بی توجهی به محصولات حجاب حتی در هفته عفاف و حجاب/ تعمدی در کار است؟
کد خبر: 3826382
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب مطرح کرد:

بی توجهی به محصولات حجاب حتی در هفته عفاف و حجاب/ تعمدی در کار است؟

گروه جامعه ــ رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با انتقاد از اینکه در هفته عفاف و حجاب اتفاق عملی برای حمایت از این مسئله رخ نمی‌دهد، گفت: بی‌توجهی به حوزه محصولات حجاب به حدی است که به نظر می‌رسد مسئولان تعمداً در حال بی‌توجهی هستند.

سیدمهدی جوادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که آیا نگاه تولید‌کنندگان محصولات عفاف و حجاب فقط اقتصادی است؟ گفت: کسی که نگاه اقتصادی صرف دارد وارد حوزه تولید محصولات عفاف و حجاب نمی‌شود.

وی تشریح کرد: تولید محصولات حجاب در کشور ما یک تولید اقتصادی به مفهوم سودآوری صرف نیست. علم اقتصاد مطرح می‌کند که سرمایه باید در جایی سرمایه‌گذاری شود که سود بیشتری نصیب فرد کند، بر همین اساس اگر تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب فقط به دنبال سودآوری بودند، قطعاً می‌توانستند محصولات متفاوت، مختلف، پردرآمد و با حاشیه سود بیشتر تولید کنند.

جوادی ضمن بیان این مطلب که اگر کسی عنوان تولیدکننده حجاب را به خود نسبت می‌دهد، در این رابطه دغدغه‌ مند است، از اینکه چرا در هفته عفاف و حجاب، کسی به سراغ تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب نمی‌رود، انتقاد کرد و گفت: در هفته عفاف و حجاب، غیر از شعارهای تکراری که هر ساله می‌شنویم، کسی حرف اجرایی در این خصوص نمی‌زند. اگر بناست که طی هفته عفاف و حجاب در فعالیت‌های این حوزه بازنگری و برنامه‌هایی برای سال‌های آینده ترسیم شود، چرا حرف دقیقی نمی‌شنویم و اتفاقی عملی رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه به خوبی در خصوص عفاف و حجاب ژست می‌‌گیریم ولی در کل دغدغه، عزم و همیتی در این خصوص وجود ندارد.

محصولات آرایشی ارز دولتی می‌گیرند اما ملزومات حجاب نه

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در پاسخ به این سؤال که آیا پس از بیان مشکلات تولید‌کنندگان عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن(ماه مبارک رمضان) حمایت‌های لازم از شما انجام شده است؟ گفت: تا زمانی که به محصولات آرایشی و بسیاری دیگر از موارد غیر اولویت‌دار، ارز دولتی تعلق می‌گیرد ولی برای کالایی مثل محصولات حجاب ارز اختصاص داده نمی‌شود، به این باور می‌رسید که حجاب دغدغه مسئولان نیست، پس نباید انتظار تغییر یا حمایتی را داشته باشیم.

تعمداً به محصولات عفاف و حجاب بی توجهی می کنند

وی از بحران مواد اولیه گفت و افزود: بحران مواد اولیه در حوزه محصولات حجاب غوغا می‌کند در حالی که اتحادیه پوشاک به مواد اولیه سایر محصولات پوشاک ارز دولتی می‌دهد و سامانه واردات سایر محصولات را راه‌اندازی کرده است اما ما با بحران مواد اولیه مواجه هستیم. یعنی به نحوی به حوزه عفاف و حجاب پرداخته نمی‌شود که به نظر می‌رسد تعمداً در حال بی‌توجهی به محصولات عفاف و حجاب هستند.

جوادی تصریح کرد: نه تنها از ما حمایتی نشده بلکه تمام وعده هایی که داده بودند نیز هیچ مابه‌ازایی نداشت است.

27 الگوی استاندارد چادر در کشور

این تولیدکننده محصولات حجاب در پاسخ به این سؤال که آیا استانداردهایی در حوزه پوشش وجود دارد که بتوان گفت محصولی مربوط به حوزه عفاف و حجاب هست و محصول دیگری مربوط به این حوزه نیست؟ گفت: اکنون 27 الگوی چادر داریم که الگوهای استانداردی در حوزه پوشش هستند، اما این را در نظر بگیرید که وقتی در حوزه پوشاک صحبت می‌کنید از نظر فقهی، نظری، جامعه‌شناسی و ... دیدگاه‌های جامعی در خصوص آن وجود ندارد و ما برای طیفی از مردم با نگرش‌ها، اعتقادها، سلایق و ... مختلف محصول تولید می‌کنیم و قدر مسلم پوشش دادن این طیف وسیع مستلزم تنوع بخشیدن به طراحی و تولیدات است که این تنوع بخشیدن باید بر روی یک طیف انجام شود.

جوادی در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون می‌توانید نیازهای متفاوت طیف‌های گسترده بانوانی که می‌خواهند حجاب داشته باشند را تأمین کنید؟ گفت: بله؛ علی‌رغم ظلمی که در حوزه طراحی به طراحان حجاب اسلامی شده است و با وجود اینکه جریان مد و لباس کشور از حمایت دولتی برخوردار است، اما هیچ سمت و سویی با حوزه عفاف و حجاب کشور ندارد، دستاوردهایی که در عرصه طراحی لباس اسلامی طراحان ما به دست آورده‌اند در هیچ عرصه‌ای وجود نداشته است.

وی تشریح کرد: طراحان ما بنا به مقتضیات کاربردی حجاب از یک پارچه مشکی که پوششی مشخص است و نمی‌توان خیلی آن را عوض کرد 27 تا 35 مدل طرح‌های مختلف طراحی کرده‌اند که ناظر بر کاربردهای مختلف است و تقریباً سالانه با تمام مشکلات موجود چند مدل جدید چادر طراحی و به بازار عرضه می‌شود. همچنین در حوزه روسری، ملزومات حجاب و مانتوهای اسلامی طراحان حوزه حجاب پیشگامان طراحی هستند و علی‌رغم اینکه اصرار بر این است که این حوزه دیده نشود و در مهجوریت قرار گیرد، تنوع محصولات این حوزه بسیار زیاد است.

بازار محصولات حجاب برای جمهوری اسلامی می‌توانست مزیت باشد، اگر ...

آیا این قابلیت هست که این محصولات به مسلمانان کشورهای مختلف عرضه شود؟ جوادی در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: بازار محصولات حجاب یک مزیت برای جمهوری اسلامی می‌توانست باشد، ولی این حوزه مورد غفلت واقع شده و هر جا که نمایندگانی از ایران برای حضور در بازارهای سایر کشورها به نمایشگاه‌های مختلف رفته‌اند، جریان حجاب در آن نبوده است. کشش خوبی در بازارهای جهانی در حوزه محصولات حجاب وجود دارد به نحوی که اکنون بسیاری از برندهای مطرح غیر اسلامی در حال تولید محصولات حجاب اسلامی هستند و قطعاً این مسئله از کارهای بر زمین مانده است.

وی اولین قدم برای بلند کردن این کار بر زمین مانده را مشخص کردن تکلیف خودمان با خودمان دانست و گفت: ما تکلیفمان با خودمان مشخص نیست. مسئولان در ارگان‌های دولتی، نهادها و کسانی که وظیفه حاکمیتی آنها تسهیل‌گری برای این حوزه است باید مشخص کنند آیا قائل به این هستند که باید بر روی محصولات حجاب کار کنیم، یا اینکه به دنبال ترویج مد و لباس به عنوان مد و لباس هستند؟

جوادی در پایان گفت: اگر تکلیف ما در داخل برای خودمان مشخص باشد نیاز به انجام کار منحصر به فردی نیست و فقط باید فضا را باز بگذاریم تا تولید‌کنندگان با اعتماد به تولیداتی که دارند و با نگاه بخش خصوصی آرام آرام وارد بازارهای بین‌المللی شوند. این فعالیت یک کار تسهیلگری از جنس تسهیل‌فرایندها برای مسئولان می‌تواند باشد.

انتهای پیام

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۰۹:۵۶
0
0
سلام
حجاب گرفتن خیلی گران برای ما درمی‌آید. مانتوهایی که دکمه دارند بالای ۱۰۰ تومان، چادر خیلی معمولی مشکی حدود ۴۰۰ هزار تومان، مقنعه الآن شده نزدیک به ۳۰ تومان
خب این چه وضعی است؟
برویم در بلاد کفر حجاب بگیریم برایمان ارزان تر می شود.
captcha