«خبر خوب» همان «قول سدید» است که جامعه را به کمال می‌رساند
کد خبر: 3682445
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

«خبر خوب» همان «قول سدید» است که جامعه را به کمال می‌رساند

قائم‌ مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه خبر خوب باید رشددهنده جامعه باشد، گفت: «خبر خوب» همان «قول سدید» است که جامعه را به کمال می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: سیدعلی سرابی قائم‌ مقام شورای عالی قرآن با اشاره به ویژگی‌های یک خبر خوب، گفت: خبر خوب خبری است که اولاً صحیح، درست و واقعی باشد و همچنین باید نوع بیان و ادبیاتش صحیح و استوار باشد و به تعبیری کلام مؤدبانه باشد.

وی با بیان اینکه یک خبر خوب باید رشددهنده و تکامل‌کننده کسی باشد که آن خبر را می‌خواند یا می‌شنود،‌ عنوان کرد: شاید آیه شریفه «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ؛ و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ایشان بخوان» اشاره‌ای داشته باشد به اینکه خبری که درباره فرزندان حضرت آدم(ع)‌ می‌خوانیم خبر خوب یا خبر بحق است. یا درباره سخن گفتن در سوره مبارکه احزاب داریم که خداوند می‌فرماید؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا» قول سدید؛ قول استوار و محکم و صحیح است. اگر این‌گونه باشد در شنونده ما تأثیر رشد و تکامل را ایجاد خواهد کرد.

قائم‌ مقام شورای عالی قرآن با اشاره به بخشی از آیه 71 سوره مبارکه احزاب مبنی بر «یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ»، اظهار داشت: اگر سخن، سخن صحیحی باشد باعث اصلاح اعمال و غفران و آمرزش گناهان انسان می‌شود، همانطور که ما در ادبیات خودمان داریم که جز راست نباید گفت. هر راست را هم نباید گفت، یعنی سخن و خبری که انسان آن را پخش می‌کند حتماً باید راست و حقیقت باشد. اما هر حقیقتی هم گفتنی نیست، بنابراین گاهی اوقات بعضی از اخبار صحیح است اما گفتن و بیان کردنش نه تنها باعث اصلاح و رشد در جامعه نمی‌شود بلکه ممکن است نتیجه عکس هم بدهد. پس ویژگی دیگر خبر خوب رشددهندگی است.

وی گفت: رسانه‌های ما در مقایسه با رسانه‌های کشورهای مختلف، جنبه تعالی‌بخشی و هدایت‌گری‌شان قوی‌تر است. مخصوصاً اینکه امروز ما با یک شبکه فاسد رسانه‌ای مواجه هستیم که در اختیار مستکبران جهان قرار دارد و با برجسته کردن وقایع غیرواقعی و ترویج ضد ارزش‌های انسانی و اسلامی جوامع را به دنبال خویش به انحطاط می‌کشند و باعث انحراف مسیرتکامل بشری شده‌‌اند.

سرابی با تأکید بر اینکه رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران با سرلوحه قرار دادن ارزش‌های اسلامی در ترویج تفکر ارزشی انسانی اسلامی، موفق بوده‌اند، گفت: این به معنای کامل و بی‌اشکال بودن مطلق نیست، بلکه رشد و تکامل، نهایت و پایانی ندارد و حتماً جا برای رشد بیشتر رسانه‌ها وجود دارد، رسانه‌های ما به خاطر حاکمیت ارزش‌های انسانی و اسلامی در جامعه، مسیرشان مسیر خوب و صحیحی است اما برای تکامل و بهتر شدن در عرصه‌های مختلف لازم است که منشور رسانه‌ای که رشددهنده در خدمت کمال و بالندگی جامعه باشد، داشته باشیم.

وی اظهار داشت: باید منشور ارزشی برای اخبار در همه زمینه‌ها اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، قرآنی، اقتصادی و... تنظیم شود و تمام فعالیت‌های یک رسانه از تربیت خبرنگار گرفته تا تهیه خبر و انتشار اخبار در آن منشور مورد توجه قرار گیرد. داشتن چنین منشوری در حوزه اطلاع‌رسانی خبرهای قرآنی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. فعالان قرآنی باید طوری عمل کنند که برای حوزه‌های دیگر الگو باشند.

قائم مقام شورای عالی قرآن عنوان کرد: احساس می‌کنم در حوزه اطلاع‌رسانی قرآنی دچار نوعی تناقض رفتاری هستیم از طرفی سعی می‌شود با الگوگیری از ترفندهای ژورنالیستی مخاطب بیشتری جذب شود، از طرفی به جهت قداست این حوزه بامحدودیتهایی مواجه هستیم و مشاهده می‌کنیم که قرآنی‌ها هم اندک‌اندک تحت تأثیر روش‌های ژورنالیستی سایر حوزه‌ها قرار می‌گیرند و همین مسئله باعث بروز تناقض‌هایی می‌شود، در حالی که خبرهای قرآنی باید کاملاً برمدار ارزش‌های انسانی استوار باشد.

وی افزود: اینجاست که ضرورت تهیه این منشور، در حوزه اخبار قرآنی دوچندان می‌شود و خبرگزاری‌های خوب ما باید با کمک فعالان و اساتید قرآنی این منشور ارزشی در اسرع وقت تهیه و به یک دستورالعمل خوب برای رفتار رسانه‌ای ما در عرصه فعالیت‌ قرآنی تبدیل شود.

captcha