تجربه سبک زندگی مؤمنانه در یک مدرسه
کد خبر: 3732134
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

تجربه سبک زندگی مؤمنانه در یک مدرسه

گروه جامعه ــ آموزش و پرورش یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها است که آن را تنها در آئینه مسئولیت یک وزارتخانه جستجو می‌کنند، جستجو برای مدرسه‌ای که فرزندانشان را گام به گام به سوی تعالی سوق دهند، این مهم در مدارسی در حال تحقق است، مراکز آموزشی که سبک زندگی مؤمنانه را در الفبای کار خود دارند.

علی اکبریان، مسئول کارگروه پشتیبانی روش میزان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا؛ با بیان اینکه مدارس میزان 20 سال پیش با انگیزه کار متفاوت در عرصه تعلیم و تربیت در پایه دبیرستان شکل گرفت اما به سرعت گسترش پیدا کرد و در سال 80 به مقطع راهنمایی و در سال 83 به مقطع ابتدایی نیز ورود پیدا کرد، گفت: مؤسسه فرهنگی علمی هدایت میزان در مقاطع مختلف فعالیت دارد اما برخی مدارس اقدام به استفاده از روش میزان کرده‌اند که تعداد آنان نزدیک به 15 مورد است. سبک کار میزان تجاری و اعطای نمایندگی نیست بلکه زکات علم خود را نشر آن می‌دانیم.

وی با بیان اینکه روش آموزشی میزان به دنبال تربیت دانش‌آموزان برای فردا و مقتضیات زمانی آینده همراه با داشتن مهارت‌های مورد نیاز است، گفت: در این راستا در مدرسه میزان اصولی رعایت شد که می‌توان در پنج محور آموزش علوم، بهداشت، عاطفی و احساسی، اخلاقی و معنوی خلاصه کرد.

وی به حاکم بودن 11 اصل بر فعالیت‌های مدرسه میزان اشاره و عنوان کرد: از جمله این اصول توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و خودداری از مقایسه است. هر فردی بر مبنای شرایط خود سنجیده و عزت فردی در بالاترین مرحله مورد توجه قرار می‌گیرد. حد و حریم خصوصی دانش‌آموزان برای مسئولان مدرسه میزان محترم است و به آنان می‌آموزیم که اجازه ندهند دیگران وارد حریم خصوصی آنان شوند.

وی پرورش استعدادهای مثبت دانش‌آموزان را از دیگر اصول حاکم بر روش میزان خواند و گفت: تکیه ما بر انگیزه‌های درونی دانش‌آموزان است و از تشویق‌ها و تنبیه‌های بیرونی کمترین استفاده را می‌کنیم. درس خواندن باید به شوق یادگیری صورت گیرد نه اینکه جوایز مختلف دانش‌آموزان را به درس خواندن وادارد. تقویت عرق ملی و میهنی و پایبندی به اصول اخلاقی و دینی نیز از دیگر اصولی است که در قالب برنامه‌های مختلف دنبال می‌‌شود.

اکبریان با تأکید بر اینکه برخی از اصول اشاره شده هدف آموزش و پرورش است و تمامی مدارس در ذهن خود چنین اهدافی را دنبال می‌کنند، به بیان تفاوت روش میزان با فعالیت سایر مدرسه‌ها پرداخت و گفت: مدارس به هدف گذاری‌های کلی می‌پردازند اما ما این اهداف را در قالب‌های مختلف و جزئی‌تر اجرایی می‌کنیم. به عنوان مثال به آزادی‌های فردی احترام گذاشته و دست آنان برای انتخاب باز است؛ بدین ترتیب باید ساختار مدارس کنونی را بر هم زد تا به چنین اهدافی دست یافت. در این راستا در سیستم میزان ظاهر مدارس میزان نیز با سایر مدارس متفاوت است. رفتن به سر کلاس و اینکه کدام کلاس را انتخاب و از هر کلاسی به چه میزان استفاده کنند جزو ویژگی‌های روش میزان محسوب می‌شود. دانش‌آموزان پایه‌های مختلف در مدرسه میزان در کلاس‌های مختلف ادغام شده هستند و از کارگاه‌های مختلف بهره می‌گیرند.

وی به جنبه‌های مد نظر روش میزان  در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی اشاره و عنوان کرد: دانش‌آموزان میزان ظرف مدت یک سال در کلاس سوم دبستان می‌‌آموزند که کل قرآن کریم را بخوانند و بیش از 70 درصد آن را ترجمه کنند، اما روش میزان معتقد است برای رسیدن به پوسته دین باید در محیطی حرکت کرد که سبک زندگی مؤمنانه را تجربه کنند و از لذت آن بهره‌مند شده باشند. در این راستا در انتخاب مربیان بیشترین دقت عمل را داریم و صرفا به کارآمدی‌های علمی آنان محدود نمی‌شویم بلکه سبک زندگی دینی آنان مورد توجه قرار دارد.

 وی گام دیگر را توجه به خانواده دانست و عنوان کرد: در این راستا به نیاز آموزشی خانواده نیز توجه می‌کنیم و با توجه به اینکه در عصر رسانه قرار گرفته‌ایم ارتقای سواد رسانه ای، برای خانواه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. همچنین خانواده‌های دانش‌آموزان میزان از دوره‌های تربیت دینی، جنسی و عاطفی نیز به عنوان زیر ساخت‌های مسیر تربیت بهره‌مند می‌شوند.

مشارکت خانواده و مربیان در مسیر تربیت

اکبریان با بیان اینکه در سیستم میزان با مربیان به صورت جزیره‌ای رفتار نمی‌شود و خانواده و مربیان در کنار یکدیگر اقدام به تربیت دانش‌آموزان می‌کنند عنوان کرد: چنین فضایی بر عمق دل دانش‌آموزان می‌نشیند و در طول زمان با حرکت بر اساس نیازهای فطری دانش‌آموزان آنان را با مبانی دینی آشنا می‌کنیم. فضای سالم ایجاد شده همچون غذا و هوای سالم از دانش‌آموزان افرادی فطرت گرا می‌سازد.  

میزان؛ مدرسه طراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

اکبریان مدرسه میزان را مدرسه طراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: هیچ مجموعه‌‌ای به اندازه مدرسه میزان مرتبط و منطبق با مغز و اهداف سند تحول نیست. لازمه فراگیر شدن روش میزان ایجاد تفاوت در بدنه آموزش و پرورش است چرا که این سند در بدنه آموزش و پرورش اجرایی نشده است و معلمانی که سال‌ها با روش‌های سنتی کار کرده‌اند دچار تحول نشده‌اند. فضای عمومی جامعه و خانواده به دنبال این تحول است و آموختن سبک زندگی را طلب می‌کنند و بجز مقاومتی که در بدنه کادر آموزش و پرورش وجود دارد، مشکلی برای تسری این روش نمی‌بینیم.

مسئول کارگروه پشتیبانی روش میزان به سیستم آموزشی روش میزان برای فارغ التحصیلی دانش‌آموزان و شرکت در آزمون کنکور نیز اشاره و عنوان کرد: در تألیف کتب درسی کف جامعه در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که برخی از کودکان و نوجوانان می‌توانند مراحل یادگیری را با سرعت بیشتری طی کنند. در روش میزان مانع سرعت افراد برای یادگیری نمی‌شویم و برخی دانش‌آموزان خیلی زودتر از همکلاسی‌های خود کتاب را به پایان می‌رسانند و فرصت برای سایر فعالیت‌ها دارند.

وی اظهار کرد: سازمان سنجش در بررسی‌هایی که از سطح سواد علمی دانش‌آموختگان روش میزان داشته است هیچ کمبودی به لحاظ یادگیری قائل نشده است بلکه این افراد دانش‌آموزانی با سطح یادگیری و آموزشی بالاتر شناخته شده‌اند.

انتهای پیام

 

captcha