تضعیف بنیادهای فکری، عقیدتی و اخلاقی؛ ریشه تشکیل پرونده‌های قضایی
کد خبر: 3781417
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

تضعیف بنیادهای فکری، عقیدتی و اخلاقی؛ ریشه تشکیل پرونده‌های قضایی

گروه اجتماعی - رئیس‌کل دادگستری استان قزوین گفت: آموزش همگانی حقوق در کنار تعمیق باورهای دینی و اسلامی در جامعه یک ضرورت به شمار می‌آید تا شاهد کاهش جرائم، آسیب‌های اجتماعی، ورودی پرونده‌ها و میزان مراجعات مردم به دستگاه قضایی باشیم.

تضعیف بنیادهای فکری، عقیدتی و اخلاقی؛ ریشه تشکیل پرونده‌های قضاییبه گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قدرتی، رئیس‌کل دادگستری قزوین در دیدار مردمی مسئولان قضایی با مردم قزوین که شب گذشته، 24 دی ماه در مسجد امام حسن عسگری(ع) برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهدیم که آسیب‌های اجتماعی و جرائم به طرق مختلف در جامعه بخصوص در بین نسل جوان گاهی با در دام افتادن فروشندگان مواد مخدر و گاهی به‌صورت نزاع و روابط ناصحیح اجتماعی نمایان می‌شود به همین خاطر آشنایی جامعه با مخاطرات اجتماعی با نگاه پیشگیرانه یک ضرورت است زیرا رشد بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی نتیجه غفلت از امر پیشگیری است.
رئیس‌کل دادگستری قزوین افزود: تعامل، همدلی، وحدت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب بین دستگاه‌ها و نهادهای متولی امر فرهنگ برای استفاده صحیح از ظرفیت‌های مردمی در جهت کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی یک امر ضروری است.
وی تصریح کرد: اگر جامعه‌ای سرشار از امنیت، آرامش و آسایش با کمترین جرائم و آسیب‌های اجتماعی را می‌خواهیم باید همه برای تقویت باورهای دینی مردم تلاش کنیم زیرا هرکجا باورهای دینی و اعتقاد به خدا پررنگ‌تر باشد حقوق جامعه و بیت‌المال به‌آسانی مورد تعرض سودجویان قرار نمی‌گیرد.
مقام ارشد قضایی استان خاطرنشان کرد: امروزه منشأ و ریشه بسیاری از پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی به دلیل کاهش صداقت و افزایش دروغ در میان روابط اجتماعی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قدرتی بیان کرد: در سال گذشته بیش از 260 هزار پرونده در دستگاه قضایی استان قزوین تشکیل‌شده که این تعداد پرونده زیبنده مردم این استان با این پیشینه تاریخی و مذهبی نیست و باید دید چه عواملی جامعه را به این سمت هدایت می‌کند.
وی افزود: تشکیل این تعداد پرونده به تضعیف بنیادهای فکری، عقیدتی و اخلاقی برمی‌گردد که بخشی به دلیل جنگ‌های فرهنگی دشمن و بخشی به خاطر بی‌توجهی مردم بخصوص خانواده‌ها به ارزش‌های اسلامی و دینی مربوط می‌شود و بخشی نیز به دلیل کوتاهی مسئولان و نهادهای فرهنگی است.
رئیس‌کل دادگستری استان عنوان کرد: امروز ناآگاهی حقوقی مردم به یک آسیب اجتماعی مهم تبدیل‌شده که بسیاری از افراد جامعه را درگیر خود کرده است و زمانی که پای افراد به محاکم قضایی باز می‌شود خلأ این موضوع به‌خوبی احساس می‌شود اما می‌توان با آموزش‌های اولیه مردم را از حقوق ابتدایی خود در روابط اجتماعی آگاه کرد.
این مقام قضایی استان ادامه داد: اگر مردم و جامعه دستورات قرآنی و دین مبین اسلام مبنی بر تحقیق و پرس‌وجو در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را آویزه گوش خود قرار می‌دادند امروزه شاهد تشکیل این حجم پرونده در دستگاه قضایی استان نبودیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قدرتی یادآور شد: متأسفانه امروز با انتشار یک پیام در فضای مجازی نه‌تنها مردم عادی بلکه مهندسان، دکترها و کسانی که از دانش علمی بالایی برخوردارند نیز فریب می‌خورند که این نشان‌دهنده ناآگاهی، کم‌کاری مردم در تحقیق و پرس‌وجو و کسب اطلاعات دقیق است.
رئیس‌کل دادگستری استان قزوین تأکید کرد: آموزش همگانی حقوق در کنار تعمیق باورهای دینی و اسلامی در جامعه یک ضرورت به شمار می‌آید تا شاهد کاهش جرائم، آسیب‌های اجتماعی، ورودی پرونده‌ها و میزان مراجعات مردم به دستگاه قضایی باشیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قدرتی در پایان بابیان اینکه افزایش دانش حقوقی مردم درنهایت موجب کاهش اطاله دادرسی می‌شود، خاطرنشان کرد: نقص قوانین و کمبود نیروی قضایی و اداری در دستگاه قضایی ازجمله دلایل طولانی شدن فرآیند دادرسی است که آگاه‌سازی مردم و جامعه در بخش‌های مختلف حقوقی، کیفری و تجاری از تشکیل پرونده‌های غیرضروری در دستگاه قضایی جلوگیری می‌کند که درنتیجه شاهد کاهش اطاله دادرسی خواهیم بود.
انتهای پیام

captcha