کمبود متن مهم‌ترین مشکل تولید آثار مرتبط با امام رضا(ع)/ جشنواره‌ برای مرور جشنواره!
کد خبر: 3732135
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
ثابت‌نیا عنوان کرد:

کمبود متن مهم‌ترین مشکل تولید آثار مرتبط با امام رضا(ع)/ جشنواره‌ برای مرور جشنواره!

گروه جامعه ــ معاون بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به کمبود متون به روز برای تولید آثار مرتبط با زندگی و سیره امام رضا(ع) گفت: بر همین اساس از سال آینده برخی جشنواره‌های امام رضا(ع) دوسالانه برگزار می‌شود.

علی ثابت‌نیا، معاون هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که سلیقه هنری نسل‌ها عوض می‌شوند چه اقدامی برای ارائه مسائل هنری دینی متناسب با نسل جدید در جشنواره امام رضا(ع) انجام داده‌اید؟ گفت: در جشنواره‌هایی که متکی بر متن است، مثل تئاتر، سینما، انیمیشن و ... مسئله تفاوت نسلی سلیقه‌ها خود را بیش از پیش نشان می‌دهد. البته معتقدم در همان سال‌های ابتدایی جشنواره نیز نیاز به توجه به سلیقه نسل جدید خود را نشان داده اما به این نیاز بی‌توجهی شده است.

وی تشریح کرد: متن‌هایی که از آنها برای تولید آثار استفاده می‌شود، متن‌های تاریخ مصرف گذشته است اما هنرمند برای اینکه بتواند در جشنواره شرکت کند احتمالاً از متن‌های موجود استفاده می‌کند. طبیعتاً اقبالی که در موضوعات آزاد وجود دارد به متن‌های مذهبی ما وجود ندارد مگر اینکه در قالب همین جشنواره‌ها و تشویق‌هایی که صورت می‌گیرد، به این متون توجه شود.  

برخی از جشنواره‌ها از سال آینده به صورت دو سالانه برگزار می‌شود

معاون هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: اولین کاری که بنیاد باید انجام می‌داد، تولید متن‌های به روز بود که در روال زندگی امروز مردم باشد. بنابراین یکی از راه‌کارهایی که بنیاد اجرا می‌کند این است که برخی از جشنواره‌ها از سال آینده به صورت دو سالانه برگزار می‌شود تا یکسال را به تولید متن اختصاص دهد و بر اساس متن سال بعد اثر تولید شود. حتی پیش‌بینی من این است که اگر جشنواره امام رضا(ع) بخواهد قبراق و سرحال باشد، بعضی از جشنواره‌ها باید سه سالانه برگزار شود.

وی به این مسئله هم اشاره کرد که بدون تعارف برخی از جشنواره‌های هنری و فرهنگی امام رضا(ع) تبدیل شده به مرور جشنواره‌ها، تشریح کرد: به این معنی که مثلاً در موضوع سینما چندین جشنواره از جمله سینمای معناگرا، سینما حقیقت و جشنواره‌های مختلف در کشور برگزار می‌شود و در نهایت جشنواره امام رضا(ع) این جشنواره‌ها را مرور می‌کرد و به برگزیدگان آنها دوباره جایزه می‌داد بدون اینکه در تولید محتوا سیاست خاصی داشته باشد. بنابراین در تولیدات جدید است که ما می‌توانیم خودمان را به روز کنیم.

جشنواره واقعیت افزوده به جشنواره امام رضا(ع) اضافه می‌شود

ثابت‌نیا اعلام کرد: از سال آینده چند جشنواره نو در بخش هنری به جشنواره امام رضا(ع) اضافه خواهد شد از جمله جشنواره واقعیت افزوده با همکاری بنیاد بازی‌های رایانه ای قرار است در سال آینده برگزار شود. البته بنای اصلی برنامه‌ریزی‌های ما کم کردن کمیت و حفظ و بالا بردن کیفیت است.

وی عنوان کرد: جوان امروز با این رقابتی که در تولید آثار هنری در جهان وجود دارد اگر با اثر فاخر و درجه یک در هر زمینه‌ای مواجه نشود، طبیعتاً به سمت اثر برتر و درجه اول می‌رود. سلیقه مخاطبان ما بالا رفته و با کارهای سطحی نمی‌توانیم مردم را راضی کنیم.

ثابت‌نیا، جشنواره‌ها را محل خوبی برای خودآزمایی هنرمندان دانست و گفت: اصولاً جشنواره‌ها به ویژه جشنواره‌هایی مانند جشنواره امام رضا(ع) محلی برای عرضه و خودآزمایی افرادی است که در عرصه هنر هنوز شناخته نشده‌اند. بر همین اساس نباید جشنواره‌هایی مانند جشنواره امام رضا (ع) را با فلان جشنواره خارجی و یا داخلی مقایسه کنیم بلکه باید توقعمان را از این جشنواره تنظیم کنیم و بعد تلاش کنیم خود را به استانداردها برسانیم یعنی داوران را درست انتخاب کنیم و در راستای اهداف جشنواره روند برگزاری جشنواره در کشور را طراحی کنیم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره امام رضا(ع) از نظر تعداد و گستردگی بزرگ‌ترین جشنواره موضوعی کشور است، گفت: البته نحوه و کیفیت برگزاری هر جشنواره به توانمندی مدیر آن جشنواره بستگی دارد. برخی از جشنواره‌ها در استان‌هایی برگزار می‌شود که به دلیل توانمندی آن استان انتظار داریم جشنواره موفقی شود اما اینگونه نمی‌شود در حالی که یک استان کوچک چندین سال است که متعصبانه یک جشنواره را بسیار خوب برگزار می‌کند و حتی جذب سرمایه از نهادهای خصوصی دارد.

مفهوم و موضوع را باید گسترش دهیم

معاون هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اعلام کرد: کاری که اکنون بنیاد امام رضا(ع) باید انجام دهد توسعه مفهوم و موضوع است به این معنی که 15 دوره است که هر سال با موضوع زندگی و سیره امام رضا(ع)، زیارت و ... جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود ولی مگر ما چه قدر تولید متن داریم که فیلمسازان ما بتوانند در این خصوص فیلم بسازند؟ بزرگ‌ترین مشکل ما تولید متن است وگرنه فیلم ساز، کارگردان، انیماتور و ... خوب داریم اما متن خوب نداریم به همین دلیل تصمیم داریم در برخی از حوزه‌ها متن را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برای هنرهای سنتی مثل خوشنویسی اگر تا ده‌ها سال آینده جشنواره برگزارشود چون متن آن که شامل شعر و حدیث زیاد داریم، هیچ مشکلی وجود نخواهدداشت و کمبود بن‌مایه نداریم اما در برخی از موضوعات مثل نگارگری چون مقاطع زندگی امام رضا که برای ما روایت شده محدود است بر همین اساس تصمیم گرفتیم موضوع را گسترش دهیم و از آنجایی که همه ائمه ما نور واحد هستند، بنابراین در برخی از رشته‌های هنری اعلام کردیم اگر از پدران و فرزندان امام رضا(ع) هم دستمایه‌‌ای پیدا کرده‌اید می‌توان در جشنواره‌هایی که با موضوع امام رضا (ع) هست اثر تولید کنید. یعنی تلاش داریم هنرمندان را به سمت تولید آثار هنری با موضوعات اخلاقی و اجتماعی با نگاه به فرمایشان ائمه(ع) اثر سوق دهیم.

ثابت‌نیا در پایان گفت: این تغییرات اولین سال و به صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا ببینیم نتیجه آن چگونه خواهدبود.

 انتهای پیام

captcha