خبرهایی از مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و انتشار بیانیه پویش قرآنیان
کد خبر: 3683247
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

خبرهایی از مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و انتشار بیانیه پویش قرآنیان

گروه فعالیت‌های قرآنی: این هفته دو خبر از مسابقات بین‌المللی قرآن ایران منتشر شد که یکی حاکی از ارسال دعوت‌نامه برای 68 کشور و دیگری انتصاب مدیر گروه‌های این رقابت‌ها بود و این نشان‌دهنده آن است که سی و پنجمین دوره این مسابقات به فاز عملیاتی خود رسیده است.

a

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این هفته از 23 تا 28 دی ماه، در میان رویدادهای قرآنی، شاهد جمع‌ها، نشست‌ها و هم‌اندیشی‌های محدودی بودیم. اما مثل همیشه جلسات آموزش قرآن کریم در مساجد، حسینیه‌ها و منازل برپا شد. و در ادامه از میان این گردهم آمدن‌های فعالان قرآنی طی این هفته به چند مورد مهم آن اشاره خواهد شد و شما خواننده عزیز را دعوت می‌کنیم تا متن کامل این رویدادها را با کلیک بر روی خبر به طور کامل مشاهده کنید. در این گزارش برخی خبرهای مهم نیز در لابلای رویدادها از نظر شما می‌گذرد.
اعلام نتایج مرحله سوم دوازدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ
از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، ضمن انتشار اطلاعیه‌ای، نتایج مرحله سوم دوازدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم اعلام شد.
«عبدالهادی فقهی‌زاده»؛ عضو جدید شورای اندیشه‌ورزی شبکه قرآن
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون جدید قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو جدید از این هفته در شورای اندیشه‌ورزی شبکه قرآن و معارف سیما حضور پیدا کرد.
اجرای طرح «۱۴۵۲» با محوریت یکی از سوره‌های مفصلات
پنجمین جلسه شورای اندیشه‌ورزی شبکه قرآن و معارف سیما با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن و معارف سیما، حجج‌اسلام محمدرضا حشمتی و محسن عرفاتی، سیدعلی سرابی، سعید مقیسه و عبدالکریم خیامی در این شبکه برگزار شد. در این جلسه بررسی‌ها درباره سوره محوری طرح قرآنی ۱۴۵۲ ادامه یافت که مقرر شد یکی از سوره‌های مفصلات به عنوان محور این طرح ملی و قرآنی باشد و در نشستی خبری با حضور اهالی رسانه نام آن سوره اعلام شود.
مشهد؛ میزبان دومین همایش تجلیل از کاروان قرآنی پیاده‌روی اربعین
سید‌مهدی موجانی، دبیر کارگروه قرآنی اربعین با اعلام این خبر گفت: دومین همایش تجلیل از کاروان قرآنی پیاده‌روی اربعین حسینی با برپایی کرسی تلاوت رضوی در مشهد مقدس برگزار می‌شود. وی ادامه داد: در این مراسم معنوی، پنج گروه تواشیح فدک مشهد، معراج قم، فلق اصفهان، طارق تبریز و محمد رسول‌الله(ص) تهران حضور خواهند داشت و همچنین ۷۰ نفر از قاریان ممتاز و بین‌المللی که در پیاده‌روی به اجرای برنامه پرداختند، مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
رقابت ۱۳۵ نفر از کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی
مرحله نهایی سومین دوره مسابقات سراسری قرآن و اذان در ۹ رشته ویژه آقایان به ترتیب قرائت تحقیق، ترتیل، اذان، حفظ ۵ ۱۰، ۲۰ جز و حفظ کل و مفاهیم قرآن‌(تفسیر سوره حجرات و لقمان) و برای بانوان نیز به غیر از اذان در همه رشته‌ها برگزار شد. نفرات برگزیده هر رشته در این دوره از مسابقات به مسابقات سراسری وزارت نفت که در اردیبهشت سال ۹۷ برپا می‌شود، راه خواهند یافت.
برترین‌های جایزه بین‌المللی خارطوم/ ایران هشتم
آیین اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه خارطوم ۲۳ دی‌ماه با حضور عمر حسن احمد بشیر، رئیس‌جمهور سودان، اعضای کمیته داوران و میهمانانی از کشورهای مختلف برگزار شد. اعضای کمیته داوران این مسابقات از کشورهای سودان، عربستان، قطر و امارات بودند و محمدرسول تکبیری، نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات بود. این دوره از مسابقات با حضور ۷۱ شرکت‌کننده از ۵۱ کشور و در گروه آقایان شامل حفظ کامل قرآن به همراه تجوید و ترتیل به همراه تفسیر معانی قرآن و در گروه بانوان شامل حفظ کامل قرآن به همراه تجوید و ترتیل برگزار شد.
اذعان داوران به اجرای عالی نماینده جمهوری اسلامی ایران
محمدرسول تکبیری، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان که رتبه هشتم این مسابقات را نیز کسب کرد، ساعت ۱۴:۳۵ یکشنبه، ۲۴ دی‌ماه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال خبرنگار ایکنا و نیز سیدعلی حمیدی، کارشناس امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفت.
معتز آقایی، حافظ کل قرآن که تکبیری را در این سفر همراهی می کرد، اظهار کرد: این توقع را دارم که به نماینده کشورمان به چشم نفر هشتم نگاه نشود؛ چرا که بنده از نزدیک شاهد اجرای ایشان بودم و مشاهده کردم که واقعا ایشان هیچ چیزی از خود در مسابقات کم نگذاشت و شاهد این امر نیز این است که همگان بر اجرای خوب ایشان تأکید داشتند.
قشم؛ میزبان مرحله نیمه نهایی سومین مسابقات شوق تلاوت
این رقابت‌ها از تاریخ سوم تا ششم بهمن ماه با حضور ۷۶ نخبه قرآنی از ۱۱ استان کشور شامل چهارمحال و بختیاری(شهرکرد)، سیستان و بلوچستان(زاهدان)، قزوین، کرمان، کرمانشاه، مرکزی(اراک)، اصفهان(کاشان)، خراسان رضوی(مشهد)، آذربایجان شرقی(تبریز)، مازندران(ساری) هستند که با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت به میزبانی قشم برگزار می‌شود.
انتصاب مسئولان کمیته‌های ۱۰‌ گانه مسابقات بین‌المللی قرآن
همزمان با برگزاری نشست مسئولان و اعضای کمیته‌های ستاد بر گزاری سی‌و‌پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، احکام مسئولان کمیته‌های ۱۰ گانه این مسابقات اعطاء شد.
پنجمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ 
پنجمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن ۲۴ دی ماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با موضوع بررسی اقدامات ذیل راهبردها برگزار شد. به علت طولانی شدن این جلسه تنها اقدامات یک راهبرد از راهبردهای سه‌گانه سازمان اوقاف و امور خیریه مورد بررسی قرار گرفت و بررسی اقدامات سایر راهبردها به جلسات آینده موکول شد. همچنین در بخش پایانی این نشست در مورد طرح قرآنی ۱۴۵۲ نیز بحث و تبادل نظر شد و قرار شد خروجی‌های این بحث‌ها در مورد این طرح طی نشستی خبری اعلام شود.
آغاز ثبت نام یازدهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان
مسئول برگزاری مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) اظهار کرد: یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) طی ۲۸ بهمن‌ماه تا چهارم اسفندماه در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل قرآن در قم برگزار می‌شود.
روی سخنم صرفاً با آموزش و پرورش بود
هفته گذشته سعید حجاریان، فعال سیاسی کشورمان در موضع‌گیری خود نسبت به انتشار خبری مبنی بر تأکید مجدد بر عدم تدریس زبان انگلیسی در مقطع ابتدایی(البته ممنوعیت آموزش زبان خارجی همیشه وجود داشته و براساس اسناد بالادستی برنامه مدارس ابتدایی شامل آموزش زبان انگلیسی نمی‌شده است) نظرات خود را در قالب یادداشتی منتشر کرد.
در بخشی از این یادداشت انتقاد‌آمیز درباره عملکرد آموزش و پرورش و در چند جمله، چنین مطرح شده بود که «... گمان نرود که با حذف زبان انگلیسی همه فرزندان ایران، قاری قرآن خواهند شد...». این جملات و دیگر جملات این یادداشت، اعتراض اعضای جامعه قرآنی به ویژه دو تن از پیشکسوتان این عرصه را به همراه داشت. خادم‌القرآن عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و سیدمحسن موسوی‌بلده دیگر مدرس و استاد قرآنی کشورمان، نسبت به این عبارات واکنش‌ نشان دادند. حجاریان در تماس با تحریریه ایکنا به این اعتراض‌ها پاسخ داد.

بیانیه پایانی پویش سراسری قرآنیان تغییر به نفع ترویج

شورای مرکزی پویش «قاریان ایرانی جهت مطالبه تغییرات بنیادین در راستای ترویج واقعی فرهنگ تلاوت» ۲۶ دی ماه، بیانیه پایانی خود را مبنی بر پایان موقت پویش در فضای مجازی و عمل نمودن به مطالبات بر حق پویش توسط مسئولان، در چند بند منتشر کرد.
اسامی راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات تلویزیونی اسراء اعلام شد
مرحله اول مسابقات تلویزیونی اسراء در چهار رشته تلاوت‌های تقلیدی از عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، منشاوی و دعا‌خوانی به پایان رسید و راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی معرفی شدند.
ارسال‌ دعوت‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن برای ۶۸ کشور
حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، معاون مرکز قرآن و عترت سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد آخرین جزئیات سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، گفت: این مسابقات در حال حاضر در مرحله ارسال دعوت‌نامه‌ها است و در چهار بخش این مسابقات، مجموعاً ۱۱۴ کشور حضور خواهند داشت.
وی افزود: در مورد دعوت از کشورها، با توجه به این که مسابقات در چند بخش برگزار می‌شود، دعوتنامه‌ها به صورت مشترک ارسال می‌شود.
دانشگاه‌ها تکلیف خود را با طرح ملی حفظ مشخص کنند
در شصت‌ونهمین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها که با حضور حجج اسلام محمدیان و حمید محمدی برگزار شد بر مواردی چون مشخص شدن نوع ارتباط دانشگاه‌ها با طرح ملی حفظ قرآن، دریافت ایده‌های قرآنی از شرکت‌کنندگان در جشنواره‌های دانشگاهی و... تأکید شد. دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در راستای مطالبه ۱۰ میلیون حافظ قرآن نیز اشاره و اظهار کرد: کار این ستاد راه افتاده است، اما بحثی که وجود دارد این است که ما باید موضع خودمان را در قبال این طرح مشخص کنیم یا باید این کار را قبول داشته باشیم یا خیر و اگر قبول نداریم و اعتقاد داریم که این طرح برای قبل از دوران دانشگاه است، آن را اعلام کنیم بدون هیچ ترسی تا ما در ستاد راهبری تکلیف خودمان را بدانیم.
آخرین تمدید آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن
محمد امیری، مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی حفظ مجازی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بازه زمانی ثبت ‌نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن برای دومین بار تمدید شد. وی با اشاره به اینکه در اولین مرحله زمان ثبت‌ نام تا ۱۸ دی‌ماه اعلام شده بود، تصریح کرد: سپس این بازه زمانی تا ۳۰ دی‌ماه تمدید شد و امروز نیز براساس تصمیم اتخاذ شده این زمان تا ششم بهمن‌ماه بار دوم تمدید شد.
مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن‌ ناجا برگزار شد 

۲۸ دی ماه، مسابقات منطقه‌ای قرآن‌‌ کریم ویژه آقایان و بانوان با حضور کارکنان ناجا، پایور، وظیفه و خانواده‌های کارکنان(همسر و فرزند)، بازنشستگان ناجا و کارکنان وظیفه در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

captcha