تناقض در تخصیص ارز به مسافران
کد خبر: 3732318
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹

تناقض در تخصیص ارز به مسافران

معاون گردشگری کشور آمار گردشگرانی که امسال به خارج از کشور رفته‌اند را یک میلیون و هشتصد و هشتاد و دو هزار نفر اعلام کرد. براساس سیاست‌های خروج ارز توسط مسافران، مبلغی درحدود “هزار و صد و یک” تا “دوهزار و دویست و سه” میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: چندی پیش در گزارشی اعلام شد “بانک مرکزی با سیاست‌های جدید ارزی اعمال شده از ۲۱ فروردین تا ۲۳ تیرماه یعنی در مدت ۳ ماه در مجموع معادل ۳۱۲ میلیون دلار ارز مسافرتی به هموطنان تخصیص داده است” حال آنکه معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، تعداد گردشگرانی که امسال به خارج از کشور رفته‌اند را یک میلیون و هشتصد و هشتاد و دو هزار نفر اعلام کرده است که طبق سیاست‌های ارزی اعمال شده، هریک از آنها براساس مسیر مورد نظر خود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو دریافت کرده‌اند.
با ضربِ تعداد افراد بر میزان ارز هر مسافر، مبلغی ما بین ۹۴۱ تا ۱۸۸۲ میلیون یورو بدست می‌آید که معادل ۱۱۰۱.۵۱ (هزار و صد و یک) تا ۲۲۰۳.۰۱ (دوهزار و دویست و سه) میلیون دلار است و این رقم با مبلغ ۳۱۲ میلیون دلار اعلام شده، تفاوت فاحشی دارد.
محمد محب‌خدایی درباره آمار ارایه شده مبنی بر اینکه در مدت ۳ ماه در مجموع معادل ۳۱۲ میلیون دلار ارز مسافرتی از کشور خارج شده است، گفت: بنده از این آمار و منبع آن اطلاعی ندارم ولی جناب مونسان چندین بار از بانک مرکزی خواسته‌اند به‌ صورت رسمی میزان ارز خروجی توسط مسافران را اعلام کند.
وی افزود: براساس آماری که ما داریم؛ در سال جاری (سال ۹۷) یک میلیون و هشتصد و هشتاد و دو هزار نفر به خارج سفر کرده‌اند و به‌زودی گزارش آماری آنها به تفکیک مسیر ارائه می‌شود.
به گزارش ایلنا، بر اساس این گزارش، باتوجه به اینکه میزان ارز مسافری برای هر فرد توسط بانک مرکزی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است؛ اگر این میزان ارز را برای هر کدام از یک میلیون و هشتصد و هشتاد و دو هزار نفری که امسال به خارج از کشور رفته‌اند در نظر بگیریم؛‌ عددی در حدود ۹۴۱ تا ۱۸۸۲ میلیون یورو می‌شود که توسط این گروه از مسافران از کشور خارج شده است.
اگر ۹۴۱ تا ۱۸۸۲ میلیون یورو بدست آمده در بالا را به دلار تبدیل کنیم؛ مبلغی ما بین ۱۱۰۱.۵۱ (هزار و صد و یک ) تا ۲۲۰۳.۰۱ (دوهزار و دویست و سه) میلیون دلار می‌شود که با عدد ۳۱۲ میلیون دلار اعلام شده اختلاف فاحشی دارد.
**تعیین تکلیف ارز مسافرتی ظرف چند روز آتی
روزگذشته در آخرین تصمیم گیری مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از تعیین تکلیف ارز مسافرتی ظرف چند روز آتی خبر داد.
بعد از اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز از سوی دولت و قاچاق اعلام شدن خرید و فروش های ارزی دولت تصمیم گرفت تا به مسافران برای سفر به کشورهای نزدیک ۵۰۰ یورو و برای سفر به کشورهای دورتر هزار یورو آن هم یک بار در سال اختصاص دهد و این در شرایطی است که هر گونه خرید و فروش ارز از سوی دولت نیز مصداق قاچاق عنوان شده و مسافران اجازه نداشتند در بازار آزاد ارزی برای سفر خود تامین کنند که در عالم واقع هیچ گاه این دستور دولت از سوی مسافران اجرایی نشد.
البته از سوی دیگر دولت اعلام کرده بود خروج ارز در هر سفر بیش از ۵ هزار دلار ممنوع بوده و مسافران نمی توانستند رقمی بیش از آن را که از هر منبعی اعم از رسمی یا غیررسمی تامین کرده باشند از کشور خارج کنند.
آن گونه که مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی اعلام کرده، نحوه پرداخت ارز مسافرتی تا چند روز آینده مشخص می شود که بر این اساس ممکن است تامین ارز مسافرتی با دو نرخ دولتی و بازار ثانویه صورت گیرد اما باید مکانیزم آن از سوی دولت و بانک مرکزی اعلام گردد.
کسرایی پور گفته است که بانک مرکزی طی روزهای آینده ضوابط جدیدی را برای نحوه اصلاح پرداخت ارز مسافرتی اعلام خواهد کرد. بانک مرکزی پیشنهادهای جدیدی برای اصلاح نحوه پرداخت ارز مسافرتی مطرح کرده که در ستاد اقتصادی دولت در دست بررسی است.
**اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به مسافران توجیهی ندارد
برهمین اساس روز گذشته رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر اینکه توجیهی برای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به مسافران وجود ندارد، گفت: باید سازوکاری برای تامین ارز مسافران تعریف شود.
علی سنگینیان در گفت و گو با ایرنا افزود: کسی که قصد مسافرت دارد، باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت بازار تعیین کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: البته مشکل اینجاست که اکنون شرایطی در خرید و فروش ارز وجود دارد که مسافران نمی توانند ارز مورد نیاز خود را خارج از سامانه نیما، به صورت قانونی در بازار آزاد خریداری کنند.
سنگینیان همچنین به سوءاستفاده برخی آژانس های مسافرتی از شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: برخی آژانس ها تورهایی با قیمت های پایین به مشتریان خود معرفی و در عوض، ارز آنها را دریافت می کنند.
تا پیش از اجرای سیاست های جدید ارزی بویژه در ماه های پایان پارسال و فروردین امسال، بسیاری از شهروندان به بهانه تهیه ارز مسافرتی در مقابل صرافی ها صف می کشیدند و حتی وضع مقررات سختگیرانه نظیر ارایه گذرنامه ممهور به ویزا، پرداخت عوارض خروج و بلیت مسافرتی نیز مانع از آن نشد.
پس از آنکه دولت از شامگاه ۲۰ فروردین تصمیم گرفت سیاست ارزی خود را تغییر دهد، تامین ارز مسافرتی هموطنان را نیز متقبل شد.
براساس دستورالعمل بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی به صورت اسکناس برای مسافران هوایی به مقصد کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس به مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست؛ سقف این نوع ارز برای سایر کشورها بجز عراق به مبلغ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست و ارز مورد نیاز زائران عتبات عالیات به دینار و به میزان ۲۵۰ هزار دینار عراقی تعیین شده است.
پیگیری ها از بانک مرکزی نشان می دهد از ۲۱ فروردین ماه که سیاست های جدید ارزی اعمال شده تا ۲۳ تیرماه یعنی در مدت ۳ ماه در مجموع معادل ۳۱۲ میلیون دلار ارزمسافرتی تخصیص یافته است؛ این درحالیست که میزان ارز تخصیصی برای واردات خودرو که جنجال برانگیز شد، ۱۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۸۴ یورو ارز دولتی بود.

captcha