پاسخ «عباس سلیمی» به سخنان کنایه‌آمیز یک فعال سیاسی/ آسمان را به ریسمان نبافیم
کد خبر: 3681382
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

پاسخ «عباس سلیمی» به سخنان کنایه‌آمیز یک فعال سیاسی/ آسمان را به ریسمان نبافیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: خادم القرآن عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان سخنان مطرح شده توسط یک فعال سیاسی را نشانه بارز آسمان به ریسمان بافتن دانست و تأکید کرد که مومنان حقیقی و قرآنیان کشور به نمط نبوی قرآن می‌خوانند و افزود: این اظهارات مصداق بارزی از تعبير «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا البَاطِلٌ» است.

پاسخ «عباس سلیمی» به سخنان کنایه‌آمیز یک فعال سیاسی/ آسمان را به ریسمان نبافیم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پس از اینکه طی هفته گذشته خبر ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در مقطع ابتدایی از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، شاهد اظهارنظرهای مختلفی در این زمینه بودیم. اظهارنظرهایی که بیشتر حول مخالفت با این تصمیم و نقدهایی که بر آن وارد بود، می‌چرخید.
یکی از اظهارات توسط «سعید حجاریان» فعال سیاسی کشورمان بیان شد، اظهاراتی که البته به نظر می‌رسد در آن کنایه‌هایی به قرآنیان و فعالان قرآنی وارد شده است. در این رابطه گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن با خادم‌القرآن «عباس سلیمی» پیشکسوت در عرصه قرآنی را می‌خوانید؛

عباس سلیمی در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد این اظهار نظر ضمن تأکید بر این موضوع که به دنبال پاسخگویی به شخصی خاص و یا تقابل در گفتارها نیست، گفت: همانطور که افراد دیگر به خودشان اجازه می‌دهند در مورد مسائل مختلف از جمله قرآن کریم و آموزش آن اظهار نظر کنند، این حق و وظیفه جامعه قرآنی است که در این رابطه نظر خود را بدون مجادله و ایجاد اختلاف و البته قاطعانه اعلام کند.
وی با تأکید بر اینکه این قیاس منطقاً یک قیاس مع‌الفارق و بی‌اساس است، افزود: در هفت پیکر نظامی پیرامون ستایش سخن آمده است که «وانکه پنبه از کتان نشناخت/ آسمان را ز ریسمان نشناخت!». منظور از این بیت آن است که کسی سخن بیهوده و نامربوط بر زبان جاری کند و یا نا آشنای به امور باشد و سخنان بی‌اساس را مطرح کرده و زمین و زمان را برای بیان غرض دلخواه خود به هم بدوزد در حالی که ربطی بهم نداشته باشند. اظهار نظر اخیر یکی از سیاسیون کشور، حکایت همین بیت است و به عبارت دیگر مصداق بارزی از فرمایش «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا البَاطِلٌ» است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: آموزش و پرورش براساس تکلیف و تشخیص خود طی بخشنامه‌ای اعلام کرده است، تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ممنوع بوده و آموزش آن از سال اول دبیرستان قابل اجراست، بعد از این بخشنامه معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه نیز گفته است این موضوع مسئله جدیدی نیست و براساس مصوبات درسی قبلی، تدریس زبان انگلیسی از پایه هفتم آغاز می‌شود.
سلیمی با تأکید بر اینکه موافقت یا عدم موافقت با اصل این سیاست یک مسئله و نیش و کنایه زدن به آموزش قرآن مسئله‌ای دیگر است، گفت: در مورد بحث زبان انگلیسی من شخصاً به آموزش و پرورش چندین ایراد را وارد می‌دانم، اول اینکه اگر مطابق مصوبات درسی وزارتخانه، نباید از آغاز، زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی تدریس می‌شد، چرا اجازه تدریس داده شد؟ سیستم نظارت در حال چه کاری بوده است؟ چرا قبلاً تدریس شده و الان ممنوع شده است؟ دوم اینکه در طول این چهار دهه هر تغییری که صلاح بوده و ضروری تشخیص داده شده، در شیوه يا محتوای درس‌ها اعمال شده و هیچ کدام هم خبری نشده است، چرا این مسئله را رسانه‌ای کرده و با آب و تاب انعکاس داده‌اند تا بهانه به دست بهانه جویان داده شود و هر کسی به قصد تسویه حساب با اعتقادات و مکتب و قرآن قلم فرسایی کند؟! سوم اینکه چه ضرورتی دارد واژه «ممنوعیت تدریس» را به کار ببرند؟ مگر می‌توان با مقوله علم و دانش و فن و تخصص با بخشنامه و به صورت فرمایشی یا الفاظ آمرانه حقوقی برخورد کرد؟
این خادم‌القرآن اذعان کرد: البته و صد البته به اعتقاد ما فراگیری زبان‌های مختلف مفید است و حتی در برخی از موارد ضروری و واجب است. مگر نه اینکه رسالت انقلاب اسلامی براساس فرمایش دقیق و موضع الهی امام راحل(ره) صدور این انقلاب به سراسر جهان است؟ مگر می‌شود بدون آشنایی با فرهنگ و زبان مردم جهان، پیام انقلاب اسلامی را برای آنها بازگو کرد؟ بنده معتقد هستم علاوه بر زبان انگلیسی باید زمینه فراگیری برخی زبان‌های دیگر را نیز فراهم کرد. اساتید، معلمان، دانشجویان، دانش‌آموزان و سایر فرهنگیان ما باید بتوانند معارف دین و قرآن و همچنین اصول انقلاب اسلامی و فرهنگ غنی ایران سرافراز را به زبان‌های عربی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی و حتی عبری برای مردم جهان بازگو کنند. اگر فرزندان ما زبان‌ها و گویش‌های ملی را هم فرابگیرند ضرر نکرده‌اند، بلکه با عظمت و تنوع فرهنگی ملت خودشان بیشتر آشنا شده‌اند.
سلیمی افزود: نظام آموزشی و تربیتی کشور اگر خیلی دلسوز فرهنگ ایران و اسلام و یا نفوذ فرهنگ بیگانگان است، از بدآموزی‌ها جلوگیری کند. اجازه ندهند در برخی از مهدکودک‌ها به بهانه آموزش حرکات موزون، رقاصی را به فرزندان بیگناه این ملت آموزش دهند! مسئولان آموزشی کشور نگران چه چیزی هستند؟ آیا خودشان زبان انگلیسی را فرا نگرفته‌اند؟ و اگر فراگرفته‌اند با فرهنگ اسلام و ایران بیگانه شده‌اند؟! مسئولان نظام آموزشی کشور ما با همه احترامی که برای آنها قائل هستیم، باید بدانند که در برابر تاریخ آینده این ملت و نزد خداوند بزرگ مسئول و پاسخگو بوده و تصمیمات آنها باید مبتنی بر کارشناسی دقیق و تفکر عمیق و تشخیص نیازهای اساسی فعلی و آتی کشور باشد.
وی تصریح کرد: هرآنچه در این رابطه گفته شد و نگفته شد و باید گفت به کنار، اینها دلیل نمی‌شود تا کسی این موضوع را بهانه کند و بگوید؛ «گمان نرود با حذف زبان انگلیسی همه فرزندان ایران قاری قرآن خواهند شد» و بعد دنباله سخن خود را در قالبی زهرآگین و نیش‌دار مطرح کند. این مصداق همان آسمان و ریسمان به هم بافتن است که در مورد آن توضیح داده شد. باید گفته شود هیچ کسی غیر از خود این آقا چنین گمانی نکرده است. نه در بخشنامه‌ها، نه در دولت و نه در آموزش و پرورش گفته نشده که در ساعات رسمی تدریس، زبان انگلیسی تعطیل شود تا فرزندان ما قاری قرآن شوند!
سلیمی در ادامه این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه مگر همه می‌توانند قاری قرآن شوند؟ گفت: قاری قرآن شدن، حافظ قرآن شدن، مترجم و مفسر قرآن شدن و شاگرد قرآن شدن توفیق و سعادت می‌خواهد، اینگونه نیست که اگر فردا بگویند تدریس زبان انگلیسی که تعطیل شد دیگر همه قاری قرآن و حافظ قرآن می‌شوند.
این خادم‌القرآن افزود: وقتی سیاستمدار دیگری بی‌محابا و نادرست، عملکرد حضرت ولیعصر(عج) را قابل نقد می‌داند، چرا این سیاستمدار جسارت نکند و قرآن و آموزش قرآن را به آموزش زبان انگلیسی ربط ندهد و از میان هزاران بیت اشعار زیبا از حضرت حافظ واژه «تزویر و ریا» را انتخاب نکند؟ صد البته که تزویر و ریا زشت و ناپسند است و فاعل آن نیز مزور و مکار است، چه قاری قرآن باشد و چه سیاستمدار و چه ملبس به لباس روحانیت باشد یا مداح، مسلّم است هر کسی که قرآن را پوشش تزویر قرار دهد رسوای دنیا و آخرت خواهد شد و در دادگاه عدل الهی دچار عذاب می‌شود. هر سیاستمداری هم اگر در عالم سیاست با خدعه و تزویر عمل کنند یا عمل کرده باشند به موجب پاره‌ای از روایات در قیامت طعمه آتش خواهند شد. آن کس که قرآن را وسیله تزویر قرار داده و حرمت آن را پاس نداشته مشمول لعنت خدا و فرشتگان و قرآن کریم است. این موضوع چه ربطی به زبان انگلیسی دارد؟! همه این مواردی که گفته شد در جهت اثبات این مطلب است که حرف این شخص مصداق و مفهوم بارز آسمان و ریسمان به هم بافتن است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در ادامه گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: کسانی که به اقرار خودشان منبع آشنایی آنها با زبان عربی و کتاب «مبادی العربیه» بوده و قریب چهل سال بدون پشتوانه مبادرت به صدور چک بلامحل از فرهنگ دینی خود کرده‌اند، باید به این شخص گفت که مومنان حقیقی کشور و قرآنیانی که به نمط نبوی قرآن می‌خوانند، مانند آنها نمی‌اندیشند و در قبال بیت منتخب تزویر که این شخص انتخاب کرده، قرآنیان بیت دیگری را برای جامعه مطرح می‌کنند که جناب حافظ فرمود: «حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار/ تا بُوَد وِردَت دعا و درس قرآن، غم مخور».
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا با تأکید بر اینکه آموزش قرآن با آموزش دیگر فنون و علوم هیچ منافاتی ندارد، گفت: مرکزی با عنوان «مرکز ترجمه قرآن به زبان‌های خارجی» در شهر مقدس قم سال‌های متمادی است که فعالیت دارد و استاد بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمین «نقدی» با فضل و کمال و عشقی که دارند آنجا مشغول فعالیت هستند و از افتخارات ماست که در این چهار دهه قرآن را با حضور اساتید و دانشمندان و مترجمان به زبان‌های مختلف دنیا چاپ کرده و وزارت امور خارجه، سفارتخانه‌ها و رایزنی‌ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات، این ترجمه‌ها را در دنیا منتشر می‌کنند. اینگونه نیست که این مسئله را در مقابل آموزش زبان‌های دیگر قرار دهیم. زمانی هست که در رابطه با سیاست مزورانه رژیم انگلیس صحبت می‌کنیم، آن مقوله‌ای است که باید برای آن ده‌ها همایش بین‌المللی برگزار کرد، اما یک زمان در رابطه با زبان ملت‌ها و اقوام مختلف صحبت می‌کنیم که در این زمینه هیچ تقابلی وجود ندارد.
این خادم قرآنی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از کم کاری‌های ما معرفی نکردن قرآنی‌های نخبه و دانشمند به جامعه بوده است، گفت: در جامعه قرآنی، مهندسین متعهد و پزشکان پرافتخار، اساتید و معلمان و هنرمندان و اصنافی که در خدمت مردم می‌باشند‌، در حال فعالیت هستند. در این رابطه ضمن تشکر از دوستانمان در رادیو قرآن و شبکه قرآن و خبرگزاری ایکنا که البته در این رابطه خوب عمل کرده است، توصیه می‌کنم مقداری میزان فعالیت خود را برای معرفی چهره‌های علمی و پرافتخار قرآنی به جامعه افزایش داده و در این رابطه برنامه‌ریزی کنند تا مردم بشناسند که در جامعه قرآنی چه عناصر خدومی وجود دارند و در خدمت این ملت هستند و اگر بر فرض، یکی از آحاد جامعه قرآنی مرتکب عملی مغایر با شرع و قانون گردد، دلیل آن نمی‌شود که کسی از راه برسد و تمامیت آن راه مقدس و اعضاء جامعه قرآنی را به چالش کشیده و قداست نهضت قرآنی را مورد تهاجم قرار دهد! پس انصاف کجا رفته است؟!
وی افزود: نکته دیگری که از قضیه فوق مهم‌تر است اینکه جامعه قرآنی و همه ما باید بیش از دیگران و پیش از همیشه مراقب باشیم. جامعه، رفتار و کردار ما را با حساسیت پیگیری می‌کند و حق هم دارد. پس نباید بهانه به دست دشمنان بیگانه با قرآن و یا دوستان کم لطف نسبت به قرآن بدهیم. جامعه قرآنی باید بیش از هر زمان دیگری پایبندی خود را به اصول، احکام، ارزش‌ها و فرامین قرآنی عملاً به اثبات برساند و در مورد پاسداری از قرآن و صیانت از جایگاه والای جامعه قرآنیان، کوچکترین تردیدی به خود راه ندهد. اگر ما به وظایف خود عمل کنیم زمینه این گونه انتقادهای بی‌اساس و تهاجم‌های غیرمنصفانه قطعاً ضعیف و محو خواهد شد.
سلیمی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: از دوستانی که ممکن است برخی مواقع تسویه‌حساب‌های سیاسی خود را به طرف قرآن سوق دهند، تعجب می‌کنم، قرآن یک کتاب جهانی است و کتابی است که سرتاسر کلام خداوند بزرگ است. ما باید به این منشور وحی احترام بگذاریم. اگر نسبت به عملکرد وزارت آموزش و پرورش یا هر مسئول و هر شخص دیگری نقد داریم، منصفانه خود او را نقد کنیم، نیازی نیست که به هر دری بزنیم تا حرف خودمان را به کرسی بنشانیم و تسویه حساب با دین و قرآن را به میان بکشیم. همه باید بدانیم که؛‌ سپهر کهن طاق ایوان ماست/ همه سربلندی ز قرآن ماست/ هر آنکس ندارد ز قرآن خبر/ نهال وجودش ندارد ثمر/ الا ای درخشان کتاب خدای/ تویی کیمیا و تویی رهنمای/ درود فراوان برای تو باد/ همه جان عالم فدای تو باد.

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۱۱:۴۴
0
2
احسنت به استاد حاج عباس سلیمی که حق مطلب رو ادا کردن
زواری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۱۲:۳۰
0
2
کنایه عجیبی بود که در یادداشت حجاریان گفته شده بود واقعا ضرورتی داشت چنین مقایسه ای !!!
مرجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۱۷:۲۲
0
2
این حرفها باید توسط همه افرادی که به قرآن عشق می ورزند گفته بشه و تایید بشه
sabalan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۱۷:۲۵
0
2
وقتی در برابر بی احترامی های گذشته سکوت می کنیم بی احترامی ها وسعت پیدا می کنه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۱۷:۲۶
0
1
حالا بگید چی گفته حجاریان
عزیزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۹:۱۹
0
1
میشه لطفا صحبت های حجاریان رو هم لینک کنید به این خبر؟
ابان الدين حكيم
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۴:۱۹
0
1
احسنت به استاد عباس سليمى
واقعا جامعة قرآنى به أمثال استاد سليمى بايست افتخار كند.
ما شاء الله. واقعا جواب بسيار سليم و عاقلانه و متفكرانه اى بود.
captcha