بازار نسبت به کاهش قیمت دلار هم واکنش نشان دهد/ عاقبت پرونده برنج‌ فروشگاه شهروند
کد خبر: 3828486
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی خواستار شد:

بازار نسبت به کاهش قیمت دلار هم واکنش نشان دهد/ عاقبت پرونده برنج‌ فروشگاه شهروند

گروه جامعه ــ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه در سال 96 بیشترین قاچاق انجام شده در کشور مربوط به حوزه پوشاک بود به تبیین عاقبت پرونده برنج‌ فروشگاه شهروند پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، امروز شنبه 29 تیرماه، طی نشستی خبری به تشریح اقدامات این سازمان از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت و گفت: در استان گلستان محموله‌های قاچاق سیگار، کاغذ و پوشاک، در استان سمنان 57 هزار لیتر گازوئیل قاچاق، در استان کردستان 229 گوشی تلفن، در استان هرمزگان سوخت، در استان البرز سیگار، در استان فارس خودروی BMW و مرسدس و برنج، در استان کرمان 617 دستگاه تجهیزات کامپیوتری شناسایی و افراد مرتبط به جریمه نقدی محکوم شدند. تولید کننده‌ای که قرار بود با ارز دولتی پلی‌اتیلین وارد کند اما تخلف کرده بود نیز شناسایی و جریمه شدند.

وی ادامه داد: همچنین در استان مازندران شرکت لبنی به دلیل گرانفروشی جریمه شد، در استان همدان نیز قاچاق 12 هزار و 300 دستگاه گوشی تلفن همراه کشف و نیز قاچاقی که طی آن 22 هزار انواع ژل، اسپری و قطعات جنسی از طریق اداره پست ملایر جابجا می‌شد، شناسایی و سه متهم پرونده جریمه شدند.

رایگانی از 560 میلیون ریال جریمه پزشکی در آذریابجان شرقی به دلیل گرفتن وجهی بیش از تعرفه موجود، خبر داد و گفت: این مسئله در سوابق این پزشک نیز درج شده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این سازمان انتظار دارد همچنان که بازار نسبت به افزایش قیمت دلار واکنش سریع نشان می‌دهد، اکنون که با روند کاهش قیمت دلار مواجه هستیم، این کاهش در قیمت کالاهای بازار هم نمود داشته باشد، گفت: از بازرسان اصناف می‌خواهیم نوسانات قیمت دلار را مورد توجه قرار دهند و نوسانات به نفع مردم را مدنظر داشته باشند.

برندهای پوشاک خارجی اجازه فعالیت در ایران ندارند

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از اجرای طرحی با محوریت ستاد مبارزه با برندهای پوشاک قاچاق که از سال قبل آغاز شده است و در سال جاری تشدید می‌شود نیز سخن گفت و اظهار کرد: در شهرهای توریستی با حضور تعداد زیادی از برندها مواجه هستیم که محصولات خود را قیمت‌های بسیار بالا و تخفیف‌های 70 درصدی ارائه می‌دهند اما هیچ کدام از این برندها در ایران اجازه فعالیت ندارند و اغلب اجناسی که با قیمت‌های بالا ارائه می‌کنند، واقعی نیستند.

وی به تأثیر قاچاق کالا بر تولیدات داخلی پوشاک و بیکار شدن کارگران ایرانی نیز اشاره و اظهار کرد: در سال رونق تولید با اجرای طرح مقابله با برندهای خارجی 235 هزار شغل از دست رفته را می‌توان بازگرداند و پنج هزار واحد صنفی را از بیکاری قطعی نجات داد، به ویژه اینکه با توجه به آمارها سالانه دو و نیم میلیارد دلار پوشاک خارجی وارد ایران می‌شود که 98 درصد سهم پوشاک کشور را تشکیل می‌دهند.

رایگانی اعلام کرد: در سال 96 بیشترین قاچاق انجام شده در کشور مربوط به حوزه پوشاک بود، این آمار در سال 97 به رتبه پنجم سقوط کرد؛ با اقدامات صورت گرفته امیدواریم رتبه قاچاق پوشاک در کشور بازهم کاهش پیدا کند که برای تحقق این مسئله از مردم که مصرف کننده محصولات پوشاک هستند می‌خواهیم در این مسیر به ما کمک کنند.

جریمه نقدی 2 متخلف برنج‌های تقلبی شهروند

وی در خصوص پرونده برنج‌های عرضه شده در فروشگاه شهروند که طی آن برنج‌های ایرانی و پاکستانی مخلوط و به اسم برنج ایرانی عرضه شده بود، گفت: امین کریمی، مالک برند تجاری حاج تبارک‌الله کریمی به جریمه نقدی 17 میلیارد و 140 میلیون ریال جریمه نقدی و روزبه محمد علیزاده، مالک برند تجاری چاپار به 945 میلیون ریال جریمه نقدی به عنوان تأمین کنندگان برنج شهروند محکوم شدند و از 269 تن برنج موجود در انبار، 100 تن به قیمت 10 هزار تومان توزیع شد و بقیه 169 تن برنج هم یا توزیع شدند یا در حال توزیع است. فروشگاه شهروند نیز به چهار میلیارد و 620 میلیون ریال جریمه تعلیقی(در صورت تکرار این جریمه دریافت می‌شود) محکوم شد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه با تأکید بر اینکه معتقد به حمایت از شرکت‌های هواپیمایی هستند و به دنبال تقابل با این شرکت‌ها نیستند، گفت: سوء‌استفاده‌هایی در خصوص فروش بلیط هواپیما انجام می‌گیرد که باید نظارت شود.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید آیا محصولات برندهای پوشاک که در شهرهای شمالی یا شهرهای توریستی به فروش می‌رسد در ایران تولید شده‌اند؟ گفت: بله و ما مخالف این هستیم که این تولیدات خوب در حالی که در ایران تولید شده‌‌اند و مشتری‌ها نیز از کیفیت آنها رضایت دارند به اسم برندهای خارجی فروخته شوند.

رایگانی ادامه داد: امسال افزایش 27 درصدی رسیدگی به پرونده‌های قاچاق را داشتیم ولی نظارت فقط بر عهده سازمان تعزیرات نیست و همه دستگاه‌ها باید در امر نظارت به ما کمک کنند.

وی در پایان از وصول 200 میلیارد تومانی از جرایم قاچاق کالا و ارز و افزایش 70 درصدی وصول خبر داد.

انتهای پیام

captcha