سفرا «چریک‌های کت‌وشلواری» هستند
کد خبر: 3732415
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴

سفرا «چریک‌های کت‌وشلواری» هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلمات‌ها و سفرای ما می‌توانند به عنوان چریک‌های کت وشلواری نقش به سزایی در حوزه اقتصادی داشته باشند.

به گزارش ایکنا؛ تسنیم نوشت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در جمع سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، در سخنانی با بیان اینکه حل مسائل اقتصادی کشور جزو مسائل اصلی است و همه باید قدم‌های دقیقی در این حوزه برداریم، گفت: چالش‌هایی در حوزه اقتصادی داریم که ربطی به سر و صداهایی که ترامپ دارد، ندارد. مثلاً صندوق‌های بازنشستگی مشکلات درازمدتی دارند که در دولت‌های مختلف از ظرفیت‌ آنها استفاده نشده است که باید آنها را سرپا و ساماندهی کنیم. اگر ساماندهی نشوند، ظرف 10 سال آینده 50 درصد بودجه کشور را باید به آنها بدهیم.

وی از دیپلمات‌ها به عنوان چریک‌های کت‌وشلواری تعبیر کرد و افزود: برای پیشرفت کشور از ظرفیت دیپلماسی می‌توان استفاده کرد، دیپلمات‌ها و سفرای ما می‌توانند به عنوان چریک‌های کت وشلواری نقش به سزایی در این حوزه و در شرایط موجود ایفا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما در حوزه تولید کپی کار شده‌ایم، اظهار داشت: توجه به تحقیق و توسعه نقطه قوتی برای اقتصاد کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی خطاب به سفرای ایران در کشورها افزود: فکر می‌کنم در این دوره اخیر 4، 5 سالی که آقای ظریف با شما سفرا، سکانداری دیپلماسی کشور را بر عهده داشتید، در کل خیلی خوب و حرفه‌ای کارتان را دنبال کردید.

وی افزود: در سال‌های اخیر شرایط با فراز و فرودی داشتیم و شما سفرا توانستید یک سامان‌بخشی بر امور وزارت خارجه داشته باشید و از فرصت‌ها خوب استفاده کنید، تحلیل‌هایی هم که برای ما از وزارت خارجه می‌فرستند، نشاندهنده نوعی پختگی در وزارت خارجه است که این پختگی چه در مسائل منطقه‌ای و چه در مسائل بین‌المللی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شما سفرا هوشمندانه و با درک واقعیات و به دور از غلو و تنبلی شرایط ر پیش بردید. ما در شرایط فعلی قدری وضع‌مان متفاوت شده است و عرایض بنده نیز به شرایط امروز معطوف است.

لاریجانی اضافه کرد: برخی از مسائل و کلیات موضوعات را رهبر انقلاب فرمودند.

وی تصریح کرد: اولین نکته این است که برای خودمان و ملت عزیز ایران روشن باشد که ما همه راه‌های ممکن را طی کردیم تا فشاری به معیشت مردم ایجاد نشود؛ به خوبی می‌دانید که در تاریخ گذشته ایران به ندرت با آمریکا گفت‌وگو می‌کردیم و دلایلی‌ هم داشت، به خصوص پس از پیروزی انقلاب به خاطر دشمنی‌ها، ایران از مذاکرات جدی با آمریکایی‌ها عبا داشت و اگر هم این موضوع رخ داد خیلی جدی نبود و برای برخی مسائل اتفاق افتاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحث ما با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای از دوره‌های یکی دو سال دولت قبل شروع شد، آن هم با وساطتی که آقای سلطان قابوس داشتند و پیشنهادی را مطرح کردند و گفتند که ما نامه‌هایی داشتیم و می‌خواهیم مسئله هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو حل شود؛ البته این موضوع مخالفانی در داخل کشور داشت.

لاریجانی با تاکید بر این که از ابتدای آغاز مذاکرات با آن موافق بودم اما معتقد بودم که این مذاکرات باید تحت شرایطی باشد، اظهار داشت: آقای سلطان قابوس نامه‌ای به رهبری نوشت و اعلام کرد که ما با اوباما صحبت کردیم و آنها غنی‌سازی اورانیوم برای ایران را قبول کرده‌اند و می‌خواهند مذاکرات صورت گیرد، اما در ایران بحث شد که درست است آقای سلطان‌ قابوس نقش مثبتی داشته است، اما آمریکایی‌ها باید نامه روشنی بنویسند که در نهایت پس از آن نامه‌ای برای مقام معظم رهبری آمد و ضمن این که مسائلی را مطرح کردند قبول شد که غنی‌سازی را بپذیرند و گفتند که ما آن را قبول داریم، در نهایت کار به دولت جدید رسید و مذاکرات صورت گرفت و حدود 32 ، 33 جلسه شورای هسته‌ای تشکیل شد.

وی تاکید کرد: روی هم رفته مسئله هسته‌ای به جایی رسید و نشان می‌داد که ایران مصمم است از فرصت استفاده کند و ضمن استفاده از دانش هسته‌ای، مانع زورگویی‌ها به مردم ایران شود؛ البته ایمیل‌هایی می‌زدند که بحث «جان» و «جواد» موضوعی شده بود (با خنده).

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ایران به تعهداتش در برجام صادقانه عمل کرده است خاطر نشان کرد: اما طرف مقابل از ابتدا در اجرای تعهداتش در برجام تعلل کرد تا این که کار به موجود جدیدی به نام ترامپ رسید و در نهایت او از برجام خارج شد؛ بنابراین ایران این مسیر را با هدفی دنبال کرد که هم دانش هسته‌ای با پایه روشن و پذیرفتن غنی‌سازی از طرف مقابل را داشت و نیز با راستی‌آزمایی آژانس مشخص شد که ایران به تعهداتش پایبند است.

لاریجانی با بیان این که بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها از ایران خواستند که از برجام با وجود حقی که دارد خارج نشود، گفت: آنها خواستند زمانی بگذارند که موضوع توافق هسته‌ای زنده بماند، در ایران تردید بود که اروپایی‌ها می‌خواهند و یا حتی می‌توانند که در برجام بمانند یا خیر و در نهایت قرار شد مسیری را طی کنیم.

وی تاکید کرد: مسیری که طی مذاکره با اروپایی‌ها طی شد با این استدلال بود که نگذاریم فشارهایی به حوزه اقتصادی و معیشتی مردم وارد شود؛ نقدهایی در ایران وجود داشت که چرا مسیری را که قبلاً طی کرده‌ایم، باید دوباره طی کنیم و ما حق داریم که ازبرجام خارج شویم که البته این نظر درست است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در نهایت قرار شد که این زمان در مذاکرات به اروپایی‌ها داده شود تا کشور و مردم ایران تحت فشار اقتصادی قرار نگیرند، البته نمی‌دانم که چقدر این مسیر به نتیجه می‌رسد، تردید هم در این زمینه جدی است اما همچنان این مذاکرات با اروپایی‌ها ادامه می‌یابد، به طوری که رهبری هم گفتند که مذاکرات با اروپایی‌ها ادامه یابد.

لاریجانی اضافه کرد: باید روشن شود که تلاش ما این بود که تحقیق و توسعه هسته‌ای ادامه یابد و این فناوری نو در کشور حرکت توسعه‌ای داشته باشد و فشار اقتصادی هم به مردم و معیشت آنها وارد نشود، ظاهراً این هدف‌گذاری ما روزهای پایانی خود را می‌گذراند و ما در روی زمین از اروپایی‌ها چیزی مشاهده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: این که حرف‌هایی در زمینه مسائل بانکی و نفتی از سوی اروپایی‌ها مطرح می‌شود، روشن و عملیاتی نیست، کشور را نمی‌شود معطل حرف‌های کلی گذاشت ما باید راه خود را روشن‌تر بدانیم که این، هم برای مسئولان حکومتی و هم مردم امری جدی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، گفت: در زمان جنگ هم ما تحریم‌هایی را داشتیم و به ما سلاح نمی‌دادند اما به طرف مقابل کمک تسلیحاتی می‌کردند، یک زمانی به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان به اینها امید داشت و در تحریم تسلیحاتی این جمع‌بندی صورت گرفت که باید خودمان کاری بکنیم، به خصوص در زمینه موشکی که دستاوردهایی را داریم و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

لاریجانی تاکید کرد: در آن زمان معلوم بود که در داخل با توجه به شرایط تحریم ظرفیت لازم برای جهش در حوزه دفاعی وجود دارد اما باید به این ظرفیت‌ها کمک کرد تا این ظرفیت‌ها ایجاد شود؛ امروز نیز در همان شرایط قرار داریم و برای پیشرفت کشور باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

وی با بیان این که پیشرفت‌های موشکی ارزشمند است، اظهار داشت: دشمنان امروز دیگر با ما با زبان تهدیدآمیز جنگی سخن نمی‌گویند، این توانمندی دفاعی باعث صیانت از ایران شد، زیرا از ظرفیت نیروی انسانی داخلی استفاده کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما خیل عظیم نیروی انسانی متخصص در کشور داریم که ظرفیت‌های خوبی برای گشایش در امور اقتصادی هستند، اما دستگاه‌ها برای پیشبردن کارهایشان به سهل‌‌خوری روی می‌آورند و از تکنولوژی‌های خارجی استفاده می‌کنند، گاهی هم ممکن است در داخل آن تکنولوژی را نداشته باشیم، اما کار برای تولید و ایجاد آنها در کشور امکان‌پذیر است و می‌شود روی آنها کار کرد.

لاریجانی اضافه کرد: تا زمانی که مضطر نشویم رویکرد داخلی پیدا نمی‌کنیم که این رویکرد اساسی است.

وی بانک‌ها را دارای مشکلات درونی عنوان کرد و گفت: این مشکت در مرکز پژوهش‌های مجلس مکشوف شده است، این چالش درونی ما است و از این چالش‌ها ما در داخل کشور داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این که 1500 میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، ربطی به ترامپ و موضوعات هسته‌ای ندارد، این مشکل مزمن همواره در دولت‌ها وجود داشته است که ممکن است ناشی از روش‌های غلط و یا غیرعالمانه در این حوزه بوده است.

لاریجانی تاکید کرد: این که هیاهو می‌کنند که ما تکانی به خودمان دادیم و اقتصاد ایران دگرگون شد، خودشان را به غفلت زده‌اند، این چالش‌های اقتصادی در کشور وجود دارد. رشد نقدینگی در کشور ما طی 5 سال اخیر 3 برابر شده اما در آمریکا 30 درصد شده که این نشاندهنده این است که باید توجه جدی به اقتصاد داشته باشیم.

وی دوره فعلی را به نام بازسازی اقتصاد ایران نامگذاری کرد و گفت: باید در این دوره به درون توجه کنیم، ما باید به آورده‌های درونی خود توجه و ظرفیت‌های درونی را آزاد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که از درون شرایط جدید، ظرفیت‌هایی ایجاد می‌شود، اظهار داشت: راه پیشر روی ما این است که به دوره بازسازی اقتصادی درونی باید توجه کنیم تا زمینه را برای فعالیت افراد صاحبنظر در رشته‌های مختلف فراهم کنیم؛ اما این به معنای این نیست که از ظرفیت‌های برونی اقتصادی استفاده نکنیم.

لاریجانی ادامه داد: اگر صادقانه به ظرفیت‌های درونی توجه کنیم، با همه تلاش‌هایی که برای ارتباطات اقتصادی فراهم می‌کنیم، فکر می‌کنم که جهش در حوزه اقتصادی ایران ایجاد خواهد شد و ایران در آینده در زمینه‌های مختلف صاحب تکنولوژی شده و بروز آن در صحنه‌های بین‌المللی با امروز متفاوت است، اما این به شرط آن است از شرایط موجود تحلیل مشترکی داشته باشیم و همه یک دل باشند.

وی در زمینه درونی‌سازی اقتصاد به تجربه برخی کشورهای آسیایی اشاره کرد و گفت: از این طریق و توجه به درونی‌سازی اقتصاد، نقش ما در صادرات، نزج خواهد گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به شرایط و مسائل منطقه‌ای طی سال اخیر اشاره کرد و گفت: در شرایط منطقه‌ای در این سال‌ها محور حرکت ایران معطوف به دفع تروریسم بود، که آن را چه در عراق و چه در سوریه دنبال کردیم، البته برخی کشورها به ما خورده می‌گرفتند، برخی کشورهای منطقه مصمم بودند که آن را به هم بزنند اما امروز وضعیت برخی کشورها نسبت به مسائل منطقه تغییر کرده است؛ آنها تلقی‌شان این بود که با جهش نظامی مسئله حل می‌شود، اما الان هوشیارتر شده‌اند و مسیر تغییر کرده است.

لاریجانی به رویکرد ایران درشرق آسیا و روسیه و چین اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوها با هند و روسیه خیلی خوب بوده و چین هم شریک اول ما اس.

وی افزود: مسیری که ما در عراق و سوریه داشتیم، این بود که ناامنی منطقه را برای خودمان مضر می‌دانستیم، اگر کشورهای همسایه دچار فروپاشی امنیتی شوند، بر روی امنیت داخلی ما نیز تاثیر می‌گذارد؛ مسئله تروریستی که اخیرا در مریوان اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که فلش تحرکات به سمت ایران است، اما سپاه در شمال شرق و جنوب غرب مستقر است و نمی‌گذارد که این گروه‌های تروریستی موفق شده و به اهداف‌شان برسند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ضربه‌ای که ایران به گروه‌های تروریستی زد امنیت را برای داخل کشور نیز ایجاد کرد، درست است که ارزشی برای رفقای خودمان در منطقه قائل هستیم اما امنیت درون مرزها نیز حائز اهمیت است.

لاریجانی با بیان این که امروز یک گروه از کشورهای مسئله‌ساز هستند و اسرائیلی‌ها نیز در این زمینه فعال بوده و به آنها کمک می‌کنند، اظهار داشت: اسرائیلی‌ها در این زمینه فعال بوده و به جبهه النصره کمک می‌کنند، بنابراین آنها از این آشفتگی در منطقه سوء استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تصویب کشور یهود در پارلمان رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این رفتار ناشیانه را اسرائیلی‌ها انجام دادند که آشفتگی جدید در منطقه ایجاد می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی رفتار ایران برای امنیت منطقه را به جا و درست توصیف کرد و افزود: ما حریف را در آن سوی مرزها سرکوب کردیم، این علاوه بر این بود که به کشور همسایه و دوست خودمان کمک‌هایی نیز داشته‌ایم، در حوزه بین‌المللی با رفتارهایی که رئیس جمهور آمریکا دارد، جهالت بین‌المللی صورت گرفته‌ این رفتارها نه تنها در قبال ایران بلکه نسبت به دیگر کشورها نیز همینگونه است؛ اگر ما آمریکایی‌ها را رها کنیم با این فرمانی که پیش می‌روند خودشان را خراب می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نباید انتظار داشته باشند که طبق توافق هسته‌ای که ما به تعهد خود پایبند هستیم از بخشی از منافع آن استفاده کنیم.

وی با بیان این که باید رفتار دیپلماسی ما در بخش‌های مختلف فراگیر باشد، اظهار داشت: شما به عنوان سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ببینید که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به چه کسی تماس می‌گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همسایگان جمهوری اسلامی ایران را در دیپلماسی حائز اهمیت عنوان کرد و خطاب به سفرا گفت: همسایگان ما نسبت به ایران نباید سوء تفاهم داشته باشند، بنابراین نقش شما سفرا در این زمینه مهم است، همسایگان برای ما عزیز هستند و باید به آنها توجه کنیم؛ البته این را قبول دارم که در بعضی جاها سوءتفاهم‌هایی نسبت به ایران وجود دارد اما شما باید با راه‌های مختلف این سوء تفاهم‌ها را برطرف کنید.

لاریجانی یکی دیگر از راه‌های دیپلماسی کشور برای برون رفت از شرایط موجود، توجه به سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور دانست و گفت: حدود 2 هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور است که اگر 10 درصد اینها به سمت سرمایه‌گذاری در ایران سرازیر شود، نیاز به نازوکرشمه کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در داخل نداریم.

وی از دستگاه دیپلماسی و سفرا خواست که رفت و آمدهای ایرانیان مقیم خارج از کشور به داخل سهل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قرار شده بود ورود و خروج ایرانیان مقیم خارج از کشور را سهل کنیم، دستگاه‌ها به ظرفیت‌های داخلی اعتماد ندارند، اما این کار خیلی خوب پیش نرفته است، وزارت خارجه باید پیگیر این موضوع باشد.

لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: باید از ظرفیت لابی ایرانیان مقیم خارج از کشور را نیز دنبال کنیم، این کار درستی است که مجلس هم به این امر کمک می‌کند، این ظرفیتی را به بخش دیپلماسی کشور اضافه خواهد کرد.

انتهای پیام/

captcha