توسعه تعاملات بین‌المللی؛ راهبرد شبکه قرآن کربلا
کد خبر: 3795665
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
در گفتگو با ایکنا عنوان شد؛

توسعه تعاملات بین‌المللی؛ راهبرد شبکه قرآن کربلا

گروه بین‌الملل ـ محمدنبیل التمیمی، مدیر واحد اخبار قرآنی شبکه ماهواره‌ای «قرآن» کربلا اعلام کرد: توسعه تعامل با شبکه‌های قرآنی در سطح بین‌المللی از راهبردهای اصلی این شبکه است و هم‌ا‌کنون گروه‌های تخصصی در حال پیگیری این موضوع هستند.

شبکه ماهواره‌ای «قرآن» که وابسته به مجموعه شبکه‌های ماهواره‌ای «کربلاء» است، در روز پنجم مارس سال 2016 میلادی مصادف با 15 اسفند سال 1394 با هدف نشر اندیشه و اعتلای فرهنگ قرآنی تأسیس شده است.

در این شبکه که بر روی ماهواره «نایل‌ست» با فرکانس ١٢٦٠٤ عمودی قابل دریافت است، علاوه بر پخش برنامه‌ها و موضوعات روز قرآنی و پوشش فعالیت‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات و محافل قرآنی، تلاوت‌های قاریان برجسته عراق و جهان اسلام نیز پخش می‌شود.

محمد نبیل التمیمی، مدیر واحد اخبار قرآنی شبکه «قرآن» کربلا در گفت‌و‌گو با ایکنا در ارتباط با راهبرد این شبکه گفت: این شبکه وابسته به مجموعه شبکه‎های ماهواره‎ای کربلا است که با حمایت مالی آستان حسینی فعالیت می‌کند.

توسعه تعاملات بین‌المللی؛ راهبرد شبکه قرآن کربلا

وی با بیان این که برنامه‌های این شبکه پیوند مبارک کلام وحی و عترت اهل بیت(ع) است، افزود: رویکرد و سیاست‌گذاری برنامه‌های شبکه ماهواره‌ای قرآن کربلا مبتنی بر اندیشه اصیل امام حسین‌(ع)، مبانی، اصول و فلسفه نهضت مبارک این امام همام است.

سبک عراقی

التمیمی در ادامه این گفت‌وگو بیان کرد: ترویج سبک عراقی تلاوت قرآن از جمله مأموریت‌های این شبکه است و این سبک از شیوه‌های استوار و متمايز در قرائت قرآن است که حزن، اندوه و خشوع در تلاوت از ویژگی‌های بارز آن به‌شمار می‌رود، همان‌طور که امام صادق(ع) درباره تلاوت حزن‌انگیز قرآن می‌فرماید: «ان القرآن نزل بالحزن فاقرؤوه بالحزن؛ قرآن با حزن نازل شده است؛ پس آن را با حزن بخوانيد».

توسعه تعاملات بین‌المللی؛ راهبرد شبکه قرآن کربلا

محمدنبیل التمیمی

حدیث ثقلین

محمد نبیل التمیمی با اشاره به حدیثی مشهور و متواتر از رسول خدا(ص) با نام حدیث ثقلین، گفت: نبی مکرم اسلام در این حدیث فرمودند: «إني تارك فيكم الثقلين: كتاب الله (عز وجل) وعترتي كتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض، وعترتي أهل بيتي، وإن اللطيف الخبير أخبرني بهما أنهما لن يفترقا حتى يردا علي الحوض، فانظروا كيف تخلفوني فيهما» (من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می‌گذارم یکی کتاب خدا و دوم عترتم. کتاب خدا ریسمانی است که از آسمان به زمین کشیده شده است و عترتم اهل بیت من هستند و خداوند لطیف خبیر به من خبر داده که این دو از هم جدا نمی‌شوند تا این که بر لب حوض کوثر بر من وارد شوند، پس ببینید در این دو چگونه جانشین من هستید)، بنابراین ما در شبکه ماهواره‌ای «قرآن» کربلا تلاش می‌کنیم که برنامه‌های ما پیونددهنده قرآن و معارف ناب اهل بیت(علیهم السلام) باشد.

برنامه‌های قرآنی

این فعال عراقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تعدادی از برنامه‎های این شبکه ماهواره‌ای اشاره کرد و گفت: «الحوار الحضاري في القرآن» (گفت‌و‌گوی تمدنی در قرآن)، برنامه «أفلا یتدبرون القرآن» (آیا در قرآن تدبر نمی‌کنید)، «نون» و «عرش التلاوة» از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این شبکه ماهواره‌ای هستند.

توسعه تعاملات بین‌المللی؛ راهبرد شبکه قرآن کربلا

التمیمی گفت: «بولتن اخبار قرآنی» از دیگر برنامه‌های این شبکه ماهواره‌ای است که در آن مهم‌ترین اخبار و رویدادهای قرآنی عراق و جهان پخش می‌شود، به‌طوری که این بولتن علاقه‌مندان را در جریان مهم‌ترین رخدادهای قرآنی جهان قرار می‌دهد.

آرشیو

وی اضافه کرد: ما همچنین آرشیو بزرگی از تلاوت‌های قدیمی و جدید قراء جهان اسلام در اختیار داریم که در بخش‌ها و برنامه‎های مختلف این شبکه پخش می‎شود.

مدیر واحد اخبار قرآنی شبکه «قرآن» کربلا با اشاره به رقابت سالم و سازنده این شبکه با دیگر شبکه‎های قرآنی جهان اسلام گفت: هم‌اکنون مجموعه‌های تخصصی در این شبکه‌های ماهواره‌ای در حال گسترش تعامل و همکاری با دیگر شبکه‌های مرتبط با این حوزه هستند و دست‌اندرکاران این شبکه همچنین تلاش می‌کنند از تجربیات شبکه‌های فعال در این عرصه بهره ببرند.

وی در پایان این گفت‌وگو در ارتباط با پوشش فعالیت‎های قرآنی در دیگر کشورها توسط شبکه ماهواره‌ای قرآن کربلا اظهار کرد: این شبکه بیشتر برنامه‌ها، مسابقات، جشنواره‌ها و محافل مختلف قرآنی در عراق، برخی کشورهای اروپایی، آمریکا، ایران و استرالیا را پوشش می‌دهد.

یادآور می‌شود، مجموعه شبکه‌های ماهواره‌ای کربلا شامل سه شبکه «کربلاء»، «قرآن» و «السفیر»(انگلیسی‌زبان) است که «حیدر نوری جلوخان» مدیریت آن را برعهده دارد.

شبکه ماهواره‌ای «کربلاء» که مقر اصلی آن در کربلا قرار دارد، از سوی تولیت آستان حسینی و عباسی پشتیبانی می‌شود و با هدف ترویج و گسترش اندیشه و فرهنگ شیعی نشأت گرفته از مکتب اهل بیت (ع) در دو فرکانس ماهواره‌ای Arabsat 27500 / vertical 11662 و Nilsat 27500 / horizontal 10892 پخش می‌شود. نشانی پایگاه اینترنتی «شبکه ماهواره‌ای کربلاء» نیز www.karbala-tv.net است.

مقابله با اتهامات گروه‌های تکفیری و وهابی مبنی بر مهجوریت قرآن از سوی شیعیان از دیگر انگیزه‌های آستان حسینی در تأسیس شبکه ماهواره‌ای قرآن کربلا بوده و آستان با راه‌اندازی این شبکه تلاش می‌کند به جهانیان اثبات کند که برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی از اولویت‌های پیروان مذهب اهل بیت(ع) است.

توسعه تعاملات بین‌المللی؛ راهبرد شبکه قرآن کربلا

توسعه تعاملات بین‌المللی؛ راهبرد شبکه قرآن کربلا

گفت‌وگو از زهره نوری

انتهای پیام

captcha