چرا حضرت حجت(عج) را «امام منصور» می خوانیم
کد خبر: 3655737
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷

چرا حضرت حجت(عج) را «امام منصور» می خوانیم

هدف حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برقراری و احیای دین جدّ گرامی اش پیامبر مکرم اسلام صل الله علیه وآله بود و حضرت حجت علیه السلام با برپایی عدل و قسط و پیاده کردن اسلام ناب و حقیقی، هدف امام حسین علیه السلام را عملی می کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: حجت الاسلام جواد اکبری مطلق، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت و مسئول دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی در رابطه با تبیین مفهوم واژه «امام منصور» در زیارت عاشورا و ارتباط آن با حضرت ولی عصر علیه السلام، اظهار کرد: بر اساس آموزه های ما و آن چه از بزرگان در رابطه با تفسیر زیارت شریف عاشورا نقل شده، شکی نیست که منظور از «امام منصور» در این فراز از زیارت عاشورا حضرت حجت علیه السلام است.

وی افزود: حتی یکی از القابی هم که برای آن حضرت(عج) ذکر شده، همین واژه «منصور» است. با توجه به روایات وارد شده، منتقم آل محمد صل الله علیه وآله و منتقم اتفاقاتی که در کربلا رخ داد، و جبران کننده همه این جریانات، خاتم الاوصیاء حضرت مهدی علیه السلام است. از سوی دیگر با توجه به آیات مبارک قرآن کریم که هر مظلومی در عالم ولّی ای دارد که این ولیّ می تواند منتقم او بوده و ظلمی را که در حق وی شده، استیفا کند. بنابراین، منتقم کربلا و حضرت سیدالشهداء علیه السلام و دیگر شهدای کربلا حضرت مهدی علیه السلام خواهند بود.

 

حجت الاسلام اکبری مطلق تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید: «مَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا؛آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است» طبق روایات وارده این آیه در رابطه با امام حسین علیه السلام نازل شده و مصداق واقعی خونخواهی امام حسین علیه السلام تنها برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه قابل تصور است.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: در دعای ندبه نیز فرازی وجود دارد که در آن خطاب به امام عصرعلیه السلام می گوییم: «أَيْنَ الْمَنْصُورُ عَلى مَنِ اعْتَدى عَلَيْهِ وَافْتَرى؛ كجاست آن كه خدا او را بر ستمكاران و تهمت زنندگان، پيروز مى گرداند؟» ممکن است از این فراز بحث های مرتبط با «رجعت» نیز مطرح شود. «رجعت» به عنوان یک عقیده ضروری در مذهب تشیع مطرح است که در آخرالزمان واقع می شود.

 

مسئول دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی تاکید کرد: بر اساس عقیده رجعت، اولین فردی که به دنیا بازگردانده می شود امام حسین علیه السلام است که در روزگار رجعت توسط حضرت مهدی علیه السلام یاری می شود. در روایات در رابطه با این که روش یاری به چه شکل است و چگونه اتفاق می افتد؟ چندان توضیحی داده نشده است. اما به هر حال این برداشت نیز دور از ذهن نیست.

 

وی ابراز کرد: بحث دیگری که در اینجا وجود دارد این است که ممکن است منظور و مقصود از این یاری کردن «خونخواهی امام حسین علیه السلام» نباشد. بلکه «یاری کردن اهداف حضرت سید الشهداعلیه السلام و محقق کردن آنها» مدنظر باشد. هدف حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برقراری و احیای دین جدّ گرامی اش پیامبر مکرم اسلام صل الله علیه وآله بود و حضرت حجت علیه السلام با برپایی عدل و قسط و پیاده کردن اسلام ناب و حقیقی، هدف امام حسین علیه السلام را عملی می کنند. بنابراین می توان چنین برداشتی داشت که خواسته قلبی و هدف حضرت سیدالشهداء علیه السلام توسط امام زمان علیه السلام محقق می شود.

 

اکبری تصریح کرد: اگر مقصود، خونخواهی امام زمان علیه السلام به عنوان ولی و منتقم حضرت سیدالشهداء علیه السلام باشد، باید گفت طبق عقیده رجعت دو گروه به دنیا بازخواهند گشت، بهترین افراد تاریخ و بدترین افراد تاریخ. از جمله بدترین انسان های روی زمین، قاتلان اباعبدالله الحسین علیه السلام بودند که در رجعت بازگردانده می شوند  تا تاوان ظلم هایی را که بر اهل بیت پیامبر(ص) روا داشتند را ببینند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: غیر از لفظ منصور واژه «نصر» یا «نصرة» نیز برای امام عصرعلیه السلام به کار رفته است. به عبارت دیگر گفته شده که امام عصرعلیه السلام با نصر و نصرت خود، اهل بیت را که در دنیا مورد ظلم واقع شدند یاری خواهند کرد. بنابراین، هم واژه «منصور» و هم واژه «نصر» و «نصرة»  درباره ایشان به کار برده شده است.
captcha