محمدعلی دشتگلی؛ رئیس سازمان بسیج هنرمندان سپاه محمد رسولالله در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: نقش تئاتر و هنرهای نمایشی به عنوان ابزاری به منظور بیان مؤثر هر موضوع و مقولهای همچون موضوعات ارزشی انقلاب و دفاع مقدس بیبدیل است هر چند که علیرغم این قابلیت ویژه طی این سالها، این عرصه هنری نتوانسته است رسالت خود را به طرز بایسته و شایستهای در این امر خطیر به انجام برساند.
وی گفت: دلایل بیشماری را میتوان برشمرد که تئاتر به غیر از دهه 60 و اوایل دهه 70 که متأثر از مواجهه مستقیم با پدیده انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی است نتواسته چنین نقشی را ایفا نماید و یکی از مهمترین دلایل آن را میتوان این دانست که به تدریج و با فاصله گرفتن از این ایام، موضوعات و مواردی حاشیهساز که در جامعه دست به دست شده و با اصل و منشأ انقلاب و دفاع مقدس در تعارض بوده سبب این بیتوجهی شده است و متأسفانه با رواج یافتن این گفتمان در جامعه، دشمن نیز درصدد برآمد از این آب گلآلود به نفع خود استفاده کند.
دشتگلی تصریح کرد: آرام آرام با سیطره فرهنگ وارداتی که از سوی غرب برنامهریزی شده و هدفمند به جامعه و مناسبات فرهنگی ما رخنه کرد و با زرق و برقی خاص به تبلیغ مطامع خود پرداخته و با قیاس میان دفاع مقدس ما با جنگهای خانمانسوز دنیا، سعی در وارونه جلوه دادن ماهیت هشت سال جنگ ما داشته و دارد و آن را نیز با چنین فرضیاتی مفهومی مذموم معرفی میکند، مشاهده میکنیم که دفاع مقدس که در شرایط جدید در قالبهای گوناگون از جمله فرهنگی و هنری و از همه آنها مهمتر هنرهای نمایشی جلوه میکند، برای طیف خاصی از مخاطبان خود همچنان موضوعیت و مشروعیت دارد و برای عام مخاطبان تبدیل به پدیدهای تبلیغاتی، شعاری به عنوان ابزاری در خدمت همان طیف خاص قرار میگیرد.
این کارشناس و مدرس تئاتر در ادامه افزود: جبههگیری در برابر تولیدات نمایشی دفاع مقدس به عنوان پدیدهای نه برخاسته از جامعه و منطبق با خواستهای بحق فرهنگی آنها تا به آنجا پیش میرود که عرصه حرفهای تئاتر نیز به نوعی از آن برائت جسته و به طور مثال در جریان جشنواره «تئاتر فجر» به عنوان ثمره فرهنگی و هنری انقلاب و اساساً رویدادی در شادمانی و شکرانه پیروزی آن، طی سالهای اخیر دیگر شاهد حتی بارقهها و کورسویی از پرداختن به مضامین انقلابی و دفاع مقدسی در دل آن نیستیم.
دشتگلی اظهار کرد: یکی از دلایل مهم این مسئله یعنی به حاشیه و به محاق رفتن تئاتری با مضامین انقلابی و دفاع مقدسی آن است که اساساً متولیان فرهنگی شاغل در نهادهای فرهنگی و سازمانهای متولی پرداختن به هنر انقلاب و دفاع مقدس، استراتژی معین و درازمدتی را برای پرداختن به این موضوع به عنوان یک جریان فرهنگی فراگیر و حتی فرهنگساز نداشته و لذا تنها برای برآورده ساختن برخی توقعات و اینکه توجیهی برای سوءمدیریت و عملکرد نهچندان مطلوب خود داشته باشند، به شکل مقطعی و مناسبتی به طرح موضوع این دو مقوله مهم پرداخته که در نهایت آنها را خلاصه شده در روند برگزاری چند جشنواره و رویداد تئاتری نهچندان مؤثر در طول سال شاهد هستیم.
وی تأکید کرد: این در شرایطی است که باید به تئاتر دفاع مقدس و نمایشی که به طرح موضوعات ارزشی وانقلابی می پردازد به عنوان یک مقوله مناسبی و گذرا نگاه نشود و برای تمامی ایام سال حول محور این موضوع تولید نمایشی درخوری به منظور اجرای عموم داشته باشیم که لزوماً هم نباید به خود اصل واقعه بپردازند و باید تبعات منفی و مثبت آن را در آثارشان رصد کنند که البته من معتقدم در رصد تبعات این پدیدههای تاریخ معاصر هزاران ناگفته مثبت و امیدبخش وجود دارد که اهالی تئاتر از آن غافل هستند و هر از چند گاهی اگر اثر نمایشی با موضوع جنگ را بر روی صحنه تئاتر نظارهگر هستیم به دفاع مقدس به عنوان پدیدهای شوم و خانمانسوز پرداخته و تبعات منفی و سیاه آن را بیشتر پُررنگ میسازند.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان سپاه محمد رسولالله در پایان گفت: در مجموع امسال که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم طی نشستهایی کارشناسی با دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» بر پرداخت مؤثر به تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تأکید شده است که تفاهمات و توافقاتی نیز در این راستا به انجام رسیده تا «تئاتر فجر» به عنوان معدل تئاتر انقلاب اسلامی بتواند نسبت به موضوعات درخور انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز بیتوجه نبوده و سهم بسزایی در طرح موضوعات مرتبط با آن داشته باشد.
انتهای پیام