برنامه‌های اداره کل قرآن و حدیث المصطفی(ص) در هفته گذشته
کد خبر: 3781874
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

برنامه‌های اداره کل قرآن و حدیث المصطفی(ص) در هفته گذشته

گروه حوزه‌های علمیه ــ برگزاری دوره تخصصی اقراء، برگزاری مرحله مقدماتی و نهایی بخش معارفی بیست و چهارمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی به صورت آنلاین و برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره قرآنی و حدیثی به صورت استودیویی در مجتمع فقه بخشی از فعالیتهای هفته جاری اداره کل قرآن و حدیث المصطفی است.

به گزارش ایکنا؛ آنچه در ذیل از منظرتان می‌گذرد برخی از فعالیتهای اداره کل قرآن و حدیث جامعه المصطفی در این هفته است؛

برگزاری دوره تخصصی اقراء در جامعة المصطفی با حضور شیخ محمد فهمی عصفور از کشور مصر

به گزارش ایکنا، دوره تخصصی اقراء ویژه تعدادی از استادان جامعه المصطفی از ابتدای دی ماه برپا شد و 26دی ماه به کار خود پایان داد.

در این دوره، شرکت‌کنندگان پس از تلاوت و تحویل یک دوره کل قرآن کریم نزد استاد عصفور، اجازه قرائت به روایت حفص از عاصم را دریافت می‌کنند. این دوره که به همت اداره کل قرآن و حدیث المصطفی برگزار شده است جمعی از استادان این مرکز علمی حضور داشتند.

 نماینده جامعةالمصطفی‌العالمیه در هندوستان: انقلاب اسلامی قرآن را در متن جامعه و خانواده احیاء کرد

نماینده جامعةالمصطفی‌العالمیه در هندوستان ضمن حضور در جشنواره «قرآن و حدیث المصطفی»، اظهار کرد: قرائت و حفظ این کتاب آسمانی، مقدمه و آغاز فهم کلام الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح در آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی در کشور هندوستان که با حضور علی چگینی سفیر ایران در هندوستان برگزار شد، ضمن خیرمقدم به حاضرین و قدردانی از مدیران مدارس و اساتید قرآنی حوزه های علمیه هندوستان در شهرهای مختلف اظهار داشت: امروز در آستانه چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شاهد توسعه فراگیر معارف قرآنی و تربیت قرآنی جوانان و طلاب حوزه‌های علمیه در جامعة المصطفی هستیم.

وی گفت: این رشد، توسعه دانش ومهارت در قرآن و حدیث در مقایسه دوران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و قبل از آن در عرصه داخلی و به ویژه بین المللی بی سابقه بوده است.

این دانش آموخته المصطفی بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده از سوی نمایندگی جامعه المصطفی در هندوستان تا کنون ده ها دارالقرآن در سطح حوزه های علمیه تاسیس و پشتیبانی از بیش از 30 مؤسسه و دارالقران متعلق به فارغ التحصیلان جامعه المصطفی و اعزام ده ها استاد قرآنی  به این مدارس و مراکز قرانی بوده است .

نماینده المصطفی در هند با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی، قرآن را در متن جامعه و خانواده احیاء کرد و این یکی از اهداف عالیه نظام اسلامی بود که به رهبری امام خمینی(ره) تحقق یافت.

وی تأکید کرد: یکی از هدفهای بزرگ قرآن کریم که انبیای الهی رسالت اجرای آن را برعهده داشتند حاکمیت دین و حاکمیت تعالیم قرآنی در سطح جوامع بوده و این یک اصل انکارناپذیر دراسلام است و ما در قرن حاضر شاهد بودیم که حضرت امام خمینی(ره)  که این ایام در آستانه ورود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی هستیم نشان داد که این امرقابل تحقق است و امروز با رهبری مقام معظم رهبری این انقلاب با اقتدار و ثبات مثال‌زدنی به پیش می‌رود .

همچنین، مرحله مقدماتی بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی از ابتدای مهرماه سال جاری بین طلاب و قرآن‌آموزان سراسر هندوستان در بیش از ۵۳ حوزه علمیه و بیش از سیزده دارالقرآن و مؤسسه قرآنی و در رشته ترتیل، قرائت و حفظ قرآن کریم برادران و رشته‌های ترتیل و حفظ برای خواهران برگزار شد.

مرحله نهایی این جشنواره با حضور بیش از 70 نفر از افراد برگزیده در مرحله مقدماتی، ۲۰ دی (۱۰ ژانویه) در دهلی‌نو برگزار شد. همچنین «محمدطه شاعری» و «حیدرمهدی مهدوی» از داوران این جشنواره هستند.

یادآور می‌شود قرائت آغازین قرآن کریم در ابتدای مراسم توسط نفر اول رشته قرائت این دوره از مسابقات تلاوت شد.

برگزاری مرحله مقدماتی و نهایی بخش معارفی بیست و چهارمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی، به صورت آنلاین

آزمون‌های کتبی جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی در روزهای 28 و 29 آبان سال جاری به صورت غیر حضوری (آنلاین) و با محوریت تربیت و هدایت قرآنی برگزار شد.

به گزارش ایکنا، آزمون‌های این بخش در شش مقطع رشته، شامل آزمون رشته مطالعات قرآنی و آزمون رشته مطالعات نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برای داوطلبان مقطع کار‌شناسی، آزمون رشته تفسیر ترتیبی برای داوطلبین مقطع کار‌شناسی ارشد و دکتری، آزمون رشته سبک زندگی اسلامی برای داوطلبین کلیه مقاطع، به زبان فارسی و عربی برگزار شد.

در این دوره از مسابقات، در دو بخش معارفی و مهارتی، بیش از 5 هزار نفر رشته از طلاب و فارغ‌التحصیلان مراکز داخل کشور، و 650 نفر از کارکنان و استادان مشارکت کرده‌اند.

برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره قرآنی و حدیثی به صورت استودیویی در مجتمع فقه

مرحله مقدماتی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی طلاب مجتمع آموزش عالی فقه، به صورت استودیویی و همزمان با طلاب سایر واحدهای داخل و خارج کشور جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

به گزارش ایکنا، مرحله مقدماتی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی طلاب مجتمع آموزش عالی فقه، به صورت استودیویی و همزمان با طلاب سایر واحدهای داخل و خارج کشور جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

در این مرحله از مسابقات که از ابتدای دی ماه در تمامی واحدها و مراکز جامعه المصطفی آغاز شده و تا نیمه این ماه ادامه دارد، طلاب و فارغ‌التحصیلان خواهر و برادر به صورت جداگانه با یکدیگر به رقابت می پردازند.

در این بخش از رقابتها، طلاب و فارغ‌التحصیلان 63 کشور در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و 35 کشور در رشته های حفظ کل و 15 جزء مشارکت کرده‌اند، که از هر ملیت یک نفر به مرحله نهایی راه می‌یابد.

همچنین، پس از اتمام مرحله مقدماتی در تمامی واحدها و مراکز المصطفی، فایلهای تصویری متسابقان را به صورت متمرکز داوران ارزیابی می‌کنند و نفرات برتر هر ملیت تعیین و برای شرکت در مرحله نهایی این بخش که در بهمن ماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار می‌شود دعوت خواهند شد.

انتهای پیام

captcha