده به دبیرخانه در این دوره و دوره‌های پیشین در قالب برپایی نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

شرایط ارسال آثار به این شرح است: کتاب‌های ارسالی باید طی سال‌های 1397 تا 1398 منتشر شده باشند. نشریه‌های ارسالی باید طی پنج سال اخیر (1393 تا 1398) منتشر شده باشند. «آثار چاپ‌نشده»، شامل آثار علمی‌پژوهشی، آثار ادبی و دست‌نویس‌های تصحیح‌ و تنقیح‌شده در هر دو موضوع اصلی و جانبی جشنواره است. هر درخواست‌کننده باید سه نسخه از اثر خود را به دبیرخانه ارسال کند .آثار ارسالی، برگشت داده نمی‌شود و ارسال چند اثر از یک فرد پذیرفته می‌شود.

«جایزه نفیس»، شامل کمک‌هزینه سفر حج عمره مفرده (برای رتبه یکم)، کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات (برای رتبه دوم) و کمک‌ هزینه سفر به مشهد مقدس (برای رتبه سوم) است. جایزه «عالم آل محمد(ع)» به مبلغ هزار یورو و «جایزه بخش بین‌الملل» به مبلغ 700 یورو (برای رتبه یکم)، 500 یورو (برای رتبه دوم) و 300 یورو (برای رتبه سوم) است. برای شرکت‌کنندگان در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره و نشست‌های نقد و بررسی کتاب، گواهی معتبر علمی داده خواهد شد. تمام برگزیدگان به عنوان مهمان دبیرخانه جشنواره در اختتامیه حضور خواهند داشت. هزینه رفت‌وآمد، اسکان و پذیرایی مهمانان در طول برگزاری جشنواره بر عهده دبیرخانه خواهد بود.

نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره مشهد، حرم رضوی، بست شیخ طوسی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و صندوق پستی: ۱۷۷-۹۱۷۳ است. همچنین علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را به تارنمای library.razavi.ir/ketabsal و همچنین به رایانامه ketabsal@aqlibrary.ir ارسال کنند.

انتهای پیام

captcha