تلفیق وقف و ازدواج، کاربردی‌ترین راه رفع ناهنجاری‌هاست
کد خبر: 3819363
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

تلفیق وقف و ازدواج، کاربردی‌ترین راه رفع ناهنجاری‌هاست

گروه اجتماعی ــ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بندرعباس با توجه به اینکه مهم‌ترین مشکلات جوانان در زمینه ازدواج و اشتغال است، گفت: تلفیق دو سنت حسنه تلفیق وقف و ازدواج، یکی از کاربردی‌ترین راه‌ها برای از بین بردن بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها در جامعه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن شهبازی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس‌ در گفت‌وگو با ایکنا ازهرمزگان، اظهار کرد: قرآن، کتاب هدایت و سعادت بشری و منبع شایسته‌ای برای درک مفاهیم و مسائل ازدواج است، برخلاف دیگر کتاب‌های مقدس که رهبانیت و تجرد را مقدس می‌شمارند یا آزادی و بی‌بندوباری در اخلاق جنسی را پیشنهاد می‌کنند، قرآن راه میانه را برگزیده است.
وی با استناد به آیه یک سوره نساء اظهار کرد: در این آیه می‌خوانیم که «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا؛ ای مردم! از پروردگارتان که شمارا از نفس واحدی آفرید و جفتش را نیز از او آفرید و از آن دو، مردان وزنان بسیاری پراکنده کرد، پروا دارید».
این مقام مسئول اضافه کرد: ازدواج سنت حسنه‌ای است که خداوند میان نوع بشر قرار داده است تا جنس مذکر و مؤنث از رهگذر آن به آرامش برسند و سیر تکاملی خویش را طی کنند.
وی بیان کرد: ازدواج، در عرف و شرع، پیمان زناشویى است که بر اساس آن، براى مرد ‏و زن در‎ ‎برابر هم، تعهدات اخلاقى و حقوقى پدید می‌آید.
رئیس اوقاف بندرعباس یکی از خواسته‌هاى غریزى انسان را نیاز فطرى به‏ ‎پدر و مادر شدن ‏شمرده و ابراز کرد: پاسخ به این خواسته با ازدواج و داشتن فرزند تأمین می‌شود، ‎زیرا اصل تولید و تکثیر، از راه‌هاى غیر مشروع نیز ممکن است؛ ولى در ‏سایه ازدواج، ‎نسلى داراى اصل و نسب پدید می‌آید.
ازدواج‌های دوران جوانی، بسیار خوب و ماندگار خواهد بود
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهبازی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) اصرار داشتند جوان‌ها زود ازدواج کنند (چه دختر‌ها و چه پسرها) البته با میل خودشان، نه اینکه دیگران برایشان تصمیم بگیرند.
این مقام مسئول ابراز کرد: ازدواج‌های دوران جوانی اگر درست صورت بگیرد، ازدواج‌های بسیار خوب و ماندگار خواهد بود و زن و شوهر در چنین خانواده‌ای کاملاً با هم صمیمی می‌شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهبازی تصریح کرد: امروزه مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد به‌قدری زیاد است که جوانان را بر سر دوراهی قرار داده است، یا باید قید ازدواج را زده آن را به تعویق بیندازند و یا بعد از تلاش‌های طولانی و مرارت‌های زیاد با سختی به نتیجه برسند.
قرآن کریم، تکامل فرد را وابسته به جامعه می‌داند
رئیس اوقاف بندرعباس افزود: قرآن کریم با عبور از دیدگاه‌های انسان، تکامل فرد را وابسته به جامعه می‌داند و علاوه بر فرد، محیط اجتماعی را درگیر این فرایند دیده و با چند محور اساسی همچون خانواده، اصل امربه‌معروف و نهی از منکر، مسئله گناهان و مواردی ازاین‌دست به مبحث آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی ورود پیدا می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سن ازدواج در حال بالا رفتن است، افزود: باید شرایط را برای جوانان مهیا کرد تا ضمانت شغلی داشته باشند، دغدغه معیشت و مسکن نداشته باشند تابه آینده امیدوار شوند، در غیر این صورت زندگی آنان با ناامیدی همراه خواهد بود و منجر به طلاق می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهبازی بیان کرد: کمک به ازدواج جوانان تنها این نیست که جهیزیه در اختیار آنان بگذاریم، زیرا این تنها آغاز زندگی مشترک است و در ادامه نیاز به یاری دارند؛ جوانان باید این توانایی را داشته باشند که زندگی خود را به‌پیش ببرند تا منجر به جدایی نشود.
رئیس اوقاف بندرعباس بیان کرد: در شرایط کنونی که غرب با همه توان و قدرت رسانه‌ای خود در پی آن است تا ایمان، اعتقادات و تقوای جوانان ما را از بین ببرد باید با تمام توان وارد میدان کارزار شویم و با سلاح ایمان و عمل به دستورات انسان‌ساز قرآن فرهنگ ازدواج آسان را برای حفظ جوانان همگانی کنیم.
تعیین مصادیق جدید وقف باید بر اساس نیاز‌های جامعه باشد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهبازی بیان کرد: در بروز مشکلات نمی‌توان یک نفر و یا یک‌نهاد را مقصر دانست بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی زیاد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهد.
رئیس اوقاف بندرعباس اظهار کرد: برای تعیین مصادیق جدید وقف در جامعه، باید ببینیم چه نیاز‌هایی در بخش‌های مختلف جامعه وجود دارد که ضرورت دارد به آن پرداخته شود، امروزه از نیاز‌های جامعه ازدواج است که باید مسئولان، متولیان، خیران و واقفان به این امر توجه کنند.
بخشی از ناهنجاری‌های جامعه مختص ازدواج است
این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط امروز جامعه که یکی از مشکلات جوانان ازدواج و اشتغال است وقف برای ازدواج ازجمله شیوه‌های ترویج ازدواج آسان در میان جوانان است و با وقف می‌توان برای رفع نیاز جامعه و مردم اقدام کرد و چیزی که امروز ضرورت دارد و جزو اولویت‌هاست حمایت از ازدواج است چراکه بخشی از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های جامعه مختص به امر ازدواج است.
شهبازی گفت: تلفیق دو سنت حسنه تلفیق وقف و ازدواج، یکی از کاربردی‌ترین راه‌ها برای از بین بردن بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها در جامعه است.
وقف برای ازدواج آسان بسیار مثمر است
وی با تأکید بر اینکه کاربردی‌ترین راه برای از بین بردن بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها در جامعه ازجمله امر مهم ازدواج، وقف است، افزود: ایجاد وقف‌های جدید با موضوع تأمین جهیزیه و ازدواج آسان در برهه کنونی که کشورمان از همه سو زیر بمباران فرهنگی و اقتصادی دشمن قرار دارد، می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.
این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر جمعیت قابل‌تأملی از جوانان در سن ازدواج قرار دارند و ایجاد وقف‌های جدید با موضوع تأمین جهیزیه و ازدواج آسان در برهه کنونی می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.
واقفان هرمزگانی به وقف برای ازدواج توجه داشته باشند
رئیس اوقاف بندرعباس با توجه به اینکه بیشتر موقوفات ثبت‌شده در شهرستان بندرعباس در بخش‌های مختلف از جمله تلاوت قرآن، عزاداری، تعزیه‌داری اهل‌ بیت عصمت طهارت (ع) و برگزاری مراسم‌ مذهبی است، ابراز کرد: در هرمزگان در حال حاضر وقف برای ازدواج انجام‌ نشده است از واقفان هرمزگانی خواستارم به این امر توجه داشته باشند.
این مسئول وقف در امر ازدواج جوانان را از نیاز‌های جامعه برشمرد و ادامه داد: برای داشتن جامعه‌ای سالم و دینی لازم است که واقفان به وقف‌هایی با عنوان وقف ازدواج اهمیت داده و آن را در اولویت‌های خود قرار دهند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهبازی اظهار کرد: کمک‌هزینه زندگی و جهیزیه برای انسان‌های نیازمند و همچنین احداث خانه‌های با متراژ کم برای سکونت زوج‌های جوان نیازمند می‌تواند در اولویت واقفان خیراندیش قرار داشته باشد که با موقوفه‌های خود در راستای ازدواج آسان جوانان گام بردارند و در سال‌های نخست زندگی مشترک زوج‌های نیازمند را در تأمین مخارج زندگی یاری دهند.
رسانه‌ها به ترویج فرهنگ ازدواج آسان بپردازند
وی در پایان با بیان اینکه رسانه‌ها همواره در تمام زمینه‌ها اثربخشی داشته‌اند و ورود آن‌ها در حوزه ترویج فرهنگ ازدواج آسان نیز می‌تواند راهگشای مشکلات فعلی باشد، گفت: اگر وقف در راستای ازدواج جوانان و تهیه جهیزیه انجام شود بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد باید عزمی جدی برای نهادینه‌سازی فرهنگ ازدواج آسان با همکاری مردم و مسئولان بااطلاع رسانی رسانه‌های استان هرمزگان ایجاد شود.
انتهای پیام

captcha