حضور طراحان ایرانی در 12 رویداد بین‌المللی مد/ ارائه محصول در قالب لباس اسلامی
کد خبر: 3682855
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
قبادی عنوان کرد:

حضور طراحان ایرانی در 12 رویداد بین‌المللی مد/ ارائه محصول در قالب لباس اسلامی

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از اضافه شدن بخش «خارج از مسابقه» با الهام از کاخ گلستان به جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و گفت: طراحان ایرانی در 12 رویداد بین‌المللی مد حضور داشته و لباس اسلامی ارائه کرده‌اند.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح شرایط برگزاری هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر پرداخت و عنوان کرد: فعالیت‌های دبیرخانه هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بیش از چهار ماه است که آغاز شده و در این مدت جلسات برنامه‌ریزی با مشارکت اساتید، کارشناسان، منتقدان و صاحب‌نظران برگزار کرده و در نهایت امسال موفق شدیم فراخوان جشنواره را به موقع و زودتر از سال‌های قبل ارائه کنیم.

وی ادامه داد: برداشت ما این است که نظم و ترکیب مناسب‌تری نسبت به دوره‌های گذشته بر جشنواره حاکم است و این مسیر تا مراحل بعدی به خوبی و با قدرت جلو می‌رود؛ البته پس از رایزنی و بحث و تبادل نظر مباحث مهمی در دستور کار جشنواره قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین آنها ارائه الگوهای جدید در قالب مجموعه و کالکشن بود.  

اضافه شدن بخش «خارج از مسابقه» به جشنواره مد و لباس فجر

قبادی از اضافه شدن بخش «خارج از مسابقه» به جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و اظهار کرد: در جشنواره امسال بخش ویژه‌ای با عنوان «خارج از مسابقه» به ارائه کالکشن و مجموعه مد اختصاص داده شده است. نگاه حرفه‌ای به این موضوع را اساتید پیشنهاد کرده‌اند و مصوب شده که این بخش به صورت بسیار هوشمندانه و هنرمندانه در قالب نمونه‌های حرفه‌‌ای و دارای مفهوم مستقل باشند.

کاخ گلستان منبع الهام طراحان

وی از انتخاب «کاخ گلستان» به عنوان منبع الهام طراحان برای ارائه مجموعه طرح‌ها (کالکشن) نیز خبر داد و اعلام کرد: کاخ گلستان از یک دوره تاریخی و با معماری ایرانی ـ اسلامی برخوردار است و امکان الهام، برداشت و اقتباس از موضوعات مختلف را برای طراحان فراهم می‌کند. همچنین اسناد پژوهشی متعددی در اختیار مدیریت این کاخ موزه قرار دارد که ما به طراحان توصیه می‌کنیم به این منابع مراجعه کنند و به صرف الهام گرفتن از شکل‌ها و نقوش ظاهری کاخ اکتفا نکنند، بلکه زوایای مختلف و تکنیک‌های مختلف به کار رفته در این کاخ را مد نظر قرار دهند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دلیل اهمیت الهام گرفتن و استفاده از تمامی تکنیک‌ها و طرح‌های به کار رفته در هنرهای موجود در کاخ گلستان را تأثیر جدی این مسئله در روند مدسازی ایرانی ـ اسلامی برشمرد و گفت: تا پیش از این ما نمونه‌های مختلف و متعددی در حوزه مدسازی در شکل تک ستاره و نمونه‌‌ای داشتیم و جشنواره‌های فجر موفق شدند نمونه‌های مختلفی را وارد بازار کنند، اما تاکنون کمتر موفق شده‌ایم یک مسیر حرفه‌ای نظام‌مندی را در مدسازی ایجاد و اعلام کنیم که این مسیر خطی مدسازی متعلق به طراحان ما است؛ بر همین اساس در جشنواره امسال مسئله ارائه مجموعه و کالکشن مد مطرح شد تا با ارائه این گروه از آثار طراحی شده توسط هنرمندان پیشرو بتوانیم در سال 97 شاهد ارائه مجموعه‌های ایرانی ـ اسلامی مبتنی بر فکر و اندیشه ایرانی و حتی با استفاده از پارچه ایرانی باشیم.  

وی از فعالیت صنعت کشور در حوزه مدسازی نیز سخن گفت و عنوان کرد: صنعت ما نیز موفق شد چندین نمونه پارچه ایرانی با رنگ‌های متنوع و کیفیت بالا تولید کند، بر همین اساس مقرر شد که بر روی پارچه ایرانی در طراحی‌ها تأکید شود.

هویت از خودمان؛ فقط تکنیک‌های علمی مد را از جهان بگیریم

قبادی در پاسخ به این سؤال که تاکنون گام‌های زیادی در خصوص مد ایرانی ـ اسلامی برداشته شده، چه گام‌های دیگری مانده که باید برای آینده هدف‌گذاری شود؟ گفت: ساختار مد در دنیا ساختار علمی و تعریف شده‌ای است و ما در شکل باید خودمان را با تکنیک‌های علمی و عملی و فعالیت‌های روز دنیا انطباق دهیم. اما باید محتوا و ماهیت کارمان کاملاً ایرانی ـ اسلامی و مبتنی بر فکر و اندیشه خودمان استوار باشد و بر اندیشه‌های دینی، تمدنی و فرهنگی خودمان اتکا داشته باشیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: مسیری که در حال طی آن هستیم این است که رفتار ما حرفه‌ای شود و ضرورت‌ها و پیش‌نیازهای حرفه‌ای شدن را در دستور کار داریم؛ به عنوان مثال آموزش‌های کوتاه مدت بر اساس نیازهای حرفه‌ای که سایر مراکز کمتر به آن توجه دارند را در دستور کار داریم و چرخه مدسازی را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: همچنین برندسازی یکی از ماهیت‌های بسیار حیاتی و مهم است که در قالب مدسازی و ارائه برند ایرانی و نشان ایرانی پیگیری می‌کنیم و موضوعات آموزشی، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که بر اساس آن امسال 12 نشست تخصصی پیش از جشنواره فجر برگزار می‌کنیم.

قبادی تصریح کرد: مسیر حرکت مد ایرانی ـ اسلامی شناسایی شده و می‌توانیم بگوییم که در این چند ساله چند برند فعال موفق شده‌اند ذائقه مخاطب را شناخته‌ و وارد بازار شوند، همچنین می‌توانند بر اساس علاقه ‌مخاطبان برنامه‌ریزی و ارائه طرح کنند.

حضور طراحان ایرانی در 12 رویداد بین‌المللی

وی از حضور طراحان ایرانی در بازارهای جهانی و رقابت‌های جهانی نیز سخن گفت و اظهار کرد: طی دو سال گذشته طراحان ایرانی در 12 رویداد بین‌المللی شرکت کرده‌‌اند. در این رویدادهای بین‌المللی طرح‌های ایرانی بسیار مورد استقبال قرار گرفت و ظرفیت‌های طراحی ایرانی معرفی شد. حتی شاهد انعقاد قرارداد و فروش طرح‌های طراحان ایرانی به عنوان لباس اسلامی هم بوده‌ایم.

قبادی با بیان این مطلب که جشنواره مد و لباس فجر به سمت حرفه‌ای شدن و استفاده از نقطه نظرات و مشارکت هنرمندان حرفه‌ای و مشارکت بیشتر آنها در حال حرکت است، گفت: نگاه جشنواره به سمت حرفه‌ای شدن کار و توسعه فعالیت‌های مد محور مثل زیورآلات، پارچه، کیف و کفش و ... است و به سمت مدسازی ایرانی ـ اسلامی در حال حرکت هستیم. البته باید اهالی این حوزه توانمندی خودشان را ارتقا دهند و بر چرخه مد به خوبی مسلط شوند؛ جشنواره به سمت بزنگاه حرفه‌ای‌ها حرکت می‌کند و رقابت‌ها حرفه‌ای است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پایان گفت: عدم حضور برخی از چهره‌ها بیشتر از اینکه به جشنواره آسیب بزند به آن اشخاص صدمه می‌زند و ممکن است آنها را از چرخه مدسازی به صورت حرفه‌ای دور کند؛ امیدواریم طرح‌های ارائه شده به جشنواره، وارد جامعه شود؛ البته نه صرف یک طرح بلکه ما ساختار و ماهیت طرح‌ها را در طول سال در جامعه ببینیم.

captcha