تسلیم؛ راه نزدیک شدن به امام رضا‌(ع)
کد خبر: 3826851
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳

تسلیم؛ راه نزدیک شدن به امام رضا‌(ع)

گروه معارف ــ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: امام رضا‌(ع) معصوم است و راه نزدیک شدن به ایشان تسلیم است و به همان میزان که تسلیم شویم از برکات ایشان بهره خواهیم برد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌محمد میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی شب گذشته، ۲۲ تیرماه در بیست و ششمین دوره تقویت مبانی اعتقادی و شبه‌زدایی دینی که با موضوع «تبیین گام دوم انقلاب اسلامی» در مهدیه مصلی شهرکرد برگزار شد، در رابطه با ائمه و مقامات آن‌ها که روایت زیادی نیز در این باره موجود است، بیان کرد: یکی از کارهای مهم امام رضا(ع) اثبات مقام امامت و اعتقاد شیعه به امامت است.
وی افزود: امامت این بزرگواران توسط نامه‌های سر‌به‌مهر که از قبل نوشته شده بود آغاز می‌شود حضرت رسول مجموع نامه‌ها را به حضرت علی‌(ع) می‌دهد حضرت نامه خود را برمی‌دارد و ما بقی را در زمان مناسب به امام حسن(ع) منتقل می‌کند و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند. امام علی(ع) در این باره می‌فرماید هیچ نامه سربه مهری جزء نامه امامت به حضرت داده نشد.
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه مقیاس امامت همین نامه سربه‌مهر است، ادامه داد: دستورالعملی که امام اجرا می‌کند بر اساس قرآن نوشته شده است لذا سخنان آن‌ها را به سادگی نمی‌توان فهمید. همچنین در روایات دیده شده است که حضرات در رابطه با بسیاری از سرها از جمله عصر غیبت امام زمان(عج) با احتیاط صحبت کرده‌اند به‌طور مثال ائمه در رابطه با این موضوع بسیار سخن گفته‌اند و در مواردی نیز فرموده‌اند در امر غیبت اسراری وجود دارد که اجازه بیان آن‌ها را نداریم لذا بیان جمله «من باید تمام اسرار امام را بدانم تا با او همراه شوم» صحیح نیست.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اظهار کرد: زمانی که امام به امامت می‌رسد عمودی از سر در مقابل او ایجاد می‌شود و همه اسرار عالم را در آن مشاهده می‌کند و به همین دلیل است که می‌گویند اسرار بر ائمه پوشیده نیست. حال اگر ما اندازه این سر شویم سر را به ما نیز می‌گویند برای دریافت سر باید تسلیم امام شویم و حتی در دل نیز احساس ناتوانی نکنیم.
وی ادامه داد: اگر ترازوی وجود انسان غیر از خدا شد زمانی‌که خداوند حکم کند در دل نیز او مخالفت می‌کند و حتی به‌دنبال این است که امام را با خود همراه کند؛ لذا انسان زمانی تسلیم می‌شود که ترازوی وجودش حکم خدا و امام باشد روز قیامت نیز به همین منوال است و هر عملی را با ترازوی علی(ع) می‌سنجند، تنها عملی که به عمل ایشان شبیه است پذیرفته خواهد شد.
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه در جامعه باید دنباله رو امام باشیم نه اینکه هر کس صدا کرد دنبالش راه برویم، گفت: رسول و راهنمای ما پیغمبر است و هر اتفاقی که در جامعه بیفتد باید نظر و دستور ایشان را بدانیم و اطاعت کنیم نه اینکه هر کس صدا زد دنبال او راه بیفتیم و مراقب باشیم صدایمان از صدای رسول و راهنمایان بلندتر نباشد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به سجده ملائکه بر آدم، افزود: مومن باید تسلیم خداوند باشد و این سجده ملائکه نوعی تواضع است که عبادت خداوند از طریق خشوع در برابر معصوم(ع) را به ما می‌آموزد. صلوات نیز نوعی از تسلیم در برابر ائمه است آیه ۵۶ سوره مبارکه احزاب «‌إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» تنها یک بار در قرآن کریم و در مدح حضرت محمد(ص) آمده که تواضع و خشوع مومن در برابر رسول و پیامبر را گوشزد می‌کند در واقع جایگاه این صلوات همانند سجده در مقابل حضرت آدم است.
وی در پایان گفت: امام رضا‌(ع) معصوم است و راه نزدیک شدن به ایشان تسلیم است و به همان میزان که تسلیم شویم از برکات ایشان بهره خواهیم برد. از ائمه مخصوصاً این امام همام روایات بسیاری موجود است سعی کنیم گاهی به آن‌ها عمل کنیم گاهی نماز شب‌هایمان را مانند حضرت رضا(ع) بخوانیم.
انتهای پیام

captcha