هیچ طرح و برنامه‌ای در کشور پیوست خانواده ندارد/ نرخ آسیب‌های اجتماعی بیشتر از رشد جمعیت
کد خبر: 3756902
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
در پنل نهاد‌های مسئول و حل مسائل خانواده مطرح شد:

هیچ طرح و برنامه‌ای در کشور پیوست خانواده ندارد/ نرخ آسیب‌های اجتماعی بیشتر از رشد جمعیت

گروه سلامت ــ در پنل نهادهای مسئول و حل مسائل خانواده که در حاشیه نخسین کنگره ملی خانواده برگزار شد بر اهمیت بیان مسائل و مشکلات خانواده برای حل مسائل آنان تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدحسن موسوی چلک،هیچ طرح و برنامه‌ای در کشور پیوست خانواده ندارد/ نرخ آسیب‌های اجتماعی بیشتر از رشد جمعیت رئیس انجمن مددکاری ایران در پنل «نهاد‌های مسئول و حل مسائل خانواده» که در حاشیه نخستین کنگره ملی خانواده برگزار شد، با بیان اینکه خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است؛ اظهار کرد: متاسفانه در چند دهه گذشته موضوعات اجتماعی را سیاسی دیده‌ایم و با برچسب سیاه نمایی می‌خواهیم مسائل مطرح نشود، باید آنچه درون خانواده اتفاق می‌افتد بیان شود، زیرا سکوت تنها توجیه وضع موجود است.
 
رئیس انجمن مددکاری با تاکید بر اینکه شهروند مسئولیت پذیر از درون خانواده سالم پرورش پیدا می‌کند، عنوان کرد: ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت، ۱۶ میلیون پرونده قضایی دارد این در حالی است که هندوستان با حدود ۱.۵ میلیارد جمعیت بسیار کمتر از ما پرونده قضایی دارد، میانگین عناوین مجرمانه در دنیا حدود ۶۰ تا ۸۰ عنوان است، اما این رقم در کشور ما بسیار بیشتر و در دستگاه‌های مختلف متناقض است.
 
در خانواده نقاب می‌زنیم
وی با بیان اینکه هیچ طرح و برنامه‌ای در کشور پیوست خانواده ندارد، گفت: در خانواده نقاب می‌زنیم و خود واقعی را نشان نمی‌دهیم، این ارتباطی به سیاست گذاران ندارد اگرچه معتقدیم وضعیت فعلی نتیجه برخورد قهری با مسائل اجتماعی است.

چلک با تاکید بر اینکه نباید مسئولیت‌های خانواده را به نهاد‌های دیگر واگذار کرد، گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد در کشور داریم و بیشترین مشکلات در خانواده‌ها از اعتیاد است.

نرخ رشد آسیب‌های اجتماعی بیشتر از رشد جمعیت است
در ادامه این پنل، علی محمد زنگانه رئیس شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی قوه قضاییه با اشاره به افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی در ایران، گفت: نرخ آسیب‌های اجتماعی در تمامی کشور‌ها رو به افزایش بوده و ایران هم از این امر مستثنا نیست.

وی ادامه داد: سبک زندگی جدید، زندگی شهری و مقتضیات خاص آن باعث بالا رفتن آسیب‌ها شده است؛ به طوری که نرخ رشد آسیب‌های اجتماعی ۲ برابر نرخ رشد جمعیت شده و همین روند در بسیاری از کشور‌ها حاکم است به طوری که تعداد انگشت شماری کشور وجود دارد که نرخ رشد کمی در آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

رئیس شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی قوه قضاییه با بیان اینکه نباید در حوزه آسیب‌های اجتماعی سیاه نمایی کنیم، تاکید کرد: نگاه افراط و تفریط در آسیب‌های اجتماعی کمکی به حل مساله نمی‌کند.

زنگانه با انتقاد از نگاه آماری در برخورد با آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: در طول یک برنامه توسعه ۵ ساله انتظار کاهش ۲۵ درصدی آسیب‌های اجتماعی انتظار بیهوده‌ای است. طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی ریشه در تربیت انسان معاصر دارد که گرفتار فردگرایی شده است. جامعه ما در طول دهه‌های اخیر از خانواده گسترده به خانواده هسته‌ای تغییر کرده است؛ در پدیده‌های اجتماعی باید به این زمینه‌های اجتماعی توجه کنیم.

رئیس شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی قوه قضاییه با اشاره به برگزاری کلاس‌های مشاوره پیش از ازدواج گفت: با برگزاری کلاس‌های چند ساعته پیش از ازدواج و در زمانی که زوجین یکدیگر را انتخاب کرده‌اند هیچ مشکلی حل نمی‌شود و آموزش‌ها باید از مهدکودک و پیش دبستانی آغاز شود.
انتهای پیام
captcha