فرار بزرگ/ شاه رفت
کد خبر: 3781847
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
گزارش روزنامه اطلاعات از ۲۶ دی ۵۷؛

فرار بزرگ/ شاه رفت

گروه سیاست و اقتصاد - غالباً رفتن‌ها ناخوشایند است و خبر از نیستی می‌دهد اما رفتن شاه خبر خوشایندی بود و نوید زندگی بدون ظلم و استبداد را به مردم ایران می‌داد.

گزارش روزنامه اطلاعات از 26 دی 57؛«شاه رفت»؛ رفتنی که خوشایند بود

روزنامه اطلاعات روز سه‌شنبه 26 دی‌ماه 1357 شماره 15761 خود را با تیتر «شاه رفت» منتشر کرد و در گزارشی با عنوان «مصر امروز منتظر شاه است» از کم و کیف خروج محمدرضا پهلوی از ایران چنین نوشت:
شاه ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه امروز به‌اتفاق ملکه فرح وارد فرودگاه مهرآباد شد و بلافاصله در جمع خبرنگاران حضور یافت و در مصاحبه‌ای با خبرنگاران خارجی و داخلی شرکت کرد. فرودگاه از صبح امروز در محاصره شدید گارد شاهنشاهی بود.
یک خبر تلفنی از فرودگاه به روزنامه اطلاعات حاکی بود که شاه مقارن ظهر با یک هواپیمای ارتشی پرواز کرد اما خبر دیگر حاکی است که شاه هنوز در فرودگاه و پاویون سلطنتی مشغول مصاحبه با روزنامه‌نگاران است، آخرین خبر حاکی است که شاه با جت بوئینگ 727 شهباز بعد از یک ساعت توقف در فرودگاه و مصاحبه با روزنامه‌نگاران پرواز کرده است.
همین خبر حاکی است که صبح قبل از پرواز شاه دو هواپیما حامل اثاثیه و لوازم شاه پرواز کردند و ظاهراً یکی از آن‌ها جت شاهین بود که عده‌ای از همراهان نیز در آن اقامت دارند.
بعدازظهر خبر تلفنی دیگری از پرویز رائین خبرنگار آسوشیتدپرس داشتیم که خبرنگاران خارجی و داخلی قبل از ورود شاه به فرودگاه با یک اتوبوس برگردانده شدند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است:
خروج شاه ایران در پی ناآرامی‌ها و بحران شدید در تهران و سراسر شهرهای ایران به عمل می‌آید روز گذشته هزاران نفر طی تظاهراتی عظیم در خیابان‌ها و مساجد تهران خواستار خروج شاه از ایران شدند انبوه تظاهرکنندگان شعارهای ضد رژیم دادند و ضمن بر زبان آوردن سرودهایی در محکوم شمردن رژیم درعین‌حال از آیت‌الله‌العظمی خمینی رهبر تبعیدی ایران باشکوه‌ترین تجلیل‌ها را به عمل آوردند، تظاهرکنندگان از آیت‌الله خمینی به‌عنوان رهبر کبیر ملت ایران نام بردند.
در تظاهرات وسیع روز گذشته درحالی‌که تظاهرکنندگان با تمایلات مذهبی می‌گفتند پایان کار است و به‌زودی یک سیستم عدل اسلامی اداره کشور را به عهده خواهد گرفت، تظاهرکنندگان با تمایلات کمونیستی و دست چپی خواهان یک نبرد مسلحانه علیه رژیم شدند. آن‌ها می‌گفتند کسانی که برادران ما را کشتند باید به سزای اعمال خود برسند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است:
گزارش رویتر از تهران حاکی است که شاه بامداد روز چهارشنبه ایران را ترک خواهد گفت و بر سر راه خود به ایالت متحده، در آسوان با انور سادات ملاقات خواهد کرد.
رویتر به نقل از منابع موثق دربار گزارش می‌دهد که شاه همراه شهبانو از ایران خواهد رفت و مقصد نهایی ملک شخصی او در نزدیکی لوس‌آنجلس خواهد بود.
به گزارش رویتر خانواده سلطنتی ممکن است بر سر راه خود به آمریکا توقف‌هایی در اروپا داشته باشد لیکن انتظار می‌رود اقامت آنها در مصر فقط یک روز طول بکشد.
رویتر می‌نویسد زوج سلطنتی طی تشریفات کامل نظامی از فرودگاه مهرآباد بدرقه خواهند شد.
در این گیرودار دولت انتقالی شاپور بختیار که روز گذشته از مجلس سنا رأی اعتماد گرفت انتظار می‌رود امروز از مجلس شورای ملی نیز رأی اعتماد بگیرد.
پس از دریافت رأی اعتماد از هر دو مجلس، دولت بختیار رسماً تلاش‌های خود را برای از بین بردن مشکلات عظیم آغاز خواهد کرد. مشکلات و دشواری‌هایی که هر رهبر سیاسی، حتی با دارا بودن تجربه و توانایی‌های بسیار نیز ممکن است در مقابله با آن‌ها نتواند توفیقی به دست آورد.
گردآورنده: زهرا عبدالهی
انتهای پیام

captcha