اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز نمازخانه‌های مدارس کشور/ کمبود ۴۰ میلیون مترمکعب فضای آموزشی
کد خبر: 3655893
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
نظرپور:

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز نمازخانه‌های مدارس کشور/ کمبود ۴۰ میلیون مترمکعب فضای آموزشی

گروه جامعه: رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی برای دانش آموزان نیاز داریم از اختصاص 10 میلیارد تومانی برای تجهیز نمازخانه‌های مدارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمدتقی نظرپور، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در نشست خبری که امروز یکم آبان‌ماه، در مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران برگزار شد، با اشاره به گزارشی از آخرین فضاهای آموزشی کشور، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار از جمعیت دانش آموزی، متوسط سرانه کل کشور چیزی حدود 5.16 صدم مترمربع به ازای هر دانش آموز است که با استاندارد قابل قبول که عدد ۸.۳۹ مترمربع است، فاصله داریم.

وی افزود: اگر مابه تفاوت عدد ذکر شده را در جمعیت ۱۳ میلیونی دانش‌آموزی ضرب کنیم، حدود ۴۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی برای دانش آموزان کم داریم.

نظرپور با قدردانی از استان یزد به عنوان بالاترین استاندارد فضای آموزشی در کشور، گفت: استان یزد تنها استانی است که سرانه آن از استاندارد کشوری بیشتر است و شاهد هستیم که دانش‌آموزان استان یزد در کنکور سراسری زبانزد هستند و این نشان می‌دهد که فضای کالبدی در موفقیت دانش‌آموزان تأثیرگذار است و نقش معلم دوم را بازی می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان استان‌هایی که دارای سرانه فضای آموزشی پایینی هستند، افزود: استان البرز با ۳.۳۸ مترمربع در رتبه اول است که یکی از دلایل آن، مهاجرپذیری و جمعیت بالای دانش آموزی است. همچنین سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران با سرانه ۴.۳۲ مترمربع، قم، گلستان، گیلان، کرمان و خراسان شمالی در رتبه‌های بعدی از نظر سرانه فضای آموزشی پایین است.

در ادامه این نشست نظرپور در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تجهیز و نوسازی نمازخانه‌های مدارس کشور و همچنین میزان سرانه فرهنگی و مذهبی مدارس در سال جدید، گفت: تجهیز نمازخانه‌های مدارس به صورت کلی در حال انجام است و تمام توان خود را برای تأمین مایحتاج ضروری نمازخانه‌های مدارس به کار می‌گیریم. تا کنون حدود ۱۶۰ هزار متر مربع فرش سجاده‌ای به ارزش 10 میلیارد تومان خریداری و در این مدارس برای استفاده در نمازخانه‌های کشور توزیع شد.

وی درخصوص ساخت دارالقرآن ها و معماری اسلامی در مدارس نیز گفت: فعالیت دارالقرآن‌ها در مدارس معمولا در نمازخانه‌های مدارس انجام می‌شود و خیلی از مدارس هم دارالقران مجزا دارند و ما نیز این حوزه را پیگیر هستیم. در خصوص معماری اسلامی _ایرانی هم تمام تلاشمان را انجام داده‌ایم که این نکات رعایت شود به عنوان مثال در ارتباط با مباحث اقلیمی این موضوع به طور کلی رعایت شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در مهر‌ماه سال جاری، هشت استان کشور ۲۰۰ کلاس درس را تحویل دادند و استان خراسان رضوی که سرانه بسیار کمی به‌ازای هر دانش‌آموز داشت ۵۹۲ کلاس درس را به مجموعه کلاس‌های موجود و استان تهران نیز ۴۸۳ کلاس درس را اضافه کرد.

نظرپور با بیان اینکه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خورستان، سیستان و بلوچستان و فارس در سال جاری بالای ۲۰۰ کلاس درس را به مجموع کلاس‌های موجود اضافه کردند، تصریح کرد: ۶۷ درصد کلاس‌های تحویلی به تعداد ۷۹۴ کلاس مربوط به مدارس ابتدایی است، در مهرماه امسال پنج هزار و ۳۸۰ کلاس درس با زیربنای ۷۱۸ هزار و ۵۹۱ متر مربع تحویل گرفتیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: استان‌های کم‌برخوردار بیشترین مشکل را در مدارس ابتدایی دارند و در یک کلاس دانش‌آموزان به صورت چند پایه تحصیل می‌کنند؛ از این رو توجه ما به سمت ساخت مدارس ابتدایی با هدف برقراری عدالت آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه در مهر ماه سال جاری، حدود ۵۰ درصد کلاس‌های ساخته شده با مشارکت خیران بود، اظهار کرد: در سال ۹۶ حدود هزار میلیارد تومان تعهدات خیران است. ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه دولت را مکلف می‌کند معادل کمک‌هایی که توسط خیران تحقق می‌یابد تخصیص دهد و اگر سال آینده در قانون بودجه معادل اعتبارات تحقق یافته خیران بودجه تخصیص یابد بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود و تا پایان برنامه ششم توسعه متوسط سرانه فضای آموزشی را تا شش متر مربع افزایش می‌دهیم.

به گزارش ایکنا، نظرپور در خصوص استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس نیز گفت: از سال ۹۰ تا ۹۶ معادل ۵۷ درصد کلاس‌های درس استانداردسازی شده‌اند. بحث ما این است که نفت و گاز سی ان جی نباید به کلاس درس برود بلکه باید در موتورخانه باشند تا خطرات احتمالی به حداقل برسد و در مجموع ۱۵. ۶ درصد کلاس‌ها نیازمند استانداردسازی گرمایشی هستند.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به استانداردسازی ۳۳ هزار و ۷۳۰ کلاس درس، گفت: از این تعداد ۵۷ درصد را تا مهر ۹۶ تحویل دادیم و ۷۱ درصد کلاس‌ها تا پایان سال ۹۶ استانداردسازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون متولی تعمیر و نگهداری مدارس آموزش و پرورش است و باید سهم پنج درصدی عوارض شهرداری‌ها اختصاص یابد، تصریح کرد: این سهم به خوبی در اختیار آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد. در سند تحول آموزش و زیر نظام و تجهیزات به متولی به نقش سازمان نوسازی برای تعمیر و نگهداری مدارس شاره شده است، اما باید ساز و کارهای لازم برای اجرای آن فراهم شود و نکاتی که در بخش تعمیر و نگهداری نیاز است بیشتر نیازمند توجه است و هزینه چندانی ندارد که این مسئله را به مدیران آموزش و پرورش گوشزد کرده‌ایم.

نظرپور با اشاره به اینکه ۱۱. ۶ درصد کلاس‌های کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند، بیان کرد: ۷۵ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی هستند که برای اجرای آن پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. مدارس دیگری در تهران هستند که قدمت بالایی دارند و در برنامه مقاوم‌سازی قرار دارند، همچنین در تهران شاهد مهاجرت هستیم و تلاش برای ساخت مدارس با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی پاسخگو نیست.

وی ضمن تشکر از سپاه و قرارگاه محرومیت‌زدایی برای ساخت مدرسه در مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته کشور، گفت: از سال ۹۰ تا ۹۶  نسبت به ساخت ۷۱۰ مدرسه با ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار اقدام کرده‌اند و طبق تفاهم نامه جدید قرار است ۵۰۰ فضای آموزشی با اعتبار شش هزار میلیارد تومان بسازند.

captcha