ثبت بیش از 200 هزار سهم از موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز
کد خبر: 3682299
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷

ثبت بیش از 200 هزار سهم از موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز

گروه اجتماعی: رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ایجاد موقوفه مشارکتی با نیت ترویج فرهنگ قرآنی برای اولین بار از سوی آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح شده است، گفت: تاکنون 223 هزار و 786 سهم از موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز ثبت شده و آمار نهایی مشارکت دانش‌آموزان و خیران هفته اول بهمن ماه اعلام خواهد شد.

علی مهدوی‌خواه، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سهم موقوفات با نیت قرآنی در استان خراسان رضوی را بسیار کم عنوان کرد و گفت: ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند حمایت مالی و ورود خیران به این حوزه است.
وی افزود: ایده وقف مشارکتی قرآن برای اولین بار با هدف توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی در استان خراسان رضوی از سال گذشته به عنوان یک طرح ابتکاری مطرح  و با برگزاری جلسات متعدد از آبان‌ماه امسال، شیوه‌نامه آن تدوین شد.
وی افزود: ابلاغیه این طرح همراه با پوسترهای تبلیغاتی به پنج هزار مدرسه در استان ارسال و ۴۷۰ هزار پاکت مخصوص واقف قرآنی طراحی و جلسات متعدد آموزشی، توجیهی و هماهنگی برای والدین، دانش‌آموزان و مسئولان مدارس استان برگزار شد.

تشکیل ستاد وقف قرآنی در بیش از دو هزار مدرسه استان
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون در بیش از دو هزار مدرسه استان ستاد طرح وقف مشارکتی قرآن تشکیل شده است، عنوان کرد: در راستای ترویج فرهنگ وقف قرآنی، اقدامات نمادینی از جمله طرح پویش من واقف قرآنی هستم در مدارس استان اجرا و با استقبال خوبی همراه شد.
وی برپایی محافل قرآنی در راستای هم سفره شدن خیران با کلام وحی و برپایی نمایشگاه با موضوعات نقاشی و دلنوشته‌های دانش‌آموزان با موضوعات قرآنی را از دیگر اقدامات انجام شده در مدارس و دارالقرآن‌های آموزش و پرورش برای ترویج این سنت حسنه عنوان کرد.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: همچنین در دارالقرآن خاتم الانبیاء شهرستان تایباد جشنواره غذا برگزار و عواید این برنامه برای ثبت وقف قرآنی در نظر گرفته شد؛ البته برنامه‌های ابتکاری در بسیاری از مدارس و دارالقرآن‌های استان اجرا شده است.

ثبت بیش از 200 هزار سهم موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز

مهدوی‌خواه با بیان اینکه تاکنون 223 هزار و 786 سهم از موقوفه قرآنی با مشارکت دانش‌آموز، والدین و مدیران واگذار شده است، ابراز کرد: امید است این میزان به مبلغ قابل توجهی جهت خریداری موقوفه‌ای درآمدزا برای امور قرآنی آموزش و پرورش برسد.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه مبلغ مذکور ثبت سامانه شده است، اظهار کرد: البته مبلغ جمع‌آوری شده بیشتر از رقمی است که در سامانه ثبت شده که تا پایان دی‌ماه تمامی مبالغ دریافتی در قالب صورت‌جلسه با امضای اعضای ستاد اجرایی طرح وقف قرآنی به استان ارسال خواهد شد.
اجرای طرح موقوفه قرآنی با مشارکت 500 هزار دانش‌آموز واقف
وی افزود: با توجه به گستردگی مخاطبان دانش‌آموز و احساس نیاز به ایجاد موقوفه قرآنی، طرح ایجاد موقوفه مشارکتی با نیت ترویج فرهنگ قرآنی از ابتدای سال تحصیلی به عنوان شاخص‌ترین فعالیت قرآنی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در اولویت قرار گرفت.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در این طرح که برای اولین بار در کشور و به عنوان طرح ابتکاری از سوی آموزش و پرورش خراسان رضوی انجام می‌شود، 500 هزار دانش‌آموز واقف خواهند شد.
مهدوی‌خواه در خصوص اهداف ایجاد موقوفه مشارکتی قرآن، ابراز کرد: تبیین و ترویج فرهنگ قرآنی بین دانش‌آموزان و سرمایه‌گذاری به‌منظور تأمین هزینه در حوزه فعالیت‌های قرآنی از اهداف ایجاد موقوفه مشارکتی به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه 500 هزار قبض برای این منظور تهیه شده است، گفت: دستورالعمل این طرح به مدارس ارسال شده و پس از دریافت قبوض، ته چک تحویل ادارات در سطح استان می‌شود تا سند وقف برای دانش‌آموزان واقف تهیه و تنظیم شود.
مسئول اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در ایام الله دهه فجر جمع‌بندی تمامی مبالغ انجام و تبدیل به عین موقوفه درآمدزا خواهد شد تا عواید آن در راستای فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن مورد استفاده قرار گیرد.

هفته اول بهمن ماه؛ اعلام آمار نهایی مشارکت دانش‌آموزان و خیران در موقوفه مشارکتی

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه مبالغ جمع‌آوری شده در فاز اول اجرای طرح وقف مشارکتی قرآن، در دهه مبارک فجر تبدیل به عین منفعتی و پروژه اقتصادی درآمدزا خواهد شد، اظهار کرد: آمار نهایی مشارکت دانش‌آموزان و خیران در این موقوفه هفته اول بهمن‌ماه اعلام خواهد شد، ضمن اینکه از پیشنهاد خیران در خصوص تبدیل کردن مبالغ مشارکت به موقوفه درآمدزا استقبال می‌شود.

مهدوی‌خواه در خصوص نحوه مشارکت غیر حضوری ابراز کرد: یکی از روش‌های مشارکت در طرح وقف مشارکتی قرآن، عترت و نماز، استفاده از درگاه موبایلی است.
وی در تشریح این مطلب افزود: علاقه‌مندان می‌توانند بعد از شماره‌گیری مذکور انتخاب گزینه وقف مشارکتی، قرآنی، دانش‌آموزی، استانی ، وارد کردن کد استان(۰۵۱) مبلغ مورد نظر را وارد کرده و مراحل پرداخت را انجام دهند.

ثبت بیش از 200 هزار سهم از موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر توجه به وقف در حوزه قرآن و عترت دانش‌آموزان، اظهار کرد: امید است که خیران نیک‌اندیش که توان مالی بالایی دارند با این طرح همراه و در موقوفه قرآنی سهیم شده و اگر در این خصوص زمین و یا ملکی را برای وقف در نظر گرفته‌اند با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش استان اعلام آمادگی برای این اقدام خیرانه را داشته باشند.

captcha