شبی به‌یادماندنی در نسیم‌شهر با حضور قاریان بین‌المللی و ممتاز+ صوت و عکس
کد خبر: 3655971
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

شبی به‌یادماندنی در نسیم‌شهر با حضور قاریان بین‌المللی و ممتاز+ صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه آموزش قرآن محسن قاسمی، مدرس و قاری ممتاز کشورمان با حضور قشرهای مختلف سنی و قاریان ممتاز و بین‌المللی در مسجد علی‌بن ابی‌طالب(ع) شهرستان بهارستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزش قرآن محسن قاسمی، مدرس و قاری ممتاز کشورمان شب گذشته، 30 مهرماه با حضور قشرهای مختلف سنی و قاریان ممتاز و بین‌المللی در مسجد علی‌بن ابی‌طالب(ع) واقع در شهرستان بهارستان، نسیم‌شهر، خیابان ۱۶ متری مطهری برگزار شد.

شبی به یادماندنی در نسیم‌شهر با حضور قاریان بین المللی و ممتاز+صوت وعکس

در این جلسه، اعضا به ارائه تلاوت‌های تقلیدی از اساتید مصری پرداخته و محسن قاسمی نکات صوت و لحنی این قرآن‌آموزان را متذکر شد. البته در جلسه شب گذشته، به علت حضور مهمانان ویژه، سعید پرویزی، مهدی غلام‌نژاد و حبیب صداقت فرصت محدودی برای ارائه شاگردان بود.

در اواسط جلسه سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه غافر با وجود صوتی سرماخورده پرداخت که مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. پس از پایان تلاوت پرویزی، محسن قاسمی ضمن بیان این نکته به پرویزی که همیشه این سرما را همراه خود داشته باش گفت: تلاوت استاد پرویزی، منحصر به‌فرد با فراز‌های کوتاه است. یکی از ویژگی‌های کوتاه خواندن این است که تا رسیدن به قفله، مستمع حس نمی‌کند که نغمه در حال اتمام است. اما در کلمه قفله، یک سرعت ذهنی می‌خواهد که قاری باید با سرعت، آن کلمه را مدیریت کند. شاهد بودیم که استاد پرویزی بسیار خوب آهنگ را اداره کردند و خواندنشان بسیار جذاب بود.

قاسمی در ادامه جلسه ضمن دعوت از مهدی غلام‌نژاد به جایگاه تلاوت، در مورد وضعیت نامناسب جلسات قرآن حاشیه تهران نکاتی را بیان کرد: مشکلی که در این مناطق داریم این است که این جلسات هیچ گونه حمایت‌کننده‌ای ندارد و افراد به صورت خودجوش اقدام به این فعالیت‌ها می‌کنند و در اصل هیچ کدام از مسئولان توجهی به این جلسات ندارند و کار روی دوش مردم است.

شبی به یادماندنی در نسیم‌شهر با حضور قاریان بین المللی و ممتاز+صوت وعکس

وی بیان کرد: مساجدی که در آنها جلسات قرآن برگزار می‌شود به گونه‌ای است که اجازه برگزاری جلسات در آنها داده نمی‌شود و مساجد هم به دلیل عدم درآمد برخلاف تهران این توانمندی را برای فعالیت‌های قرآنی ندارند. لذا این جلسات توسط مسئولان قرآنی به هیچ وجه حمایت نمی‌شود و فعالان قرآنی در این مناطق درخواست نیازهای قرآنی داشته‌اند اما با بی‌توجهی مسئولان مواجه شده‌اند.

قاسمی افزود: خیران قرآنی که در تهران هستند نیز به اطراف تهران سر نمی‌زنند و عمق فاجعه در نبود امکانات در جلسات نزدیک به پایتخت اینجا است که این جلسات حتی توانایی تهیه یک پذیرایی ساده برای جلسه را ندارند و با این وضعیت امکان جذب نوجوانان فراهم نیست.

وی در مورد استعدادهای قرآنی در حواشی تهران گفت: استعدادهای فراوانی در این مناطق حضور دارند، اما به دلیل نبود امکانات این افراد هیچ وقت قاری قرآن نشده‌اند، لذا مسئولان باید به این استعدادها هم توجه کنند تا منجر به استعدادسوزی نشود در واقع یک دهه طول می‌کشد تا یک جلسه قرآن به صورت منظم برگزار شود.

شبی به یادماندنی در نسیم‌شهر با حضور قاریان بین المللی و ممتاز+صوت وعکس

در ادامه مهدی غلام‌نژاد آیاتی از ادامه درس جلسه را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. پس از تلاوت این قاری بین‌المللی، قاسمی با بیان اینکه این لحظات را غنیمت بشمرید، گفت: مردم در شهرستان‌ها، برای شنیدن تلاوت‌هایی در این سطح، تشنه هستند و اگر کسی با فلان قاری عکس بگیرد، بسیار خوشحال می‌شود و از این مسئله رضایت دارد. این تلاوت‌ها را قدر بدانید. همه ما در روزمره اتلاف وقت داریم، اما زمانی که پای رحل قرآن می‌نشینیم، از عمرمان حساب نمی‌شود.

قاسمی در ادامه شاگردان خود را به تمرین و مداومت توصیه کرد و گفت: من نوجوان بودم، روزی در منزل، لوح فشرده استاد رفعت را داخل تلویزیون گذاشتم و از صبح تا شب تمرین کردم. آن روز، روزی بود که از یادم نمی‌رود و آن استماع‌های مداوم، در پیشرفت تلاوتم بسیار تأثیرگذار بود.

این قاری ممتاز کشورمان با بیان اینکه این سطح از تلاوت‌ها در حد این محله نیست، گفت: معتقدم فعالیت‌های مردمی از فعالیت‌های دولتی بسیار مؤثرتر است. به عنوان مثال استاد خدام‌حسینی 4 نسل قاری در جلسه چهارشنبه‌های خود تربیت کرده است. از مهدی قره‌شیخلو و احمد ابوالقاسمی تا نسل کنونی تلاوت، همه از جلسه سنتی سیدمحسن خدام‌حسینی بهره برده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه حدود 14 سال پیش سمت شرق تهران دانشجو بوده است، خاطره‌ای را برای حاضران یادآوری کرد و گفت: در آن سال‌ها استاد محمدحسین سبزعلی در دارتحفیظ دوره تجوید گذاشته بودند و به فارغ‌‌التحصیلان این دوره یک نیم سکه اهدا می‌کردند. من هم که حدود 16 سال است در این منطقه نسیم‌شهر جلسه‌داری می‌کنم در آن زمان به بچه‌های جلسه پیشنهاد دادم تا یک مینی‌بوس بگیرند و هر یکشنبه در این جلسه شرکت کنند. بچه‌ها موافقت کردند و یک مسیری را با مینی‌بوس می‌آمدند و سوار مترو می‌شدند و به دارتحفیظ می‌رفتند. به یاد دارم که در آن دوره 90 درصد بچه‌ها قبول شدند و نیم سکه گرفتند.

قاسمی ادامه داد: پس از پایان دوره استاد سبزعلی یک هفته تماس گرفتند و گفتند می‌خواهم یک شب به جلسه قرآن نسیم‌شهر بیایم و ببینم چه خبر هست؟ و این بچه‌های نسیم‌شهر کجا زندگی می‌کنند. استاد سبزعلی  همراه با انصاری خیر قرانی به جلسه ما امدند و با خودشان گفتند این کاری که این دوستان کردند واقعاً جهاد بوده است، چرا که واقعاٌ مسیر بسیار دور بود.

شبی به یادماندنی در نسیم‌شهر با حضور قاریان بین المللی و ممتاز+صوت وعکس

این قاری ممتاز در ادامه گفت: این حضور استاد سبزعلی باعث شد تا از طریق آقای انصاری صبح جمعه‌ها، جلسه قرآنی در این مسجد دایر شود. در ابتدا حسین فردی چند جلسه، به این مسجد آمدند.  سپس سیدمهدی تاجزاده 6 سال جلسه‌داری کردند و هم اکنون حدود 8 سال است که استاد سعیدیان جلسه‌داری می‌کنند.

قاسمی با بیان اینکه 16 سال است که جلسه‌داری می‌کند، تصریح کرد: در این سال‌ها 20 حافظ کل و بیست جزء و قاریان خوشخوان در این مسجد تربیت شده است و خود قرآن‌آموزان که فارغ‌التحصیل شده جلسه هستند برای خودشان در این محله جلسه قرآن برگزار می‌کنند.

حسن ختام این جلسه، حبیب صداقت، قاری ممتاز کشورمان آیاتی از سوره مبارکه قیامه را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. قاسمی در پایان تلاوت، اشاره‌ای به صوت مصری حبیب صداقت کرد و از حضور این قاری ممتاز در این جلسه قدردانی کرد.

در ادامه تلاوت‌های این جلسه و گزارش تصویری ارائه می‌شود.

سعید پرویزی

کد

دریافت

مهدی غلامنژاد

کد

دریافت

حبیب صداقت

کد

دریافت

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بي‌نــام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۱۱:۳۵
0
0
خوشابحالشون - افرادي هستند كه بدليل نداشتن يك استاد قرآن در همين شهر تهران استعدادسوز ميشوند و .....
captcha