آموزش تدبر روشمند و تفاوت تدبر با تفکر در قرآن؛ محورهای دوره دانشجومتدبر قرآنی
کد خبر: 3733138
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

آموزش تدبر روشمند و تفاوت تدبر با تفکر در قرآن؛ محورهای دوره دانشجومتدبر قرآنی

گروه دانشگاه ــ به گفته اساتید نخستین دوره آموزشی دانشجو متدبر قرآن کریم، اساس آموزش در این طرح بر اساس تفاوت‌های تدبر با تفکر در قرآن و چگونگی دستیابی به هدف نزول سوره‌ها با کلمات قرآن است و تدبر روشمند محور کار این دوره آموزشی است.

آموزش تدبر روش‌مند و تفاوت تدبر با تفکر در قرآن؛ محور‌های دوره دانشجو متدبر قرآنی

به گزارش ایکنا؛ نخستین دوره آموزشی طرح دانشجو متدبر قرآن کریم به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، از روز دوشنبه یکم مردادماه کار خود را آغاز کرد و امروز آخرین روز برگزاری این دوره ۳ روزه خواهد بود. در این طرح قرار است روش‌های تدبر در قرآن و فهم بهتر سوره‌ها آموزش داده شود. تعداد افراد شرکت کننده در این طرح حدودا ۵۰ نفر است که با یک تقسیم‌بندی نیمی از آن‌ها در کلاس درس یک استاد نشستند و نیمی دیگر در کلاس استادی دیگر.
 
حسین مختاری، یکی از اساتید این دوره است که در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهم برنامه‌های این طرح و سرفصل‌هایی که در این دوره آموزش داده می‌شود، اظهار کرد: ما در دوره‌های روش‌های تدبر در قرآن قرار است، یک رونمایی از کتاب‌های روش‌های تدبر در قرآن مجمع مدارس قرآن و عترت و تدبر در قرآن نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این دوره علاوه بر اینکه درباره مقدمات، لوازم انسی، طهارتی و عمل به قرآن صحبت کرده‌ایم، در مورد این بحث خواهیم کرد که تدبر در قرآن چه ارتباطی با تفکر در قرآن دارد و چگونه می‌توانیم نوع تفکر خودمان را به تفکر قرآنی نزدیک کنیم. در واقع نگاه به کلمات در تدبر در قرآن چه کاربردی دارد، یعنی ما چگونه می‌توانیم با کلمات قرآن مواجه شویم که به غرض قرآن برسیم و یا به هدف از نزول آیات و سوره‌های قرآن برسیم.
 
آموزش تدبر روش‌مند و تفاوت تدبر با تفکر در قرآن؛ محور‌های دوره دانشجومتدبر قرآنی
مختاری گفت: در حقیقت آموزش در این کلاس بر این اساس است که هر کدام از سوره‌های قرآن چه نظام سوره‌ای دارند. با توجه به اینکه هر سوره خود بسته هدایتی ویژه‌ای است، چه نگاه و رویکردی در تدبر در قرآن می‌توان ارائه داد و نگاه سوره‌ای به سوره‌ها چه کمکی به فهم هدف از نزول سوره‌ها به ما می‌کند از جمله سرفصل‌های این دوره بوده است. در نهایت نیز درباره اینکه نگاه قرآن به قرآن چه کمکی به بهتر شدن تدبر ما خواهد کرد و اینکه ما چگونه می‌توانیم به فهم بهتری از سوره و سوره‌های دیگر و یا فهم کل قرآن کمک بگیریم، بحث خواهد شد.

وی افزود: در کلاس روز نخست مقدمات تدبر در قرآن گفته شده و در روز بعد تمرکز روی این بحث بوده که امروز مهارت‌های فهم قرآن برای نوجوانان و جوانان چیست و اینکه چطور می‌توانیم مفاهیم و تدبر را به آن‌ها منتقل کنیم.

به گفته مختاری، کتاب‌هایی که در این طرح مورد استفاده دانشجو متدبران قرار گرفته است شامل مقدمات تدبر در قرآن، روش‌های تفکر در قرآن، روش‌های تدبر کلمه‌ای، روش‌های تدبر سوره‌ای و روش‌های تدبر قرآن به قرآن است و اینها ۵ محوری هستند که به فرد این امکان را می‌دهد تا بتواند به عاقبت نزول سوره‌های قرآن توجه کند و فهمی که به عمل در مواجهه با سوره را منجر بشود برای او به ارمغان بیاورد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین فرزاد صیادی، دیگر استاد حاضر در این طرح در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره روش کار خود در این دوره گفت: توفیقی است که در این دوره در محضر قرآن کریم باشیم. عمده مطالب این سه روز در دو محور کلی بوده است؛ مبادی و مبانی و روش تدبر در قرآن که این مباحث مقدماتی را با این عناوین مطرح و تفاوت تدبر را هم با عناوینی مانند ترجمه و تفسیر و تطبیق و اصطلاحات دیگر طی روز‌های گذشته مطرح کرده‌ایم.
 
آموزش تدبر روش‌مند و تفاوت تدبر با تفکر در قرآن؛ محور‌های دوره دانشجومتدبر قرآنی
وی ادامه داد: کار اصلی با محوریت جزء ۳۰ آموزش تدبر به صورت روشمند در سوره‌های قرآن کریم به‌ویژه سوره‌های جزء ۳۰ بوده است. دلیل آن هم این است که با استفاده از سوره‌های کوچک‌تر بهتر می‌توان روش را آموزش داد و بهتر می‌توان شیوه استفاده از معارف قرآن را به دانشجویان ارائه کرد.

صیادی گفت: از آغاز دوره مبنا این بوده که بیشتر سور قرآنی را آموزش دهیم و کسانی که در کلاس هستند روش را یاد بگیرند. این آموزش‌ها بر اساس دو کتاب مبانی و مبادی و روش تدبر ترتیبی و نیز کتاب تدبر در قرآن جزء ۳۰ که از سوره «الناس» تا «النباء» را شامل می‌شود، نوشته حجت‌الاسلام الهی‌زاده بوده است و روش هم تدبر ترتیبی سوره‌های قرآن و نه تدبر موضوعی است.

انتهای پیام
captcha