محبت به خدا و اولیای خدا؛ ریشه و اساس تزکیه نفس
کد خبر: 3646382
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
حجت‌الاسلام همتیان بیان کرد:

محبت به خدا و اولیای خدا؛ ریشه و اساس تزکیه نفس

گروه معارف: معاون تهذیب و اخلاق حوزه علمیه قم محبت به خدا و اولیای خدا را ریشه و اساس تزکیه نفس دانست و افزود: حداقل شناخت از انسان این است که بدانیم یک موجود ابدی است که مرگ به معنای نابودی و فراموش شدن ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان، معاون تهذیب و اخلاق حوزه علمیه قم، ظهر امروز سوم مهرماه در جلسه هفتگی اخلاق اساتید و دانشجویان در مسجد امام علی(ع) دانشگاه شهرکرد محبت به خدا و اولیای خدا را ریشه و اساس تزکیه نفس دانست و افزود: حداقل شناخت از انسان این است که بدانیم یک موجود ابدی است که مرگ به معنای نابودی و فراموش شدن ندارد و با مرگ (مصطلح) از نشئه ای به نشئه دیگر و از عالمی به عالمی دیگر منتقل می شود.
وی شاهد و دلیل سخن خود را واژه قرآنی«توفی» نام برد که قرآن برای مرگ و گرفتن جان انسان ها به کار برده است و معنای آن تحویل گرفته یک چیز به صورت کامل اس و این حاکی از آن است که مرگ انسان را نابود نمی کند.
حجت الاسلام همتیان اضافه کرد: اگر ابدیت خودمان را باور کنیم آن وقت تلاشهایمان در راستای همین ابدیت قرار می گیرد و  نیروها و استعدادهایمان را خرج مقولات فناپذیر نمی کنیم.
استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم با طرح این مطلب که برای تهذیب اخلاق، نیازمند شناسایی انسان و ارزش او هستیم به بیان خاطره ای از حضور مرحوم علامه جعفری در کنفرانسی در کشور دانمارک با موضوع ارزش انسان پرداخت.
وی افزود: در این کنفرانس علامه جعفری پس از شنیدن سخنان حضار به پشت تریبون می رود و با استناد به این کلمه قصار نهج البلاغه که «قیمه کل امراءً ما یحسنه»  بیان می کند که ارزش انسان به آن چیزی است که دوست می دارد که با تشویق شدید حاضران در جلسه مواجه می شود و در ادامه بیان می کند که این سخن از بنده نیست بلکه ازشخصیتی بزرگ به نام علی بن ابیطالب علیه السلام است.
معاون تهذیب حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر محبوب انسان خدا شد، قیمت او هم خدایی می شود و در تایید این سخن، به بیان حدیث قدسی پرداخت که خدای متعال می فرماید:«من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی عشقنی و من عشقنی عشقته و من عشقته قتله و من قتله فعلی دیته و من علی دیته فانا دیته».
وی اضافه کرد: حسین علیه السلام هم از همین جهت ثارالله است و خون او ارزش خدایی پیدا می کند و یاران سیدالشهداء هم که محبوبشان حسین علیه السلام و خداست ارزش خدایی پیدا می کنند.
حجت الاسلام همتیان افزود: اگر ما هم این محبت را پیدا کنیم ارزش خدایی پیدا می کنیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود به مراحل سیر و سلوک الهی و آثار محبت به خدا پرداخت.
استاد برجسته اخلاق منازل و مراحل سلوک را به ترتیب معرفت، محبت، اطاعت و مسابقه(در اطاعت الهی) دانست.
معاون تهذیب حوزه قم اولین اثر محبت را مخالفت نکردن با محبوب حقیقی یعنی خدای متعال و تن ندادن به گناه و معصیت و پستی دانست و افزود: ذکر و یاد خدا و بندگی او به عنوان بالاترین لذت و دوست داشتن مرگ و لقای خداوند از دیگر آثار محبت به خداست.
یادآوری می شود جلسه هفتگی اخلاق در مسجد امام علی علیه السلام دانشگاه شهرکرد از سال گذشته روزهای دوشنبه هر هفته بعد از نماز جماعت ظهر و عصر به همت دفتر نهاد رهبری و با حضور اساتید حوزوی برگزار می شود.
captcha