«مکه کوچک چین» و بحران هویت مسلمانان+عکس
کد خبر: 3731876
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

«مکه کوچک چین» و بحران هویت مسلمانان+عکس

گروه بین‌الملل ـ اقلیت مسلمان «هویی» در چین که در منطقه «نینگ شیا» موسوم به «مکه کوچک» زندگی می‌کنند از ابتدای سال جاری به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی، محدودیت‌ها علیه آن‌ها افزایش یافته و در معرض محو هویت قرار دارند.

به گزارش ایکنا، ‎جمهوری خلق چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان ‎با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت است ‎که در شرق قاره‎ ‎آسیا‎ ‎واقع ‏شده و توسط‎ ‎حزب کمونیست چین‎ ‎در قالب نظام تک‌حزبی‎ ‎اداره می‌شود‎.‎‏

در میان 56 قومیت چین 10 قومیت پیرو اسلام هستند، این اقوام عبارتند از: «هویی»، «ایغور»، «قزاق»، «تاتار»، «ازبک»، «سالا»، «دونگ شیانگ»، «بائوان»، «قرقیز» و «تاجیک».

اقلیت «هویی» یکی از 10 اقلیت‎‌ مسلمان در چین به شمار می‌رود که در طول صدها سال در منطقه «نینگ شیا» موسوم به «مکه کوچک» زندگی می‌کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی اوضاع اقلیت مسلمان «هوی» در کشور چین پرداخته و از اعمال فشار و محدودیت علیه این قومیت به بهانه مبارزه با تندروی و افراط‌گرایی خبر داده است.

حضور 1000 ساله
حضور مسلمانان در چین پدیده جدیدی نیست، بلکه بر اساس گزارش مرکز آمریکایی تحقیقات «پیو» که مقر آن در واشنگتن قرار دارد، اقلیت‌های مسلمان هویی، ایغور و قزاق بیش از 1000 سال است که در این کشور زندگی می‌کنند.این تاریخ هزار ساله از سال 651 میلادی (31 هجری قمری) و با معرفی اسلام توسط عرب‌ها در زمان خلیفه سوم به چینی‌ها آغاز شد.

براساس سرشماری‌های انجام شده در سال 2012 میلادی، شمار اقلیت مسلمان «هویی» به 10 میلیون نفر می‌رسد که نیمی از مسلمانان کشور چین را تشکیل می‌دهند. در گذشته هویی به هر یک از پیروان اقلیت‌های دینی که از محصولات حلال استفاده می‌کردند مانند مسلمانان و یا یهودیان اطلاق می‌شد.

اقلیت مسلمان «هویی» در چین در معرض محو هویت اسلامی

روزنامه چینی «گلوبال تایمز» وابسته به دولت چین به نقل از منابع حکومتی می‌نویسد: «شمار مسلمانان هویی در منطقه «نینگ شیا» به حدود 1 میلیون و سیصد هزار نفر می‌رسد، یعنی آنها حدود 59 درصد از ساکنان این منطقه را تشکیل می‌دهند».

اقلیت هویی بیشتر در منطقه «نینگ شیا» که از نوعی حکومت خودمختار برخوردار است، تمرکز دارند، اما آنها در شهرهای بزرگ نیز دیده می‌شوند و برخلاف مسلمانان ایغور که به زبان ترکی سخن می‌گویند، اقلیت هویی تعامل بیشتری با جامعه چین دارند.

اقلیت مسلمان «هویی» در چین در معرض محو هویت اسلامی

این اقلیت به دلیل ازدواج با چینی‌ها، فارس‌ها، آسیایی‌ها و تاجران عربی که از جاده ابریشم استفاده می کردند از لحاظ جمعیتی از رشد بیشتری نسبت به اقلیت ایغور برخوردارند.

دخالت حکومت
براساس گزارش رویترز، دخالت‌های دولت چین در زندگی اجتماعی و دینی این اقلیت نه تنها در گذشته وجود داشته بلکه از ابتدای سال جاری به بهانه مبارزه با افراطی‌گری بیشتر شده است.

امام مسجد یکی از مساجد هویی در ارتباط با وضعیت این اقلیت در چین و محدویت‌هایی که با آن رو به رو است، می گوید: «کودکان زیر 16 سال به بهانه مقابله با پیوستن آنها به گرایش‎های جدایی‌طلب از انجام هرگونه فعالیت یا تحصیلات دینی در مناطق با اکثریت مسلمان منع می‌شوند».

اقلیت مسلمان «هویی» در چین در معرض محو هویت اسلامی

حتی گنبدهای سبز مساجد نیز در منطقه «نینگ شیا» دستخوش تغییرات قرار گرفته و ساکنان این منطقه به ویژه کودکانی که برای آموختن علوم دینی و به جای آوردن نماز به مسجد می‌روند، در معرض فشار و ایجاد محدودیت قرار دارند.

رویترز به نقل از امام جماعت می‌نویسد: «ساکنان نگرانند با آنها نیز مانند مسلمانان ایغور در غرب چین رفتار شود مسلمانانی که به دلیل مخالفت‌های بسیار ساده مانند گذاشتن ریش و یا داشتن قرآن در سایه حاکمیت قانون شبه نظامی زندگی در اردوگاه‌های نظامی بسته‌ای با نام مراکز «بازآموزی عقاید» زندگی می‌کنند.آنها دراین اردوگاه‌ها مجبور می‌شوند، اعتقادات اسلامی خود را انکار و حزب کمونیست را بپذیرند و تمجید کنند. تا جایی که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت، اویغورهای مسلمان بازداشت شده در منطقه «سین کیانگ» را مجبور به خوردن گوشت خوک و نوشیدن الکل کرده ‌است.

اقلیت مسلمان «هویی» در چین در معرض محو هویت اسلامی

وی همچنین از وجود چندین مرکز بازرسی در این شهر خبر داد که اداره امور دینی علت وجود این مراکز را ممانعت از ترویج افکار تندرو و افراط‌گرا در جامعه به منظور محافظت از امنیت و ثبات در کشور و مراقبت از اداره قانونی کشور به‌عنوان مهم‌ترین ابزار برای محافظت از دین عنوان می‌کند.

این محدودیت‌ها تا جایی پیش رفته که رسانه‌های دولتی از جمع کردن بلندگوهای مساجد به دلیل ممانعت از ایجاد سرو صدا خبرداده‌اند.

محو هویت
اداره جمعیت اسلامی چین که از آوریل سال جاری توسط حکومت اداره می‌شود، در این باره می‌گوید: «مساجد باید طراحی‌های سنتی چینی را جایگزین معماری‌ اسلامی کنند».

ساکنان این منطقه از این که از ساده‎ترین حقوق خود مبنی بر تربیت فرزندان براساس فرهنگ و دین اسلام محروم هستند، شکایت دارند.

امام جماعت این منطقه در این باره می‌گوید: «ما تروریست نیستیم و حق داریم کودکان خود را بر اساس آیین و دین خود تربیت کنیم اما حکومت تلاش می‌کند ریشه‌های اسلامی را در این منطقه قطع کند».

اقلیت مسلمان «هویی» در چین در معرض محو هویت اسلامی

ویلیام نی، یکی از اعضای سازمان عفو بین‌الملل در این باره اظهار کرد: «تمرکز بر کودکان زیر 16 سال به معنای تضمین محو آیین و رسوم دینی در میان مسلمانان هویی در آینده است».

مقامات حکومتی منع کودکان از حضور در دروس دینی را که در مساجد در تعطیلات تابستان برگزار می‌شود، این گونه توجیه می‎کند که مصلحت کودکان در این است که استراحت کرده و بر حضور در دوره‌های درسی لائیک تمرکز کنند.

تصویر چین در میان مسلمانان جهان اسلام برای پکن مهم است به همین دلیل تلاش می‎کند میلیاردها دلار را در ایجاد زیر ساخت‎های ارتباطی میان آسیا، اروپا وآفریقا سرمایه گذاری کند.

به هر حال با وجود این که کشور چین روابط بسیار گسترده تجاری و سیاسی با کشورهای اسلامی دارد، اما عضویت تعدادی از مسلمانان چینی در صفوف گروه تروریستی داعش و از سوی دیگر گرایش‌ روافزون به اسلام سبب شده که دولت چین از ابتدای سال جاری میلادی حساسیت زیادی روی اقلیت «هویی» در منطقه «نینگ شیا» داشته باشد.

انتهای پیام

captcha