ایجاد دیپلماسی فرهنگی به واسطه موزه ملی قرآن/ مسئولان باور کنند
کد خبر: 3756809
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
لهراسبی تصریح کرد:

ایجاد دیپلماسی فرهنگی به واسطه موزه ملی قرآن/ مسئولان باور کنند

گروه جامعه ــ مدیر موزه ملی قرآن کریم با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر کشورهای اسلامی شناخت چندانی از این موزه ندارند، عنوان کرد: لازمه این امر آن است که دیدگاه مسئولان دست‌اندرکار در سازمان میراث فرهنگی این باشد که به واسطه موزه قرآن می‌توان دیپلماسی فرهنگی ایجاد کرد، اما در حال حاضر چنین نگاهی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر لهراسبی، مدیر موزه ملی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ همزمان با سیزدهمین سالگرد تأسیس این موزه به تبیین جایگاه فعلی و دستاوردهای این موزه پرداخت و گفت: موزه دچار مشکلات متعددی بود که طی ماه‌های اخیر با مساعدت سازمان میراث فرهنگی قدم‌های خوبی برای بهبود شرایط و اوضاع برداشته شده است؛ اما هنوز راهی طولانی برای رسیدن به هدف در پیش داریم.

وی با اشاره به مشکل رطوبت موجود در موزه ملی قرآن، گفت: پروژه رفع رطوبت، به عنوان مهم‌ترین نیاز موجود، آغاز شده و یک‌سوم آن اجرایی شده است. در بخش‌های مرتبط با مرکز مخابرات و شبکه نیز با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو بودیم اما طی ماه‌های گذشته مشکلات حوزه مخابرات مرتفع شده است.  

وی به ثبت 13 اثر ملی قرآن کریم اشاره و بیان کرد: شش نسخه خطی نیز طی ماه‌های گذشته مرمت شد و خرید دستگاه اسکنر نسخ خطی صورت گرفت تا مرکز مستندنگاری بتواند آغاز به کار کند.

وی با بیان اینکه از برنامه‌های مهم و پیشرو در آینده ساماندهی و استانداردسازی ویترین‌های داخل موزه و نورپردازی استاندارد داخل موزه و تجهیز قسمت منفی دو اداری است، تصریح کرد: سه ویترین نیز برای موزه تهیه شد تا برای ارائه آثاری همچون قرآن آقاجان پرتو استفاده شود.

وی برپایی نمایشگاه‌های مختلف و مشارکت با موزه بزرگ خراسان را از دیگر فعالیت‌های انجام شده برشمرد و گفت: چهار اثر از موزه ملی قرآن در موزه بزرگ خراسان به نمایش گذاشته شد.

حجت‌الاسلام لهراسبی با بیان اینکه موزه ملی قرآن در حال حاضر درصدد معرفی خود به جامعه هدف است، اظهار کرد: افرادی که با فضای نسخ خطی مرتبط هستند هیچ اطلاعی از موزه قرآن نداشتند، اما این زمینه در حال ایجاد است تا موزه معرفی و از ناشناختگی در میان جامعه هدف خارج شود.

وی با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران که ام‌القرای جهان تشیع است، باید جایگاه موزه ملی قرآن رفیع‌تر از آنچه هست باشد، تصریح کرد: موزه قرآن باید به جایگاهی برسد که تمامی کشورهای اسلامی آن را بشناسند و در تعامل بین موزه‌ای با آن قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام لهراسبی با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر کشورهای اسلامی شناخت چندانی از موزه ملی قرآن ایران ندارند، اظهار کرد: لازمه این امر آن است که دیدگاه مسئولان دست‌اندرکار در سازمان میراث فرهنگی این باشد که به واسطه موزه قرآن می‌توان دیپلماسی فرهنگی ایجاد کرد اما در حال حاضر چنین نگاهی وجود ندارد.

وی ادامه داد: موزه ملی قرآن از سه واژه تشکیل شده است که هر یک بار معنایی مثبت و مقدسی دارند. بنابراین نگاه‌ها نیز باید در تناسب با عنوان موزه باشد و قدر و منزلت آن شناخته شود تا در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت مؤثر داشته باشد. نگاه موجود نسبت به قبل بسیار تقویت شده است، اما نیاز به حمایت بیشتری وجود دارد.

انتهای پیام

captcha