نظارت قوه قضائیه بر عملکرد دستگاه‌ها در طرح آموزش‌های هنگام ازدواج
کد خبر: 3655689
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
زنگانه تصریح کرد:

نظارت قوه قضائیه بر عملکرد دستگاه‌ها در طرح آموزش‌های هنگام ازدواج

گروه جامعه: مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ورود این نهاد به جریان اجرای طرح آموزش‌های هنگام ازدواج را مطالبه‌گری خواند و گفت: مقرر شده است بر محور قانون و بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این مطالبه‌گری را به صورت جدی دنبال کنیم.

علی‌ محمد زنگانه، مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به ورود قوه قضائیه بر اساس مطالبه شورای اجتماعی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجرای طرح ارائه آموزش‌های هنگام ازدواج به زوجین اشاره و عنوان کرد: این ورود از دو وجه برخوردار است که یکی همکاری در برگزاری بهتر این طرح از لحاظ محتوایی است.

وی ادامه داد: از مجموع شش ساعت آموزش‌هایی که به زوجین ارائه می‌شود دو ساعت به مباحث حقوقی و قضایی و مباحث مرتبط با آن اختصاص دارد که از سوی قوه قضائیه ارائه می‌شود.

زنگانه وجه دوم ورود این نهاد به جریان اجرای طرح آموزش‌های هنگام ازدواج را مطالبه‌گری خواند و گفت: مقرر شده است که در کنار همکاران شورای عالی انقلاب فرهنگی بر محور قانون و بر اساس مصوبات این شورا که در حکم قانون و برای همه دستگاه‌ها لازم الاجرا است، این مطالبه گری را به صورت جدی دنبال کنیم و ضمانت اجرایی آن را پیگیر باشیم.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم یکی از مشکلات موجود در مورد طرح‌های مصوب شده را «خوب نوشتن و بد اجرا کردن»، عنوان و اظهار کرد: عزم ایجاد شده در قالب یک برنامه ائتلافی در زمینه آموزش‌های هنگام ازدواج است و همین امر نوید خوبی‌ست چرا که پیش از این دستگاه‌ها برنامه می‌نوشتند ولی در سایر نهادها و دستگاه‌ها ایجاد مسئولیت نمی‌کردند، اما در این طرح یک سند ائتلافی امضا می‌شود که نقش هر مجموعه مشخص است و از زمان تولید سند نیز سایر دستگاه‌ها پای کار بوده و خودشان با موانع و مشکلات آشنا بودند؛ بنابراین با توجه به امکانات و ظرفیت‌های خود مسئولیت بر عهده گرفته‌اند.

نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان
وی نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان را نمونه دیگری از یک همکاری ائتلافی برشمرد و بیان کرد: این همگرایی و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در حال تعمیم به سایر طرح‌ها و پروژه‌ها است.

زنگانه با بیان اینکه طرح آموزش‌های هنگام ازدواج پس از اجرا در تهران و البرز مورد بررسی قرار می‌گیرد و نقاط ضعف آن مرتفع و سپس در ۱۰ استان و در مرحله بعد در ۳۱ استان اجرایی می‌شود، گفت: آموزش به پسران در پادگان‌ها و دختران در مقطع دوم متوسطه نیز فاز بعدی طرح کارگروه ملی کاهش و کنترل طلاق است که به دلیل آماده نشدن ساز و‌ کارهای آن ابتدا وارد فاز اجرایی این بخش شدیم.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم محتوای بخش‌های آموزشی برای سنین مهد‌کودک و سه سال اول دبستان که به زودی اجرایی می‌شود را نیز قداست خانواده، پدر و مادر خوب، ادب و تعاملات خانواده و .. برشمرد که به صورت غیرمستقیم و در قالب شعر، داستان، نمایش و بازی اجرایی می‌شود.

captcha