تربیت معلم قرآن در حوزه‌های علمیه جدی گرفته نشده است
کد خبر: 3683401
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷

تربیت معلم قرآن در حوزه‌های علمیه جدی گرفته نشده است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول دارالقرآن الکریم استان مرکزی گفت: پرچمدار اصلی فعالیت‌های قرآنی، باید جامعه روحانیت باشد اما در ساختار حوزه علمیه، به مباحث قرآنی جدی پرداخته نشده و در بین روحانیون، معلم قرآن بسیار کم داریم؛ لذا از سوی دارالقرآن استان دوره تربیت معلم قرآن ویژه روحانیون برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مسئول دارالقرآن الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در نشست روحانیون شهرستان اراک که پنجشنبه، 28 دی ماه در این اداره‌کل برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی استان به ویژه در اراک شتاب خوبی گرفته است، گفت: یکی از این فعالیت‌ها تشکیل مجمع قرآنیان است که به همت پیشکسوتان و با حمایت حجت‌الاسلام سرلکیان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی اراک محقق و انسجام قرآنی را به اراک بازگردانید.
وی ادامه داد: پیرو این انسجام، فعالیت‌های قرآنی مناسبی در کلانشهر اراک، شهرهای تابعه و روستاها انجام می‌شود، نقش روحانیت در حوزه فعالیت‌های قرآنی بسیار موثر است درواقع پرچمدار اصلی فعالیت‌های قرآنی، باید جامعه روحانیت باشد اما در ساختار حوزه علمیه، تاکنون به مباحث قرآنی جدی پرداخته نشده است که اخیراً تلاش می‌شود مباحث قرآنی را در واحدهای درسی حوزویان به طور جدی بگنجانند.
حجت‌الاسلام شفیعی تصریح کرد: وضعیت قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها نیز به همین منوال است چنانجه خروجی مدارس نیز همین امر را نشان می‌دهد، گاهی شاهد هستیم امام جماعت مساجد یا روحانیونی که در روستا کار تبلیغی می‌کنند برای آموزش قرآن اعلام نیاز به حضور نیروهای دیگری می‌کنند در حالیکه رسالت اصلی روحانیت علاوه بر نشر فرهنگ و معارف دین، آموزش مفاهیم قرآن است.
وی تأکید کرد: دلیل این اعلام نیاز این است که برخی از روحانیون برای تدریس قرآن وقت کافی نمی‌گذارند و همچنین تخصص لازم را در این زمینه فرانمی‌گیرند.
مسئول دارالقرآن تبلغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه یکی از اهداف و اولویت‌های دارالقرآن استان تربیت معلم قرآن است، گفت: در سال‌های اخیر توانستیم 340 افسر نیروی انتظامی را به عنوان معلم قرآن تربیت کنیم در سپاه هر ساله تعداد بالایی نیروها را به عنوان معلم قرآن تربیت می‌کنیم با دانشگاه‌ها نیز تفاهم نامه تربیت معلم قرآن و آموزش به دانشجویانی که حتی رشته تحصیلی آنها مرتبط با مباحث دینی نیست و حتی بومی استان هم نیستند بسته‌ایم.
وی ادامه داد: با دانشگاه علوم قرآنی خمین نیز مدت سه سال است که تفاهم نامه اعزام استاد قرآن و تربیت دانشجویان فارغ التحصیل به عنوان معلم قرآن امضا کرده‌ایم اما در سال‌های اخیر موفق نشدیم این دوره‌ها را برای روحانیون برگزار کنیم.
حجت‌الاسلام شفیعی ادامه داد: خوشبختانه موفق شدیم برای خواهران طلبه، دوره‌های تربیت معلم قرآن برگزار کنیم و تاکنون در حوزه علمیه خواهران سه دوره برگزار شده است ولی در بین طلاب برادران استان به ندرت این دوره‌ها برگزار شده مگر طلابی که به صورت خودجوش در دوره‌های دارالقرآن شرکت کرده باشند.
مسئول دارالقرآن استان مرکزی تاکید کرد: پرچمدار اصلی عرصه تدریس قرآن باید حوزویان باشند و رسالت اصلی نیز همین است یعنی تربیت طلبه‌ای که بتواند در ابعاد مختلف تبلیغی هنر آفرینی کند که یکی از این هنرها تدریس قرآن است. در بین روحانیون، معلم قرآن بسیار کم داریم؛ لذا از سوی دارالقرآن استان دوره تربیت معلم قرآن ویژه روحانیون برگزار و به افرادی که بتوانند در آزمون نهایی حد نصاب لازم را کسب کنند مدرک اعطا می‌شود.
حجت‌الاسلام شفیعی در پایان بیان کرد: این دوره دارای چند نکته مهم برای روحانیون است که شامل روش تدریس روخوانی و روان خوانی بالغ بر44 ساعت و روش کارورزی بخش خوانی، کلمه خوانی و روان خوانی و 76 ساعت نیز شامل سایر مباحث می‌شود که در قالب 36 جلسه برگزار می‌شود.

captcha