فرونشست زمین، تخت جمشید را تهدید می‌كند/ دانش‌آموزان شناخت دقیقی از سرزمینشان ندارد
کد خبر: 3637865
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

فرونشست زمین، تخت جمشید را تهدید می‌كند/ دانش‌آموزان شناخت دقیقی از سرزمینشان ندارد

گروه اجتماعی: مدیركل مشاركت‌های مردمی سازمان محیط زیست با بیان اینكه فارس رتبه اول فرونشست زمین در جهان را دارد، ادامه این وضعیت را تهدیدی برای مجموعه‌ جهانی تخت جمشید دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس، محمد درویش، مدیركل مشاركت‌های مردمی سازمان محیط زیست در همایش «مدارس طبیعت، نیاز امروز، سعادت فردای ایران» در شیراز، با بیان اینكه فارس رتبه اول فرونشست زمین در جهان را دارد، ادامه این وضعیت را تهدیدی برای مجموعه‌ی جهانی تخت‌جمشید دانست و ضرورت اندیشیدن راهكاری برای ممانعت از تداوم این وضعیت را مورد تاكید قرار داد.

وی با یادآوری اینكه خشك شدن تالاب‌هایی نظیر بختگان، خطر ریزگردها و حتی بروز سرطان در ساكنان جوامع محلی را ایجاد می‌كند،ادامه داد: بختگان بخت ایران بود اما امروز به کانون فرسایش بادی تبدیل شده است.

وی، فارس را استانی راهبردی به لحاظ مباحث زیست محیطی و پرورش دانش‌آموزان فرهیخته برشمرد و با بیان اینكه فارس می‌تواند ایران‌بانان بزرگی را پرورش دهد، گفت:در هیچ استانی از كشور 18 منطقه حفاظت شده و همین تعداد دریاچه و تنوع اقلیمی فارس نیست، چنین تنوعی نیاز به مردمی دارد که قدر آن را بدانند و فارس با ۵۴ سانتی متر فرونشست زمین در سال رتبه اول جهان را دارد.

درویش اعتقاد دارد كه حاصل نظام آموزش و پرورش امروز، تربیت دانش‌آموزانی است که خلاقیت و شناخت دقیق سرزمینی ندارند و درگیر رقابتی بر سر معدل هستند و ملتی كه سرزمینش را نشناسد و دوست نداشته باشد، نسبت به آن بی‌تفاوت خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: ضریب یادگیری و خلاقیت کودکانی که به مدارس طبیعت می‌روند 25 درصد نسبت به سایر کودکان بیشتر شده و ارتباطی سازنده با طبیعت برقرار می‌كنند؛ سواد اكولوژیكی آنان افزایش و فضیلت‌های اخلاقی و انسان‌دوستی و توانایی حل مشكلات در آنان ارتقاء پیدا می‌كند.

وی اضافه كرد: در مدارس طبیعت هر 5 کودک توسط یک کارشناس تسهیل‌گر مواظبت می‌شوند و کودکان در فضایی شاد و کودکانه کودکی كرده و بزرگ شدن بهتری را تجربه کنند.

درویش تأکید کرد: در مدارس طبیعت با تکیه برتوان جذابیت طبیعت لکنت خطرناک جامعه امروز که همان بی اعتمادی هست ترمیم می‌شود، تا ان‌شاالله نسل بعدی نسبت به هم اعتماد بیشتری داشته باشند، زیرا سخت است مدیریت بر مردمی که خودشان نسبت به هم بی اعتمادند.

وی در بخشی از این همایش با اشاره به اینکه انتقال آب از مکان جغرافیایی به مکانی دیگر یک نوع بی اخلاقی است، گفت: برخی اصول اخلاقی محیط زیست در حال از بین رفتن است که در این میان باید به انتقال آب، سدسازی‌های افراطی و... اشاره کرد، اقدامی که باعث از بین رفت محیط زیست طبیعی می‌شود.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تأكید دارد جامعه‌ای که درگیر بی اخلاقی می‌شود هرگز نمی‌تواند موفقیت داشته باشد و در این راستا مدارس طبیعت کمک بزرگی برای احیای اخلاق در طبیعت است.

درویش در بخشی از سخنان خود گفت: در شرایطی که دولت باید برای اشتغالزایی 1 میلیون نفر 770 میلیارد تومان هزینه کند، مدارس طبیعت این ادعا را دارند که بدون پرداخت این هزینه می‌توانند اشتغالزایی کنند.

وی از انعقاد تفاهم نامه‌هایی با برخی از بانک‌های کشور در قالب پروژه محیط بانک خبر داد و گفت: در این پروژه افراد واجد شرایط ایجاد مدارس محیط زیستی می‌توانند از برخی بانک‌ها تسهیلات بانکی کم بهره دریافت كنند.

درویش ابراز امیدواری كرد كه با حمایت همه اقشار جامعه، مکتب مدرسه طبیعت را سزاوارانه تر حمایت کنیم.

captcha