دلایل پذیرش عضویت در هیئت صدور مجوز مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد/ مطالبات به‌حق خود را هوشمندانه پیش ببرید
کد خبر: 3828942
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
عباس سلیمی تشریح کرد:

دلایل پذیرش عضویت در هیئت صدور مجوز مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد/ مطالبات به‌حق خود را هوشمندانه پیش ببرید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور با تأکید بر ضرورت همدلی و اتحاد میان نهادهای مختلف قرآنی کشور، از جامعه قرآنی خواست تا شرایط حساس کنونی انقلاب اسلامی را درک کند و مطالبات به‌حق خود را هوشمندانه پیش ببرد.

دلایل پذیرش عضویت در هیئت صدور مجوز مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد/ مطالبات به‌حق خود را هوشمندانه پیش ببرید

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی حکمی عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور، را به عنوان یکی از اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی تحت نظر این وزارتخانه منصوب کرد.

این انتصاب در شرایطی است که وی یکی از اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی است؛ سازمانی که طی سال‌های متمادی، مسئول صدور مجوز مؤسسات بوده و چند سالی است که این موازی‌کاری و صدور مجوز فعالیت‌های قرآنی از دو نهاد، یکی سازمان دارالقرآن الکریم و دیگری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محل مناقشه شده است (برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک شود). به همین منظور گفت‌وگویی با عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، داشتیم و نظر وی را در رابطه با این موضوع جویا شدیم.

سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که آیا انتصاب وی به عنوان یکی از اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی تحت نظر وزارت ارشاد از سوی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند نویدبخش اتحاد و یکپارچگی دوباره میان نهادهای قرآنی (به ویژه پس از انحلال هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور) باشد، ابتدای کلامش را با بحث پاسداری از حریم قرآن آغاز کرد و افزود: بیش از هزار و چهارصد سال است که اولیای دین خدا، شهیدان سرافراز و مسلمانان با ایمان و علاقه‌مند به قرآن، مجاهدت کرده و زحمت کشیدند و از حریم قرآن کریم پاسداری کردند تا این نعمت بزرگ، گنجینه الهی و امانت خدایی به بار رسیده است.

وی ادامه داد: لذا تعامل ما با این کتاب آسمانی باید به گونه‌ای باشد که فردا در پیشگاه خدا و قرآن شرمنده نباشیم و مشمول گلایه بسیار هشداردهنده پیامبر اکرم(ص) نباشیم که فرمود: «اِنَّ قَومی اْتَّخذُوا هذَا القُرانَ مَهجوراً»، لذا باید حواسمان جمع باشد که موضوع بحث ما در رابطه با قرآن است که این بحث نیز قابل مقایسه با دیگر پدیده‌های اجتماعی نیست.

پیشکسوت قرآنی کشور افزود: سزاوارترین انسان‌ها نسبت به رعایت اصل وحدت و همدلی و اجتناب از مشاجره، منازعه و پراکندگی، اهالی قرآن هستند. از اهالی قرآن انتظار می‌رود که امر و نهی خداوند متعال را دقیقاً به کار برند؛ یعنی امری که در قالب «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» آمده و نهی الهی که می‌فرماید: «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ؛ با یکدیگر منازعه و اختلاف نکنید که گرفتار فروپاشی خواهید شد و هیبت و عظمت شما از بین خواهد رفت» که با این حساب تکلیف دیگر ما در جامعه مشخص می‌شود.

سلیمی تصریح کرد: در ساختار نظام اسلامی، سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها، مؤسسات و همچنین، مدیران و متصدیان امور و خدمتگزاران مختلف از جمله متصدیان امور قرآنی کشور، رقیب یکدیگر نیستند، بلکه این‌ها در حقیقت اجزای مختلف و متعدد یک پیکره واحد هستند که برای تحقق اهدافی مشخص همچون خدمت به قرآن، پاسداری از قرآن، نشر و ترویج معارف قرآن و بالاخره پیاده کردن احکام قرآنی در جامعه، مدت مشخصی مشغول خدمت هستند و سپس، همه باید در قبال عملکرد خود در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشیم. لذا اگر بخواهیم به این اهداف واحد برسیم، این امر مستلزم نگاه منطقی به کارها و برنامه‌ها، قصد قربت و اخلاص در کارها و برخورد منطقی همراه با نگاه رفع اختلافات است.

مؤسسات قرآنی؛ جلوه نوین هیئت‌های قدیمی
وی بیان کرد: در حال حاضر هزاران مؤسسه قرآنی که در حقیقت جلوه نوین هیئت‌های قدیمی قرآنی هستند، یعنی هیئت‌هایی که قبل از انقلاب به قرآن خدمت می‌کردند، امروز در قالب مؤسسات محترم قرآنی متجلی شده‌اند که با همت والای مردم متدین، عاشق و باانگیره‌ای که بی‌هیچ توقعی با امکانات محدود خدمت می‌کنند، در مسیر نشر و ترویج فرهنگ قرآنی این کار را انجام می‌دهند که همه این‌ها در سایه‌سار انگیزه و عشق است و اگر این دو عامل نبود، این‌ها مبادرت به این کار نمی‌کردند.

سلیمی اظهار کرد: در ابتدا این‌گونه بود که این مؤسسات ابتدا از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، اقدام به دریافت مجوز کرده و فعالیت خود را آغاز می‌کردند و پس از مدتی نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب وظایفی که داشت و در قالب فعالیتش، مبادرت به صدور مجوز مؤسسات قرآنی می‌کرد که این امر از دو طریق صورت می‌گیرد. البته نفس این کار از نظر سازمانی و اداری خوب نیست؛ یعنی اگر ما یک سازمان منسجم قرآنی واحد داشتیم که عملیات قرآنی کشور را به صورت یکپارچه انجام می‌داد و سیاست‌گذاری می‌کرد، این مشکلات و اختلافات به وجود نمی‌آمد و یا اینکه به حداقل ممکن می‌رسید.

پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: بالأخره بعد از مدتی در یکی از جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، پیشنهادی مطرح شد که منطقی نیز بود که به منظور یکپارچی و انسجام کارها، دو جریان قرآنی را با هم ادغام کنیم که هم مؤسسات ادغام شوند و یک اتحادیه بزرگ سراسری وجود داشته باشد و هم نحوه صدور مجوز برای این‌ها با دو شیوه نباشد و از یک کانال انجام شود که این مسئله تصویب شد و سپس، «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور» تشکیل شد که در این هیئت، نمایندگان صالح هر دو دستگاه یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند.

سزاوارترین انسان‌ها نسبت به رعایت اصل وحدت و همدلی و اجتناب از مشاجره، منازعه و پراکندگی، اهالی قرآن هستند. از اهالی قرآن انتظار می‌رود که امر و نهی خداوند متعال را دقیقاً به کار برند؛ یعنی امری که در قالب «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» آمده و نهی الهی که می‌فرماید: «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ؛ با یکدیگر منازعه و اختلاف نکنید که گرفتار فروپاشی خواهید شد و هیبت و عظمت شما از بین خواهد رفت» که با این حساب، تکلیف دیگر ما در جامعه مشخص می‌شود

سلیمی ادامه داد: این فعالیت به صورت خیلی خوب شروع شد و با سرعت قابل قبولی نیز به پیش رفت و بیش از 90 درصد برنامه‌ها به خوبی انجام شد تا اینکه پس ازمدتی، ظاهراً براساس یک نظریه حقوقی و قابل احترام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطلبی مطرح شد که این کار جزء وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ما با این حرف مخالفتی نداریم. به دنبال این، پیشنهادی در شورای توسعه مطرح شد که با توجه به این مسئله پیش آمده، وضعیت به شرایط قبلی بازگردد و هر دو نهاد، مجزا پروانه فعالیت بدهند که این تصمیم خیلی تعجب‌برانگیز بود؛ چراکه واقعاً ضرورتی نداشت که با این همه زحماتی که صورت گرفته بود و جامعه قرآنی و مؤسسات نیز خود را با این شرایط تطبیق داده بودند، این مسئله اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: بنده به ضوابط و مقررات قانونی در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف احترام می‌گذرام و آنها را لازم‌الاجرا می‌دانم، اما ابراز نظریات حقوقی زمانی می‌تواند متضمن تحقق حق و عدالت به معنای واقعی باشد که از انعطاف منطقی برخوردار باشد و تمام جهات و ابعاد و ملاحظات ضروری و مقتضیات موجود در جامعه را نیز در نظر بگیرد. ما قوانین و مقرراتی در متن قرآن کریم و شرع مقدس اسلام داریم که لازم‌الاجراست، ولی با توجه به شرایط مکانی و زمانی و نبود مقتضیات مربوطه در جامعه اجرا نمی‌شود. هیچ فردی منکر ضرورت انجام وظایف ذاتی سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها نیست، اما هیچ‌کدام از این مسائل ما را از همکاری با سایر سازمان‌ها و اتخاذ روش‌های مناسب و اصلحی که اجرای امور را راحت‌تر پیش ببرد، منع نمی‌کند.

مخالف صدور مجوز در دو نهاد هستم
وی با بیان اینکه در آن زمان می‌شد و در حال حاضر نیز می‌شود که وظایف ذاتی دستگاه‌های قرآنی اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ... بدون ایجاد التهاب یا تنش، اجرایی شود، گفت: خلاصه مطلب اینکه در ادامه و با نظر شورای توسعه، متأسفانه وضعیت به حال سابق برگشت و هر کدام از دو تشکیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت جداگانه، مبادرت به صدور مجوز کردند یعنی کاری که بنده با آن مخالف بودم و در حال حاضر نیز مخالف هستم، اما به این مصوبه احترام می‌گذارم.

سلیمی با اشاره به اینکه بنده اعتقادی به روش فعلی ندارم و معتقد هستم که باید ادغام صورت گیرد، تصریح کرد: در اینجا یک سؤال مطرح می‌شود که در این شرایط چه باید کرد؟ آیا کنار کشیدن، قهر کردن، مشاجره، منازعه، تجمع و سایر شیوه‌ها مؤثر است؟ آیا به تخریب یا تضعیف ساختارهای قرآنی منتهی نمی‌شود؟ بنده تأکید می‌کنم که کشور ما در شرایطی به سر می‌برد که دشمنان بی‌منطق در عین اینکه اختلاف سلایق و منافع دارند، اختلافات خود را کنار گذاشته‌اند و همگی علیه این نظام مظلوم اسلامی متحد شده‌اند و خیلی صریح با طرح تهدیدات جدی این نظام، دولت و کشور را در حد براندازی تهدید می‌کنند. الان مهمترین مسئله به تعبیر امام راحل(ره) باید حفظ نظام باشد، نظامی که می‌تواند بسترساز فعالیت‌های قرآنی باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه به عبارت دیگر باید در نوع ابراز نظریات و حتی ابراز مخالفت خود با برخی تصمیمات و طرح مطالبات به حق خود، بسیار هوشمندانه عمل کنیم، گفت: این مسائل هرگز نباید در قالب تجمع عزیزان یا اشکال مشابه آن در جامعه مطرح شود. جامعه قرآنی بحمدالله از یک رشد سیاسی و درک اجتماعی بالا برخوردار است و هیچ کدام از مدیران و اعضای جامعه قرآنی و اعضای مؤسسات اجازه نخواهند داد که یک مسئله محض فرهنگی تبدیل به چالش شود. منطق اعضای جامعه قرآنی از چنان اتقان و قدرتی برخوردار است که در چنین مواردی می‌توانند با ابراز ادله کافی و استدلال، مطالبات خود را مطرح کنند.

سلیمی اظهار کرد: البته به موازات این از مسئولان انتظار می‌رود که با جدیت و توجه بیشتر و ارج نهادن به نظریات کارشناسان دلسوز راه رسیدن به یک آرامش و سکون منطقی را در جامعه قرآنی هموار کنند. هیچ کدام از اصول اساسی شرع و قانون و مأموریت‌های ذاتی محوله سازمان‌ها مخدوش نخواهد شد، اگر با هدف یکپارچه‌سازی اقدامات و پرهیز از دوگانه بودن امور جاری، مؤسسات قرآنی کشور را به سمتی ببریم که مانند بسیاری از تشکل‌های صنفی دیگر در قالبی واحد و یکپارچه فعالیت کنند و در آن هیئت رسیدگی مربوطه، یعنی هیئتی که متشکل از نمایندگان توانمند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، شورای توسعه، اشخاص حقیقی منتخب جامعه قرآنی و نمایندگان مؤسسات قرآنی است، اعضا عهده‌دار صدور مجوزها با آئین‌نامه و شیوه واحد شوند تا برخی از افراد نیز از این تشتت سوء استفاده نکنند. این شیوه هیچ مغایرتی با وظایف ذاتی سازمان‌های ذی‌ربط ندارد. ‌

در ساختار نظام اسلامی، سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها، مؤسسات و همچنین، مدیران و متصدیان امور و خدمتگزاران مختلف از جمله متصدیان امور قرآنی کشور، رقیب یکدیگر نیستند، بلکه این‌ها در حقیقت اجزای مختلف و متعدد یک پیکره واحد هستند

وی در رابطه با عضویت خود در دو هیئت رسیدگی به امور مؤسسات در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی نیز با بیان اینکه ما با هیچ فردی نه رقابت و نه دعوایی داریم، تصریح کرد: ما پیروان قرآنی هستیم که به همه دستور می‌دهد: «تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى». بنده کمترین، این توفیق را داشتم که از روزهای آغازین انقلاب و روزهای آغازین تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی، توفیق حضور در هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن الکریم را داشته‌ام و به موازات این اگر اوامری از سوی سازمان‌های قرآنی مطرح شده، با کمال میل پذیرفته‌ام. لذا در طول این چهل سال با رادیو قرآن، شبکه قرآن، سازمان اوقاف، شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه همکاری داشته‌ام و تا زمانی نیز که عمر داشته باشم این کار را ادامه خواهم داد.

سلیمی اظهار کرد: این امر ناظر به این نیست که کسانی تعجب کنند که چرا بنده هم در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات در وزارت ارشاد وهم در سازمان تبلیغات اسلامی خدمت می‌کنم. این مسئله به نظر بنده هیچ منافاتی ندارد و اینکه عزیزی اظهار نظر کرده بود که تصمیم معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در این راستا تصمیمی متناقض بوده، به نظر بنده اصلاً این طور نیست. با وجود اینکه معتقد به فعالیت دو اتحادیه و دو شیوه نیستم، جر و بحث و مناقشه را هم جایز نمی‌دانم و امید دارم که با شکیبایی و سعه صدر همه عزیزان به طرف انسجام و وحدت حرکت کنیم.

پیشکسوت قرآنی کشور در پایان با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «ما من أحد یموت إلّا ندم؛ هیچ کسی نمی‌میرد مگر اینکه پس از مردن پشیمان مى‌شود»، بیان کرد: باید در این مقطع حساس کنونی انقلاب اسلامی به گونه‌ای در خدمت قرآن و قرآنیان باشیم که اجازه ندهیم دشمنان نظام اسلامی، جامعه قرآنی را متهم به برخی موارد کنند تا فردا بتوانیم در پیشگاه قرآن و شهیدان سربلند باشیم.
انتهای پیام

captcha