افراد غیر پزشک در پژوهش‌های دین و سلامت فعال باشند نه درمان
کد خبر: 3655675
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
زرگران:

افراد غیر پزشک در پژوهش‌های دین و سلامت فعال باشند نه درمان

گروه سلامت: عضو کمیته پژوهش دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت ضمن حمایت از انجام پژوهش‌های بین رشته‌ای مانند قرآن و سلامت یا حدیث و سلامت، بر لزوم دخالت وزارت بهداشت و نظام پزشکی در برخورد با سوء استفاده گران به نام طب اسلامی تأکید کرد.

آرمان زرگران، عضو کمیته پژوهش دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مداخله افراد غیر پزشک به نام دین و طب اسلامی در درمان بیماری‌ها اظهار کرد: وزارت بهداشت و نظام پزشکی باید بر حسن اجرای مداخلات درمانی دخالت کنند، اگر این چرخه به درستی کار نکند و در برخورد با مواردی که خارج از حیطه قانون در امر درمان مداخله می‌کنند، ورود نشود دفتر طب ایرانی(طب سنتی و اسلامی) نمی‌تواند به درستی در این حوزه ورود کند.
وی با تأکید بر لزوم همراهی حوزه‌های علمیه و دانشکده‌های الهیات با وزارت بهداشت برای پژوهش در حوزه‌های دین و سلامت عنوان کرد: همکاران ما در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این موضوع درگیر شده و با برگزاری نشست‌های علمی با افراد متخصص در حوزه‌هایی مانند حدیث و روایات در مباحث پزشکی، اخلاق پزشکی و غیره به تبیین این موارد و تخلف‌های آن می‌پردازند.
 مسئول کمیته ثبت مؤلفه‌های طب ایرانی در یونسکو عنوان کرد: ارتباط با حوزه‌های علمیه و برخورد با دخالت‌های غیر قانونی در امر درمان نیازمند ورود دیگر بخش‌های وزارت بهداشت مانند معاونت درمان، معاونت پژوهش و فن‌آوری و معاونت آموزش دارد تا هم از ظرفیت‌های اسلام در سلامت بهره گرفت و‌ جلوی متخلفین را گرفته و برخورد قاطع با آنان را داشته باشد.
زرگران تأکید کرد: ما باید در حوزه پژوهش ورود کرده و در یک مسیر تحقیقاتی مشخص هرکس در حوزه کاری خود فعالیت کنند، مثلا پزشکان در حوزه آزمایشگاهی و روحانیون در حوزه حدیث ورود کنند. ضمن اینکه افراد غیر پزشک هم می‌توانند در حوزه پژوهش وارد شوند که وزارت بهداشت از آنان حمایت می‌کند.
 وی با تأکید بر اینکه افراد غیر پزشکی که به پژوهش در طب ایرانی و دین و سلامت می‌پردازند حق مداخله درمانی ندارند گفت: شاید هنوز حلقه‌های جامع و واسطی که بتواند از ظرفیت افراد غیر پزشکی در امر پژوهش فعالیت دارند در وزارت بهداشت ایجاد نشده است تا برخوردی که در شأن این موضوع است صورت گیرد.
این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه پژوهش در حوزه‌های بین رشته‌ای مانند قرآن و سلامت نیازمند کارهای علمی دقیق است گفت: در این رابطه همایش‌ها و کارگاه‌هایی از سوی وزارت بهداشت یا با حمایت این وزارت برگزار می‌شود که می‌توان به همایش نظام سلامت در اسلام یا همایشی که قرار است به زودی در استان فارس به نام سیره نبوی در طب برگزار شود، اشاره کرد. 
 
captcha