سیدمصطفی خمینی یک عالم، فقیه، فیلسوف،‌ عارف و انقلابی مبارز بود
کد خبر: 3655608
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
روحانی در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی:

سیدمصطفی خمینی یک عالم، فقیه، فیلسوف،‌ عارف و انقلابی مبارز بود

گروه سیاسی: رئیس جمهور در مراسم چهلمین سالگرد عروج آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی، با تشریح ابعاد مختلف شخصیتی و انقلابی وی، نقش ایشان را در مبارزات انقلابی بسیار تاثیرگذار و ممتاز دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،  رئیس‌جمهور در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی که صبح امروز برگزار شد، گفت: از اینکه مجلس درگذشت شخصیت بزرگ حوزوی، علمی و انقلابی یعنی آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) برگزار شد بسیار خوشحالم و از اینکه بعد از چهل سال امروز هم به یاد او هستیم و در اینجا گرد آمدیم جای تقدیر دارد. شخصیت آیت الله مصطفی خمینی(ره) از ابعاد مختلف جایی بررسی و بهره برداری دارد. از یک طرف جایگاه شخصیتی ایشان به عنوان یک عالم، فقهی،مجتهد،عارف،انقلابی و مبارز از طرف دیگر جایگاهی که ایشان در بیت امام(ره) داشتند.
وی سپس ادامه داد: مرحوم آیت حاج آقا مصطفی خمینی(ره) و جایگاه ایشان به گونه‌ای بود که اگر امام(ره) خدای ناکرده در میان نبود نگذارد این پرچم در دوش دیگری باشد و این نهضت را به ثمر نهایی برساند و از طرف دیگر ایشان به عنوان مشاور در کنار امام (ره) بود و تنها فرزند امام نبود، بلکه جایگاه ویژه‌ای داشت و در نهضت و انقلاب ما نقش ممتازی ایفا کردند.

رئیس جمهور با بیان خاطراتی اظهار کرد: در ماجرای روز 15 خرداد 1342 که از سحرگاه در سراسر قم این سروصدا ایجاد شد که امام را دستگیر کردند جمعیت به سمت حرم امام(ره) سرازیر شدند و حاج آقا مصطفی خمینی (ره) از منزل خارج شد و این جمعیت را به سمت صحن حرم حضرت معصومه(س) هدایت کردند و فضلا از جمله مرحوم آیت الله مرعشی در این جمعیت حضور یافتند و جمعیتی را در قسمت شرقی صحن حرم سامان دادند و حاج آقا مصطفی خمینی(ره) با دیدن این جمعیت و افرادی که در صحن حضور داشتند و نمی‌دانستند که چه کار باید بکنند ایشان مردم را به سمت خیابان روانه کردند و با شعار یا مرگ یا خمینی(ره) به اعتراض برخواستند و عده‌ای از مردم شهید شدند که این حادثه عظیم را مردم قم آفریدند.در این حادثه باعث شد تا جان امام(ره) در امان بماند و اگر این حادثه نبود یا جان امام در خطر بود و یا در زندان می‌ماندند.

روحانی بیان کرد: آن ایثار مردم در قم، تهران و ورامین باعث شد که رژیم احساس کند شخصیت امام(ره) شخصیتی نیست که بتوانند به راحتی حذفش کنند و آن کسی که در حادثه 15 خرداد بسیار نقش اساسی داشت حاج آقا مصطفی خمینی بود و تلاش و مجاهدت ایشان در کنار سایر علما باعث شد تا جان امام(ره) حفظ شود و در سال 1343 وقتی امام دستگیر شد سربازان تمام خیابانها را گرفتند و کسی که راه افتاد در خانه‌ مراجع تا از جان امام حفاظت کند حاج آقا مصطفی(ره) بود که بعد ایشان را دستگیر کردند و آزادی حاج آقا مصطفی خمینی باعث شد تا جمعیت عظیمی صحن حضرت معصومه(س) و خیابان‌های قم را فرا گیرد.

رئیس شورای امنیت ملی ادامه داد: حضرت حاج آقا مصطفی خمینی(ره) در کنار امام هم در ترکیه و هم در نجف و حفاظت از جان امام(ره) حرکت و نهضت اسلامی قابل تقدیر بود و شخصیتی بود که بسیار متواضع و خیلی راحت در اجتماعات حضور پیدا می‌کرد و به ظاهر هم خیلی در کنار امام ظاهر نمی‌شد و شخصیتی بود در دسترس، شجاع و با ویژگی‌های که این عالم مجاهد داشت همانند یار فداکار در کنار امام(ره) نمود یافته بود.

رئیس قوه مجریه با بیان حوادث سال های 48 و 49 تصریح کرد: در آن سالها یک مقدار فراز نهضت اسلامی کُند بود و در سال‌های 56 و 57 با خفقانی که در کشور ایجاد شده بود رژیم وقت هرگونه صحبت درباره امام (ره) و رساله امام (ره) را ممنوع کرده بود و رژیم فکر می‌کرد چون نام امام (ره) را ممنوع کرده و اجازه انتشار عکس امام (ره) را نداده و دیگر امام از دل مردم رفته و فراموش شده است اما نمی‌فهمیدند که همه این کارها اثر معکوس دارد چون مردم دلداده این نهضت هستند و اینگونه اقدامات تاثیری ندارد.

رئیس دستگاه اجرایی ادامه داد: وقتی در سال 56 خبر شهادت حاج آقا مصطفی(ره) را دادند جامعه ایران را تکان داد و طوفان عظیمی در جامعه به وجود آورد و باعث شد تا حوادثی همچون حوادث بهمن ماه تبریز اتفاق بیفتد اما شخصیت امام به گونه‌ای بود که بعد از شهادت حاج آقا مصطفی(ره) که باید به ظاهر ناراحتی می‌بودند اما جایگاه عظیم امام(ره) بعد از شهادت حاج آقا مصطفی(ره) به جامعه امید دوباره داده و امام با بیان واژه الطاف خفیه شخصیت امام را بیشتر معرفی کرد.ما در عمرمان شخصیتی مانند امام ندیدیم و چون یک استثناء بود حتی در قرون گذشته به جد می‌توانیم بگویم که چنین شخصیتی وجود نداشته است. وقتی امام فرزند جوان خود را از دست داد ناراحت نشد و این کار فقط از اولیاء و انبیاء ساخته است. ما فقط ظاهر قضیه را می‌بینیم و این حادثه از الطاف خفیه خداوند است.

وی ادامه داد: امام شخصیتی بود که آینده را به خوبی می‌دید و وقتی به خدمت امام می‌رسیدیم کافی بود قسمت اول صحبت‌های خودمان را مطرح می‌کردیم تا امام بقیه صحبت‌های ما را متوجه شود و اگر امام این ویژگی را نداشت هیچ وقت رژیم پهلوی با این همه حمایت را نمی‌توانست سرنگون کند.

حجت الاسلام روحانی اظهار کرد: تمامی سخنرانی‌های امام جز وحدت و اعتدال در جامعه چیز دیگری نبود و به همه دانشگاهیان و مردم می‌گفت که در کنار هم باشید و یکدیگر را حمایت کنید. امام فرمود به بزرگان و علمای شیعه حمله نکنید و دانشگاه را از حوزه جدا نکنید و همچنین حوزه از دانشگاه و آن پیام امام امروز باید شنیده شود و امام می‌گفت که جناح‌ها از هم فاصله نگیرند و اختلاف نظرها آنقدر زیاد نیست چون ما در اهداف و اصول با یکدیگر متحد هستیم.

روحانی افزود: آنچه که باعث شد امام در نهضت اسلامی پیروز شود اعتماد مردمی بود و چون امام با همین اعتماد مردمی توانست با اعلامیه کشور را به حرکت در بیاورد.و این سرمایه اجتماعی که ما را پیروز کرد.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: امروز دقیقا همان شرایط را داریم و در کشورمان آن دیکتاتور و مستبد نیست و استبداد دیگر مشکل ما نیست اما همچنان استکبار وجود دارد و توطئه‌های دشمن هم ادامه دارد. در هیچ زمانی نبود که استکبار به این اندازه در منطقه ضعیف شده باشد وضعیت یمن،سوریه و لبنان نشانه ضلالت استکبار است.

وی ادامه داد: امروز عظمت جمهوری اسلامی در منطقه از هر زمان دیگری بیشتر است و اگر به شمال آفریقا، خاورمیانه و خلیج فارس نگاهی بیندازیم می‌بینیم که بدون نظر ایران دیگر نمی‌توانند یک اقدام سرنوشت ساز انجام دهند و دلیل آن هم به هوشیاری‌، وحدت ملت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باز می‌گردد.

حسن روحانی درباره سخنان سخیفانه رئیس جمهوری آمریکا گفت: شما به غیر از رژیم صهیونیستی کدام کشور را سراغ دارید که از سخنان رئیس جمهور آمریکا حمایت کنند که این برای ملت ایران دستاورد بزرگی است.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت اعتماد سازی میان مردم و حاکمیت گفت: نگذارید این اعتماد صدمه بخورد دولت، قوه قضائیه، قوه مقننه و نیروهای نظامی بخشی از حاکمیت هستند و اگر در کنار هم نباشیم سرمایه اجتماعی ضربه می‌بیند. رسانه داخلی ما باید به مردم اعتماد بیشتر بدهند و قدم مثبتی برای اعتماد برداریم.

روحانی امید به آینده را به عنوان عامل دوم در کشور نامید و ادامه داد: امید به آینده بعد از اعتماد عامل دوم در وحدت ملی کشور است و ما نباید امید مردم را خدشه دار کنیم، چون مسیر ما مسیر درست بوده و با یک توافق بین‌المللی توانستیم این امید را تقویت کنیم. این توافق بین‌المللی توافقی است که آمریکا هم با این همه تبلیغات و توطئه چینی‌ها نتوانسته است آن را لغو کند که نشان از عظمت و کارآمدی ملت و دیپلمات‌های ایرانی بود.

وی ادامه داد: دشمن ممکن است خیلی حرف بزند اما ما نباید گوش بدهیم مثلا راجع به تسلیحات ایران که می‌گویند نباید در اختیار داشته باشیم و خلاف مقررات بین‌المللی است، چون مقررات بین المللی می‌گویند باید نیروی نظامی در برابر تهدیدات خارجی بازدارنده باشند و دفاع مقابل انجام دهند و در حقیقت باید گفت کسی نمی‌تواند برای قدرت نظامی کشور که بر پایه قانون اساسی و دکتروین دفاعی طراحی شده است حرفی بزنند. آن زمانی که ما مظلومان در برابر متجاوزان می‌جنگیدیم مدعیان صلح کجا بودند بلکه آنان به دشمن کمک می‌کردند و حتی حاضر نشدند به ما کمک تسلیحاتی کنند و این کشور را می‌خواهند به ما درباره استفاده کردن و یا نکردن از تسلیحات بازدارند نظامی دستور دهند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: بحث استفاده نکردن ایران از تسلیحات نظامی فرار رو به جلوی دشمنان است، چون در منطقه خود این کشورها تروریست‌ها را به وجود آوردند و چون راه ما راه صحیح و استوار است مقابلمان موضع گرفته‌اند اما ما این مسیر را با تمام مشکلات ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور با ظالمان دانستن تحریم‌های دشمنان عنوان کرد: تحریم ظلم به ملت ایران بود و کار غلطی بود که دشمن انجام داد اما کاری که دولت یازدهم کرد این ظلم را برداشت و تحریم‌ها را از این کشور حذف کرد و شاید کاستی‌های هم وجود داشته باشد اما به دنبال منافع و مصالح کشورمان بودیم و امروز روزی نیست که سخنانی گفته شود تا امید مردم به آینده تضعیف شود.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد:ما در همه زمینه‌ها قدم درست برداشتیم و آنچه که برای ما مهم بود دست یافتیم ما در مذاکرات هسته‌ای صنعت هسته‌ای را از دست ندادیم و حق خود را از دشمن پس گرفتیم و ما تهمت‌ها و پرونده سازی‌های دشمن را از بین بردیم و بیان رئیس جمهور آمریکا ما مسیر درست را انتخاب کردیم و باید جهاد کنیم و مسیر درست را ادامه دهیم و خدا هم به ما کمک خواهد کرد و تردید نداشته باشید که وحدت و امید به آینده یک ضرورت است و خواهیم توانست در برابر مشکلات ایستادگی کنیم.

captcha