فعالیت نیم درصد مؤسسات قرآنی در فضای مجازی
کد خبر: 3654093
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
حجت‌الاسلام حشمتی عنوان کرد:

فعالیت نیم درصد مؤسسات قرآنی در فضای مجازی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر تنها حدود نیم درصد مؤسسات قرآنی به فعالیت در فضای مجازی اهتمام دارند و به تولید محتوا و کار نرم‌افزاری در این فضا می‌پردازند.

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه ما باید رویکرد مؤسسات قرآن را تغییر دهیم تا این مؤسسات به صورت تخصصی بتوانند فعالیت‌های خود را تعریف کنند، گفت: هم‌اکنون فقط حدود نیم درصد مؤسسات قرآنی به فعالیت در فضای مجازی اهتمام دارند و برای نمونه به تولید محتوا و کار نرم‌افزاری در فضای مجازی می‌پردازند.
وی به ارزشیابی کار مؤسسات قرآنی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: از لحاظ کمیت و تعداد مؤسسات قرآنی در کشور مشکلی نیست و ما حدود 5 هزار مؤسسه قرآنی داریم، اما از جهت کیفیت، تعداد مؤسساتی که به صورت مطلوب و گسترده مشغول به فعالیت‌ هستند، شاید فقط حدود 100 مؤسسه باشند که در این ابعاد مطرح بوده و جایگاه خود را دارند.
حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه این نوع مؤسسات قرآنی با کیفیت مناسب در سطح استان‌ها پراکنده‌اند، اظهار کرد: سایر مؤسسات قرآنی به ارائه فعالیت‌های عمومی مشغول هستند و فقط همان آموزش‌های عمومی را در دستور کار خود دارند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فعالیت مؤسسات قرآنی در حوزه‌های هنری هم با کمبودهایی مواجه‌ است، افزود: در حوزه کودک و فعالیت مهدها و پیش‌دبستانی‌های قرآنی، وضعیت مناسبی را شاهد هستیم و فعالیت در این بخش درآمدزا بوده و حرکت مناسبی داشته است.
با دسته‌بندی مؤسسات باید به سمت کار تخصصی رفت
حجت‌الاسلام حشمتی گفت: معتقد‌م آن 90 درصد مؤسساتی که به فعالیت‌های عمومی مشغول هستند باید به دسته‌بندی جدیدی در حوزه‌های تخصصی برسند، البته این حرکت و رویکرد تخصصی به بسترها، آموزش‌ها و دوره‌های تخصصی نیازمند است که باید به این موضوعات نیز رسیدگی کنیم.
وی با بیان اینکه پراکندگی نامناسب مؤسسات قرآنی در سطح استان‌ها یکی از مسائل موجود در حوزه فعالیت‌های قرآنی است، اضافه کرد: بعضی استان‌ها در تعداد مؤسسات، ظرفیتی بیش از نیاز خود دارند و بعضی استان‌ها هم در این بخش با کمبودهایی مواجه هستند که در مناطق کم‌ برخوردار باید با اقدامات تشویقی، فعالیت مؤسسات را رونق بخشید.
مطالعات آماری در رابطه با مؤسسات قرآنی منتشر می‌شود
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در رابطه با وضعیت آماری مؤسسات قرآنی کشور یک کار علمی انجام گرفته است که ما به‌زودی آن را منتشر خواهیم کرد، در این کار علمی، فعالیت، وضعیت نیروی انسانی و تخصص مؤسسات مدنظر بوده است و این مطالعات می‌تواند مبنای مناسبی برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه قرآن باشد.
حجت‌الاسلام حشمتی بیان کرد: سوق دادن مؤسسات قرآنی به سمت فعالیت در جهت رفع نیازهای جامعه، آن فعالیت بر زمین مانده‌ای است که باید در حوزه فعالیت مؤسسات قرآنی پیگیری شود.
وی در همین زمینه اضافه کرد: مسئله انتقال مفاهیم قرآنی از طریق هنر که جای آن در بین فعالیت‌های قرآنی خالی است و هیچ مؤسسه‌ای متولی این کار نیست و البته در این زمینه تشکل‌های دانشجویی فعال‌تر هستند، باید در این بخش مؤسسات قرآنی به سرعت ورود پیدا کنند.
وی گفت: تولید محصولات قرآنی فاخر با سبقه هنری، کم است، عمده این تولیدات بر عهده مؤسسات است، اما خود جامعه قرآنی و اشخاص نیز می‌توانند در این تولید به ما کمک کنند، ما نیز باید تولیدات خود را گسترش دهیم و به همین جهت مرکزی با عنوان «مرکز حمایت از تولیدات فاخر قرآنی» را پیش‌بینی کرده‌ایم.‍
تربیت نیروی انسانی و ارتقاء مؤسسات قرآنی بر زمین مانده است
حجت‌الاسلام حشمتی عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی و ارتقاء سطح مؤسسات قرآنی هم از آن دسته کارهای بر زمین مانده است، که کسی توجهی به این موضوعات ندارد، روند ارتقاء سطح مؤسسات به دوره‌های علمی نیازمند است، البته حمایت‌های قانونی هم نیاز دارد که در حال پیگیری هستیم.
وی گفت: یکی از اقدامات خوبی که در حوزه قرآن اتفاق افتاد، ادغام دو اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی بود، که منشأ اتحاد بین مؤسسات می‌شود و این چندگانگی در فعالیت‌ها از بین می‌رود، همچنین کار رسیدگی و صدور مجوزها به مؤسسات قرآنی، تعیین تکلیف می‌شود، در واقع هدف‌گذاری و تفکیک وظایف به خوبی انجام خواهد شد.
خلأ فعالیت‌های پژوهشی در حوزه قرآن وجود دارد
وی با بیان اینکه خلأ بزرگی در حوزه پژوهش‌های قرآنی و فعالیت دانشگاه‌های کشور در این بخش دیده می‌شود، اظهار کرد: در حوزه پژوهش، وقتی وزارت علوم و دانشگاه‌ها عهده‌دار فعالیت شدند، انتظار این بود که با توجه به بودجه‌های در نظر گرفته شده، فعالیت مناسبی را در این بخش شاهد باشیم، اما هنوز کار برجسته‌ای در بخش پژوهش مخصوصاً پژوهش‌های کاربردی و میان‌رشته‌ای که نیاز زیادی به آن احساس می‌شود‌، صورت نگرفته است، البته جذب بودجه‌های پژوهشی هم کار دشواری است.
حجت‌الاسلام حشمتی در پایان گفت: عدم پیگیری‌ها سبب شده تا اعتبارات از سال‌ها گذشته راکد بماند، لذا سازمان‌ها باید در بخش پژوهش‌های قرآنی فعا‌ل‌تر شوند و اعتبار بلوکه شده در این بخش را به جریان درآورند، البته نیازهایی هم در فعالیت‌های حوزوی و هم در بخش دانشگاهی وجود دارد و لازم است، انجام شود.
captcha