مراحل سه‌گانه اقدام بسیج برای انتقال مخاطبان از یادگیری به رفتار قرآنی/ برگزاری جشنواره استعدادهای ناب
کد خبر: 3826762
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
محمد ذوالفقاری بیان کرد:

مراحل سه‌گانه اقدام بسیج برای انتقال مخاطبان از یادگیری به رفتار قرآنی/ برگزاری جشنواره استعدادهای ناب

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ‌ رئیس مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه غایت بسیج در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها، انتقال مخاطبان از یادگیری قرآن به سوی عمل به آموزه‌های قرآن است، گفت:‌ هر کسی در هر جایی دارای روحیه بسیجی و دلسوزی برای نظام باشد، ولو اینکه عضو تشکیلات بسیج هم نباشد، می‌تواند در برنامه‌های بسیج حضور یابد.

سه مرحله بسیج برای انتقال مخاطبان از یادگیری به رفتار قرآنی / برگزاری جشنواره استعدادهای ناب

به گزارش ایکنا؛ محمد ذوالفقاری، مدیر مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین ظهر امروز 22 تیرماه با حضور در برنامه افق رادیو قرآن به تشریح فعالیت‌های قرآنی این سازمان پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود به یکی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد بسیج اشاره کرد و گفت:‌ در تعریف مقام معظم رهبری از بسیج، یک فرد بسیجی تنها کسی نیست که در یک پایگاه فعالیت‌های مختلف را انجام می‌دهد، بلکه بسیجی آن فردی است که شاید در این تشکیلات حضور نداشته نباشد، اما قلب او برای آرمان‌های انقلاب و پیشرفت آن می‌تپد، لذا هر کسی در هر جایی این روحیه را داشته باشد، از دید ما و بر اساس تعریف مقام معظم رهبری، یک بسیجی است.

سابقه دارالقرآن بسیج 
ذوالفقاری در ادامه به تشریح سابقه فعالیت مرکز دارالقرآن بسیج پرداخت و افزود: این دارالقرآن از اوایل دهه هفتاد کار خود را در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی و .. شروع کرد و برکات بسیار خوبی هم داشته است. موجی که در اوایل دهه هفتاد با حضور قاریان مطرح مصری در ایران آغاز شد، به همت و تولیت همین دارالقرآن و البته همکاری دیگر نهادها بوده است.
وی بیان کرد: در تمامی سپاه‌های استانی و مراکز استانی، 32 مرکز مستقل بسیج استانی وجود دارد که همه دارای مرکز دارالقرآن بوده و ذیل مجموعه تعلیم و تربیت فعالیت می‌کنند. در امتداد این مرکز در تمامی نواحی مقاومت بسیج که 500 ناحیه است، مرکز دارالقرآن بسیج تعریف شده است و به همین واسطه در 50 هزار پایگاه بسیج که در سراسر کشور فعال است، یک مدیر قرآنی وجود دارد. به این ظرفیت باید فعالیت سه هزار مهد بسیج را نیز اضافه کرد.
مدیر مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین به تغییر وضعیت فعالیت‌های این دارالقرآن از اواخر دهه هفتاد اشاره و تصریح کرد: در آن سال تلاش شد تا گفتمان تربیتی بسیج به صورت ویژه در قالب گروه‌های تربیتی صالحین فعالیت کند که به حلقه‌های صالحین معروف شد.
ذوالفقاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور نزدیک به سه میلیون مخاطب در بسیج، بیان کرد: ما در بسیج دو رسالت و دو نگاه داریم که یک نگاه اختصایی و نگاه دیگر عمومی است. در نگاه عمومی به دنبال جریان‌سازی برای عام و همه بسیجیان هستیم، اما نگاه خاص شامل برنامه‌هایی می‌شود که برای گروه‌های صالحین تعریف شده است.

هدف بسیج از ورود به عرصه قرآنی
مدیر مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که هدف بسیج از ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی چه بوده و به دنبال چه چیزی است، گفت:‌ ما در مجموعه دارالقرآن بسیج یک میزان داریم، میزان و حجت ما برای اینکه جریان‌های مختلف را پیش ببریم، امامین انقلاب هستند، مجموعه دارالقرآن بسیج بر اساس منویات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری کار خود را پیش می‌برد.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از سال 68 تاکنون منویات و مطالبات مختلفی داشته‌اند که به هر کدام از آنها باید پاسخ داده شود، افزود: باید مشخص شود که چقدر بر اساس مطالبات معظم له حرکت کرده و چقدر توانسته‌ایم آن را به پیش ببریم. مجموعه دارالقرآن بسیج با توجه به ظرفیت عظیمی که دارد، باید پاسخگو باشد و بگوید چکار کرده است. بنابراین ما در این مجموعه مطالبات مقام معظم رهبری را احصاء کرده‌ایم که محور اینها بر اساس تربیت قرآن است.

سه مرحله برای عبور از آموزش به عمل به قرآن 
ذوالفقاری بیان کرد: اگر تربیت قرآنی را سه قسم بدانیم، قسمت اول معارف قرآنی شامل آموزش صحیح‌خوانی، حفظ و انس عمومی با قرآن کریم است، در مرحله دوم این آشنایی به باور و ایمان قلبی به قرآن کریم تبدیل می‌شود و در مرحله آخر به رفتار قرآنی تبدیل خواهد شد. ما اعتقاد داریم اگر این فرایند طی شود، به غایت رسیده‌ایم وگرنه هدف محقق نشده است. به همین خاطر برنامه‌های ما در بسیج به سه دسته تقسیم شده است. برنامه‌های عمومی برای عامه بسیج تا از طریق آن همه بسیجیان با صحیح‌خوانی قرآن آشنا شده و آیات کاربردی را یاد بگیرند. محور دوم حوزه تخصصی است که در آن بیش از هر چیز تلاش خواهد شد تا به مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، پاسخ داده شود. برگزاری کرسی‌های تلاوت مفاهیم‌محور و ... نیز در این حوزه مطرح است. در حوزه سوم نیز که حوزه اختصاصی است، به اقشار مختلف بسیج توجه شده و ویژه هر کدام از آنها برنامه‌ریزی شده است.
وی با تأکید بر اینکه نظام این فعالیت‌ها طراحی شده و در حال حاضر چند طرح محوری ویژه را پیش می‌بریم، گفت: یکی از این طرح‌ها که به طور خاص به حوزه ثقلین پرداخته است، طرح «صراط» است. این طرح که از سال گذشته آغاز شده و با استقبال بسیاری خوبی هم مواجه بوده است، به صورت 10 ساله پیش‌بینی شده و در حوزه آموزش، حفظ و مفاهیم قرآن کریم با نگاه کاربردی به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، طراحی شده است. بر اساس این طرح، در 10 سال آینده قرار است هر فردی که در طرح حضور یافته و از آموزش‌ها بهره‌مند شده است، با‌ پنج جزء آخر قرآن کریم آشنا شود.
مدیر مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ایجاد یک شبکه گسترده برای طرح صراط،‌ گفت:‌ این طرح از طریق شبکه‌ای که در 500 ناحیه ایجاد شده است، پیگیری می‌شود و مدرسین و مربیان آن که بیش از 1000 مدرس و مربی و ... هستند، پیگیری می‌شود. از بین این افراد، تعدادی به عنوان مدرسین معین انتخاب شده و در دوره‌های مختلف آموزشی حضور یافته‌اند تا هر کدام از آنها آموزش‌های خود را به دیگر مربیان انتقال دهند. این افراد معین در حال حاضر در کل کشور در حال آموزش به همه افراد هستند و تا انتهای سال همه مربیانی که درگیر این طرح هستند، آموزش‌ها را فراخواهند گرفت.
ذوالفقاری با تأکید بر اینکه اجرای طرح صراط یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بسیج در سال 98 است، گفت:‌ حضور در این طرح برای عموم مردم آزاد است و در دو رده سنی زیر 14 سال و بالای 14 سال اجرا می‌شود.

تفاوت‌های مسابقات قرآن بسیج با دیگر مسابقات 
مدیر مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسابقات سراسری قرآن بسیج که به صورت سالانه برگزار می‌شود نیز اشاره و اظهار کرد:‌ بیست و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج نیز امسال برگزار خواهد شد، برگزاری این مسابقات به همه پایگاه‌ها، حوزه‌ها و نواحی و مراکز دارالقرآن بسیج ابلاغ شده است. یکی از نگاه‌های ما در بسیج این بوده است که مسابقات بسیج با دیگر مسابقات تفاوت‌هایی داشته باشد، ما این سوال را برای خودمان مطرح کرده‌ایم که هدف مسابقات بسیج چیست و چه تفاوتی باید با دیگر مسابقات قرآن کریم داشته باشد؟ بسیاری از مجموعه‌ها مسابقات قرآن دارند و آن را در بالاترین سطح برگزار می‌کنند. با توجه به اینکه ظرفیت بسیج یک ظرفیت عمومی است، لذا تصمیم گرفته شد تا مسابقات به گونه‌ای طراحی شود که از این ظرفیت بهره برده شود، ما باید تلاش کنیم تا جایی که می‌شود، مسابقات را عمومی کنیم، لذا در این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم در محورهایی همچون شفاهی، کتبی، ویژه طرح صراط، هنری و ... رشته خواهیم داشت.
وی افزود: بخش شفاهی در این دوره دارای 16 رشته است، بخش تخصصی که مربوط به طرح صراط است نیز در قالب گروه‌های صالحین برنامه‌ریزی شده است و در حال حاضر در مرحله پایگاهی در حال برگزاری است. ما در این مسابقات همچون دیگر مسابقات تلاش نکرده‌ایم تا حتماً رشته حفظ کل یا 20 جزء قرآن کریم را داشته باشیم، تلاش کرده‌ایم رشته‌هایی طراحی شود که افرادی که در دامنه فعالیت‌های قرآنی هستند حضور پررنگ‌تری در مسابقات داشته باشند.
ذوالفقاری در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود به اختصاص یک بخش از مسابقات به دارالقرآن‌های فعال اشاره کرد و در مورد تقویم زمانی این دوره از مسابقات گفت: مرحله پایگاهی از مردادماه شروع می‌شود و تا 15 شهریورماه ادامه دارد. حوزه‌های مقاومت نیز رقابت‌های خود را از روز پایان مرحله پایگاهی که 20 شهریور است آغاز می‌کنند و تا 20 مهر ادامه دارد، در ادامه مرحله ناحیه‌ای یا شهرستانی نیز از 30 مهر تا 30 آبان و مرحله استانی نیز طی ماه آذر برگزار می‌شود. در پایان نیز شاهد برگزاری مرحله کشوری خواهیم بود.

حمایت ویژه از گروه‌های جهادی قرآنی 
مدیر مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به برنامه‌های این مرکز برای گروه‌های جهادی اشاره و اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دیگری که به صورت تخصصی راه‌اندازی شده است، حوزه گروه‌های جهادی قرآنی است، در بسیج همه اقشار به صورت تخصصی این گروه‌های جهادی را دارند ما نیز در بخش قرآنی چنین گروه‌هایی را داریم که در قالب‌های مختلف به مناطق اعزام می‌شوند تا در حوزه قرآنی آموزش‌هایی را ارائه دهند. ما حمایت‌های مادی ویژه‌ای از این گروه‌ها که 50 گروه است، خواهیم داشت، این 50 گروه علاوه بر گروه‌هایی است که از طریق استان‌ها اعزام می‌شوند.
ذوالفقاری یکی دیگر از طرح‌های مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین را طرح «استعدادهای ناب ترتیل» معرفی کرد و گفت: بر اساس آسیب‌شناسی‌ای که صورت گرفته است، با وجود تعدد قاریان و حافظان قرآن کریم در کشور که از الحان بسیار خوبی هم برخوردار هستند، اما ترتیل‌های بسیار زیادی در کشور ضبط و تولید نشده است، لذا بسیج اقدام به اجرای این طرح کرده است تا از طریق آن استعدادهای ناب در زمینه ترتیل را شناسایی کند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه این جشنواره ویژه سنین 14 سال به بالا است، افزود: در این جشنواره هر فردی می‌تواند آیات 92 تا 100 سوره مبارکه آل عمران را تلاوت کند و از طریق پیام‌رسان سازمان دارالقرآن ارسال کند تا مورد ارزیابی قرار بگیرد. در نهایت به 40 برگزیده این جشنواره کمک‌هزینه سفر به کربلای معلی و همچنین ضبط کامل استودیویی قرآن کریم و تکثیر انبوه آن اهدا خواهد شد. برای افراد دیگری که از سطح ممتازی برخوردار باشند، دوره‌های تکمیلی و آموزشی تعریف خواهد شد.

انتهای پیام 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۱۵:۱۳
0
0
آقای ذوالفقاری. مسیر را دارید اشتباه می روید. لازمه انس با قرآن اصلا توانایی قرائت و روخوانی نیست. بسیاری از قاریان و حافظان ذره ای با معارف قرآن مانوس نیستند و چه بسیار افرادی که سواد قرآنی ندارند ولی با روح قرآن مانوس هستند.
لطفا دایره دید خود را کمی وسیعتر کنید. ممنون
captcha