کم فروشی و شیوع گناهان؛ از عوامل حبس باران
کد خبر: 3683376
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
آیت‌الله استادی:

کم فروشی و شیوع گناهان؛ از عوامل حبس باران

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به عوامل حبس باران تاکید کرد: کم فروشی و شیوع گناهان از عوامل حبس باران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله رضا استادی، امروز 29 دی ماه در مراسم اقامه نماز باران در مصلای قدس قم گفت: بین انسان موحد و غیر موحد این تفاوت وجود دارد که انسان موحد همه خوبی‌ها و نعمات را از ناحیه خداوند می‌داند. انسان موحد همچنین همه گرفتاری‌ها را از یکسو از ناحیه خودش و مرتبط با اعمالش و از طرفی از ناحیه خداوند می داند زیرا خداوند آفریننده و خالق و مدبر آفرینش است.

استادی اظهار کرد: انسان مومن اگر باران ببارد و یا نبارد و خشکسالی وجود داشته باشد هر دو را از خدا می داند و در خشکسالی البته تصور می کند که ممکن است اعمال او در این مسئله موثر باشد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: انسان غیرموحد برعکس اعتقادی به امور معنوی ندارد و همه چیز را در عوامل مادی خلاصه می کند به همین دلیل برکت در مال و غذا و ... را قبول ندارد.

استادی اظهار کرد: این امتیاز ویژه ای است که در فرهنگ ما مسلمانان و به خصوص ملت ایران از قدیم وجود داشته و دارد و باید قدر آن را بدانیم و برای خود حفظ کنیم.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) ادامه داد: ایشان در این روایت به عواملی که باعث نیامدن باران است اشاره کرده و قضاوت های ظالمانه، شهادت دروغ دادن و دروغ را از این عوامل برشمرده اند.

وی با بیان اینکه ما باید ببینیم این مسائل در کشور ما وجود دارد یا خیر و اگر هست از آن استغفار کنیم، ادامه داد: ندادن زکات، منع قرض الحسنه و کم شدن فرهنگ قرض الحسنه و قساوت قلب نسبت به فقرا و ضعفا و ظلم به یتیمان و افراد بی سرپرست در جامعه از دیگر عوامل نیامدن باران براساس این روایت است.

استادی بیان کرد: در دعای عرفه امام حسین(ع) نیز نقل شده است که برخی گناهان باعث حبس باران می شود و امام حسین از خداوند درخواست دارند که این گناهان را ببخشد.

وی افزود: امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله خود آورده است که شیوع معصیت، کفران نعمت و کم فروشی از عوامل مهم در حبس باران است.

این استاد برجسته حوزه اظهار کرد: کم فروشی هم تنها به کم فروختن جنس و کم گرفتن ترازو نیست بلکه دامنه وسیعی دارد و اگر کارمند و کارگری که وقت خود را فروخته است در کارش کم بگذارد و یا منبری، بدون مطالعه به منبر برود کم فروشی کرده است.

وی عنوان کرد: ترک امر به معروف در بانک ها، ادارات و فرودگاه ها و ...در جامعه کمرنگ شده و براساس روایات، ترک امر به معروف خودش از عواملی است که باعث نیامدن باران می شود.

استادی با بیان اینکه هدف از خواندن نماز باران، درخواست از خداوند برای نزول رحمت خویش بر مسلمین است ولی هدف اصلی این است که مردم به سمت خدا بازگشت کرده و انابه و توبه کنند.

وی ادامه داد: حتی اگر اجابت ظاهری در کار نباشد و باران نیاید خواندن این نماز برکات زیادی دارد و از جمله مهمترین آن توبه و تضرع مومنان به درگاه خداوند است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه، با بیان اینکه گرفتن سه روز روزه، خارج شدن با جمعیت و خواندن نماز در صحرا از مقدمات آن است، گفت: همچنین خواندن خطبه برای این نماز، خواندن فردی و به جماعت توصیه شده است اما هیچکدام واجب نیست.

وی در پایان افزود: این نماز زمان ندارد ولی در روز دوشنبه توصیه شده و اگر شرایط فراهم نباشد روز جمعه برای خواندن آن توصیه شده است و اذان و اقامه نیز ندارد و شامل 5 تکبیر در هر رکعت است که دعای مخصوصی نیز دارد.

captcha