بیانات رهبری؛ نقشه راه سیاست خارجی جمهوری اسلامی/ طبیعی بودن درهم‌تنیدگی سیاست خارجی و ایدئولوژی
کد خبر: 3732169
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
هانی‌زاده مطرح کرد:

بیانات رهبری؛ نقشه راه سیاست خارجی جمهوری اسلامی/ طبیعی بودن درهم‌تنیدگی سیاست خارجی و ایدئولوژی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع سفرا و مسئولان وزارت خارجه، نقشه راه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: غیر قابل اعتماد خواندن آمریکا و بی‌فایده بودن مذاکره با این کشور از یک‌سو و بازگذاشتن راه تعامل و همکاری مشروط با اروپا از سوی دیگر، قطب‌نما و شاخص بسیار مهمی برای حرکت دستگاه دیپلماسی به سمت تعامل با جهان با حفظ استقلال و عزت ملی است.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور به تبیین راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخته و در ارتباط با نحوه مواجهه نظام با آمریکا و اروپا درباره آمریکا فرمودند:« تصور حل مشکلات کشور با مذاکره یا رابطه با امریکا خطایی واضح است. امریکا با اصل نظام اسلامی مشکل اساسی و مبنایی دارد، ضمن اینکه کشورهای فراوانی در افریقا، آسیا و امریکای لاتین هستند که با امریکا رابطه دارند اما همچنان با مشکلات فراوان دست به گریبانند».

رهبر معظم انقلاب در خصوص نوع ارتباط با اروپا در شرایط فعلی اظهار کردند: «مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد».

تفاوت این دو نگاه و تبیین آن براساس سه اصل سیاست خارجی نظام، عزت، حکمت و مصلحت از مسائل مهمی است که در گفت‌وگو با کارشناسان می‌توان به واکاوی ابعاد آن پرداخت.

بیانات رهبر معظم انقلاب، نقشه راه سیاست خارجی نظام/ نفی مذاکره با امریکا، همکاری مشروط با اروپا

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تبیین این دو نوع نگاه رهبر معظم انقلاب به اروپا و امریکا در سیاست خارجی براساس عزت، حکمت و مصلحت گفت: بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و سفرای وزارت امور خارجه در حقیقت نقشه راه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این دیدار دو نکته بسیار اساسی را برای سفرای جمهوری اسلامی تشریح کردند، گفت: نخست اینکه ایشان اعلام کردند که آمریکا چه در حرف و چه حتی اگر پای سندی را امضا کند قابل اعتماد نیست و نمی‌توان به مذاکره و توافق با آمریکا دل بست و براین اساس هرگونه مذاکره با امریکا را بی‌فایده خواندند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای اظهار کرد: این دستورالعمل ناشی از تجربه گرانسنگ جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با امریکا در طی دوران چهل ساله پس از انقلاب اسلامی است. آمریکا نه تنها برای ایران قابل اعتماد نیست بلکه برای همه کشورهای مستقل جهان نیز چنین است. زیرا امریکایی‌ها ثابت کرده‌اند به توافقات و تعهدات خود با سایر کشورها نیز پایبند نیستند.

هانی‌زاده عنوان کرد: از طرفی رهبر معظم انقلاب در این بیانات راه را برای تعامل و همکاری با کشورهای اروپایی به صورت مشروط باز گذاشتند که در عین اینکه مذاکرات با اروپایی‌ها باید ادامه پیدا کند اما نباید امید چندانی به آنها داشت و باید تکیه اصلی بر روی امکانات و توان داخلی باشد.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها در هر حال منافع خود را دنبال می‌کنند، گفت: نباید در مذاکره با اروپایی‌ها مشتاقانه رفتار کرد و تمام ارزش‌ها و استقلال کشور را فدای تعامل با اروپایی‌ها کرد. از این منظر بیانات رهبر معظم انقلاب، قطب‌نما و شاخص بسیار مهمی برای حرکت دستگاه دیپلماسی به سمت تعامل با جهان خارج با حفظ استقلال و عزت ملی است.

وظیفه خطیر سفرا برای تبیین درهم تنیدگی سیاست خارجی و ایدئولوژی جمهوری اسلامی

هانی‌زاده درباره ضرورت ایدئولوژیک بودن سیاست خارجی و امکان‌ناپذیری جدایی این دو از همدیگر گفت: ایدئولوژی جمهوری اسلامی برگرفته از انقلاب اسلامی است که آن هم مبتنی بر ارزش‌های دینی و مکتب انسان‌ساز قرآن و اهل بیت(ع) است و سیاست خارجی نظام نیز نمی‌تواند جدا از این مفاهیم، تعالیم و ارزش‌ها باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: بر همین اساس است که حفظ استقلال، ایستادگی در برابر مستکبران و حمایت از مستضعفان اجزاء اساسی دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی هستند که اگر چنین نباشد در واقع اسلامی بودن نظام زیر سؤال رفته است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اجزاء و مؤلفه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی، که مبتنی بر ارزش‌های دینی است، به خوبی برای دنیای غرب تشریح نشده و ضرورت دارد که دستگاه دیپلماسی و سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به صورت کاملا روشن و صریح، درهم‌تنیدگی و هماهنگی ایدئولوژی و سیاست خارجی نظام را تبیین و تشریح نموده و بر طبیعی و عادی بودن این مسئله در همه کشورها تأکید کنند تا اینگونه تصور نشود که سیاست خارجی ایدئولوژیِک فقط مختص جمهوری اسلامی است بلکه کشوری مانند امریکا نیز اساسا اصول سیاست خارجی خود را براساس ایدئولوژی خاص خود و ارزش‌های لیبرالی تعریف می‌کند.

انتهای پیام

captcha