به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم درس اخلاق حوزه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین شیخ عباس اخوان با موضوع جایگاه عالم دینی در دیدگاه اهل بیت(ع) روز سهشنبه 26 دیماه با حضور مدیر، اساتید و طلاب حوزه در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی مطلبی، مدیریت حوزه بعد از بیان نکات آموزشی درباره علمآموزی همراه با تقوا گفت: شاگرد مکتب امام صادق(ع) برای موفقیت در عرصه های مختلف علمی به دو بال علم و تقوا نیازمند است زیرا هر کدام از این دو بدون دیگری کافی نیست، بسیاری از علماء در گذشته وجود داشتند که به ظاهر دارای کرسی درس بودند اما تقوای واقعی را رعایت نمیکردند به همین دلیل هیچ آثاری از آنان به جای نماند، استاد ما آیتالله العظمی سبحانیتبریزی بار ها در سر درس میفرمودند هنگامی که در درس خارج اساتیدمان شرکت میکردم حاضرین در درس قریب به هزار نفر بودند ولی از چنین جمعیتی تنها 40 نفر توانستند به مقامات علمی والا برسند با این حال امیدواریم طلاب عزیز به این نکته مهم توجه کافی را داشته باشند.
در ادامه مراسم حجتالاسلام والمسلمین اخوان گفت: برخی از کسانی که در محیط حوزه های علمیه سراسر کشور حضور دارند گاهی ممکن است از خود بپرسند دلیل حضورشان در چنین فضای آموزشی چیست و آیا کسب علوم دینی در اسلام جایگاه خاصی را دارا است یا خیر، قبل از بررسی این سوال باید گفت چنین تفکراتی نشان از عدم توجه به علم و جایگاه عالم میباشد در حالی که بنده با بررسی های داشتهام در بین ادیان مختلف تنها دین اسلام است که دعوت به کسب علم میکند و در بین مذاهب مختلف هم مکتب تشییع همانند دین اسلام به مراتب بیشتر دارای این امتیاز منحصر به فرد است.
وی ادامه داد: توجه دین اسلام به جایگاه علم به طوری واضح و آشکار است که بسیاری از صاحب نظران در این باره کتاب های را نوشته و نشر دادهاند در مقابل تعدادی از منافقین با وجود اینکه نیت تخریب این مکتب را داشتند در اثر نادانی هایشان به طور ناخودآگاه از اسلام تعریف و تمجید کردند یکی از این کتاب ها کتاب للغه بین التشییع و التصوف است مجموعهای که در دانشگاه های خارج از کشور به مرحله تدریس رسیده است، در این کتاب نوشته شده تشییع مکتبی است عقلگرا و به همین دلیل در مسائل های مختلف با معیار عقل رفتار میکند! نویسنده هدف از تخریب مکتب داشته اما آگاهی لازم را نداشته است که هر مکتبی باید با معیار عقل برخورد کند.
اخوان افزود: بحرانی در تفسیر شریف برهان نقل میکند شخصی به محضر امام هادی(ع) مشرف شد و دید گروهی از بستگان حضرت، عدهای از بنیالعباس و عرب های ریشه دار در مجلس حاضرند در این حال شخصی عجم(اهل فارس) وارد مجلس شد حضرت به احترام او ایستاد و در کنار خودش او را جای داد، بعد از تعجب حاضرین حضرت فرمود ای حاضرین بدانید که معیار ارزش هر شخصی علم و تقوای او است و این عجمی روایات ما را برای عموم نقل میکند و آنان را به سمت ما سوق میدهد به همین جهت برای ما احترام ویژهای دارد.
تولیت حوزه علمیه ابوطالب(ع) تهران در پایان گفت: بعد از بیان روایات درباره ارزش علم نکته مهم تر عمل به دانستنی ها است زیرا در روایات مختلفی به این نکته اشاره شده به عنوان نمونه امام معصوم(ع) فرموده است خداوند روز قیامت گناهان زیادی را از انسان جاهل میآمرزد اما گناهی را از شخص عالم نخواهد آمرزید زیرا او آکاه به وظایف خود بوده ولی در آن کوتاهی کرده است، بدانید که علم بدون عمل وبالی آدمی در روز قیامت وبال خواهد شد.